NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Thursday, August 4, 2011

Nasi Lemak 2.0 Nak Sapu 1Malaysia - 'Tahniah' Namawee!



Namawee telah berjaya menghasilkan filem kononnya menggambarkan 1Malaysia yang sebenar. Filem berjudul Nasi Lemak 2.0 bakal ditayangkan tidak lama lagi.

Kita tidak pasti siapa yang memberi Namawee dana untuk menghasilkan filem tersebut, kerana Namawee hanya  memaklumkan dana tersebut disumbangkan oleh ahli perniagaan.

Tapi yang menariknya ahli perniagaan ini muncul memberi sumbangan selepas Namawee berjumpa dengan Dato Seri Nazri Aziz di Parlimen dahulu, yang mana mencetuskan kemarahan ramai pihak kerana cara berpakaian Namawee tidak menepati etika berpakaian untuk ke Parlimen.

Tak kisahlah siapa yang sumbangkan dana, namun setiap babak di dalam filem Nasi Lemak 2.0 jika diperhatikan dengan teliti mengandungi mesej bersifat perkauman secara halus.

Perhatikan salah satu babak di dalam filem tersebut :




Antara dialog ada mesej tersirat adalah "1 Malaysia will not fool on me".

Selepas itu disambung di minit 0.49 dengan dialog "Isn't they said they never fool on me".

Mesejnya adalah 1Malaysia adalah slogan yang hanya memperbodohkan mereka orang cina.

Manakala babak pemuda cina dilanggar bas pula,  dialog menarik dalam filem agung ini adalah "Another election coming up in Johor, BN will definitely give goodies".

Babak ini menggambarkan bahawa BN itu hanya memberi hadian/durian runtuh setiap kali adanya pilihanraya sahaja.

Di babak-babak akhir sungguh 'menyayat-hati' dengan berlatar belakangkan logo 'Sapu 1Malaysia dan disusuli dengan "We rooted on this country, but we never receive equal treatment"

Banyaklah mesej tersirat dalam filem karya Namawee ini, semua ini sebenarnya bentuk propaganda halus yang cuba diserapkan ke dalam minda remaja-remaja cina.

Mesej tersirat yang digunakan adalah bertujuan menggambarkan masyarakat cina di Malaysia tidak pernah mendapat layanan yang adil sebagaimana kaum-kaum lain lebih-lebih lagi kaum Melayu.

Adakah filem ini menggambarkan konsep 1Malaysia yang sebenar sebagaimana diilhamkan Dato Seri Najib?

Walaubagaimanapun, tahniah kepada pemberi dana dan Namawee  kerana berjaya menghasilkan satu filem propaganda yang baik.




YY : Siapa yang guna slogan "Sapu Malaysia"?

9 comments:

Anonymous said...

buat apa bazir duit nonton filem si celaka ni?

Anonymous said...

Baling je ke muka Nazeri Aziz tu. Dia yg byk sgt bg muka kat anak gampang tu.Buat filem ckp cina kepala bapak dia le !Malaysia.

Anonymous said...

Bangang punya namawee... Dlu mse lgu ko jd isu mntk maaf bkn main.. Ble da tenang ko keruh kan blik eh???? Manusia jnis ape ko ni?? Ko nak racist sngt ke??? Jgn cbr org melayu Islam di malaysia ni!!

Anonymous said...

salam bro. saya nak tegur sket pasal video yang kononnya 'nasi lemak 2.0' tu. itu sebenarnya adalah parody di mana ada insan yg menggunakan adegan2 dari filem 'ice kacang puppy love' (filem mandarin malaysia) dan menukar dubbing dan subtitle kepada yang lebih kelakar dan memperli kerajaan. sila betulkan post saudara sebab saya sebagai penyokong kerajaan berasa sedikit malu dengan tuduhan membuta tuli ni.

Anonymous said...

mmg layanan kjaan terhadap bangsa cina dan india TIDAK ADIL!! aku setuju dgn stetmen tu.. sbb tu yg kaya raya lim goh tong, ananda krishnan,tony fernandez.. X ADIL!! org melayu ada lebih 60%(sile betulkan pada yg tahu,tq) dr jumlah penduduk..spttnya, semua kuota melayu dpt 60%.. ini baru adil!! dan sepatutnya 6/10 dr org terkaya di msia adalah org melayu.. ini yg berlaku adalah sebaliknya.. dan akhirnya, golongan yg dah kaya raya ni jugak yg bising kata malaysia tidak adil sedangkan hanya di bumi bertuah ini korg bole dapat kemewahan mcm ni..

Yuseri Yusoff said...

Salam Anonymous August 4, 2011 12:24 PM.

Ice Kacang ke, Nasi Lemak ker. Saya hanya fokus kepada dialog yg diubah suai saja.

Mengenai judul filem itu, hanya kesilapan kecil. anyway tajuk Nasi Lemak diguna di youtube, so nasi lemaklah saya taruk di sini.

Terima kasih atas keprihatinan saudara. :)

Anonymous said...

Tak suka duduk di Malaysia, belahlah balik China...ada aku kesah!!!

Anonymous said...

Orang Melayu diberi pelbagai keistimewaan, tetapi mereka kata mereka tidak kaya dan tidak adil. Andakah anda tahu bahawa orang cina dan india sini kena berkerja keras untuk hidup dan barulah dapat menjadi kaya. Bayangkan lah, jika kerajaan tidak memberi keistimewaan kepada orang melayu, adakah anda dapat hidup macam kaum lain? Jangan cuba menyalahkan orang lain, fikirkan diri sama ada pernah berusaha atau tidak. Tiada pencapaian tanpa usaha yang gigih. Faham ?
DRPD ORANG TIDAK SETUJU !!!!

Anonymous said...

kenapa aku bodoh untuk tidak menjadi cerdik macam budak cina ni,

perbodohakan negara melaysia, untuk jadi rakyat malaysia yang berbudi pekerti mulia di mata pemimpim negara malaysia.


betapa bodohnya aku melayu kerana tidak pernah memaki hamun kesesucian lagu NEGARAKU untuk jadi melayu.

aku melayu bodoh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...