BLOG RASMI PPIM

NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Sunday, August 21, 2011

Azmil 'ALI SETAN' Mustapha Ada Tauliah Ke Tidak?





Di atas adalah video ceramah Azmil Mustapha yang dahulu popular dengan filem 'Ali Setan'. Saya tidak tahu apa kelayakan mamat ali setan ini sehingga melayakkan beliau digelar Ustaz dan memberi tazkirah kepada para jemaah di Masjid Al-I'tisam TTDI.

Ikut rekod sebelum ini Dr.Asri pernah ditahan kerana tidak memiliki tauliah dari JAIS untuk menyampaikan ceramah agama, adakah si Azmil 'Ali Setan' memiliki tauliah dan kelayakkan untuk memberikan tazkirah agama kepada para jemaah?


Kalau teliti video berdurasi selama 1:15:01 di atas ramai pihak tidak berpuas hati dan menyatakan bahawa Azmil 'Ali Setan' telah salah tafsir hadis ikut selera otak dia yang mungkin dah biol sejak masuk PAS.

Antara komen di laman youtube yang paling mendapat perhatian berbunyi :

"Tafsiran salah dan menyesatkan ceramah Azmil ni. Ayat Allah ni bukan diturunkan untuk orang Melayu sahaja,tetapi untuk seluruh umat manusia dan jin. Azmil dah rosak aqidah dia ni apabila menyamakan Allah dengan makhlu. Dia sebut" Allah pun dah fed up". Dia ingat Allah ada perasaan emosional macam dia. Asyik maki hamun orang. Cuba kira berapa perkataan BODOH yang dia sebut. Sudahnya anak dia sendiri bodohkan dia. Tapi orang lain pulak salah. Apa punya mangkuk orang pi jemput dia ni bagi ceramah."

Antara lain perhatikan minit ke 0:50: Ustaz cap ayam si Azmil memetik hadis dalam Surah Al-Imran ayat ke 149. Berbunyi "jika kamu mentaati orang kafir, nescaya kamu akan dibawa ke dalam kekufuran dan kamu akan menjadi orang yang rugi"

Nampaknya Surah yang dipetik oleh Azmil 'Ali Setan' ini sesuai ditujukan kepada pemimpin-pemimpin PAS yang ketika ini kita dapat lihat bagaimana mereka begitu taat kepada DAP sehinggakan dalam isu murtad di DUMC mereka sanggup menyerang saudara seagama demi menjaga hati kafir DAP.

Semalam saya sempat bersahur bersama beberapa orang pensyarah di UITM, rata-rata dari mereka berpendapat bahawa bekas-bekas artis yang ada di Malaysia yang sudah masuk usia menunggu 'mampos' memilih PAS sebagai medan untuk menunjukkan kepada masyarakat bahawa mereka sudah bertaubat dan mereka itu alim.

Ilmu agama yang dipelajari dalam masa yang singkat dibanggakan sehingga mereka ini bertindak melabel saudara seagama lain sebagai kafir dan sebagainya dek kerana mereka yakin bahawa masuk sahaja PAS, dosa-dosa sepanjang mereka bergelar artis dihapuskan oleh Allah SWT.

Bagi golongan pensyarah-pensyarah UITM yang terdiri dari pelbagai latar belakang ini, mereka berpendapat bahawa Azmil 'Ali Setan' ini tidak begitu cukup ilmu tentang agama malah ada yang berpendapat si Azmil ini sebenarnya KOSONG ilmu di dada.

Saya bersetuju dengan pendapat pensyarah-pensyarah ini kerana dari awal sampai akhir tazkirah Azmil 'Ali Setan' jelas kelihatan beliau tidak mempunyai ilmu di dada yang cukup kerana berhujah dengan bergantung kepada apa yang disiapkan di dalam laptop berjenama apple ciptaan yahudi.

Hahahaha...


YY : Baru 5 tahun pi Syria balik Malaysia dah mula kata orang lain kapir... bodoh punya 'ALI SETAN'...


8 comments:

Anonymous said...

Azmil Ali Setan ooi. Org memang boleh cakap mcm penjual ubat kaki 5, tapi kalau cetek agama, dan menyimpang dari sumber al-Q / hadis, dan salah tafsirannya , itu dah jadi haluan syaitan. Azmil, hang mendalami ilmu kat mana, banyak sesilapan dlm cecramah kamu. Kalau kaki pembangkang memang sedap dengar kerana hentam kerajaan, kalau dari sudut agama, boleh beri 20% kesasihannya

Anonymous said...

Harap Azmil dapat tarbiyahkan dan nasihatkan Anwar Ibrahim, pasal hukum liwat dan ZINA,

Anonymous said...

Pak Syeikh Azmil, eeeee berapa banyak Bodohkamu sebut, lap top depan kamu tu jenama apple, kamu guna barangan barat,kutuk2 guna juga, kamu lagi bodoh bangang.

Anonymous said...

Azmil tu memang bahalul, samdul dan dogol.

Orang beriman tak akan mengkafirkan orang lain.

Pergi belajar lagi lah, uztaz Azmil cap ayam.

Anonymous said...

Ini bukan kuliah syekh... ini standard celoteh dalam kedai kopi sahaja. Setakat nak isi masa lapang mendengarnya bolehlah.
Patutlah JAIS pun tak mahu ambil hal.

Anonymous said...

serius saya cakap....apa yg dia ceritakan semua betul..tak langgar ape2 pon...tp cara yg berbeza...kat Malaysia skrang ulama' yg menerangkan kebenaran semua kena band....anda semua kata dia tk betul sebab kita dh di mind set kan utk mmbangkang..pikir-pikirkan lah...

hussin said...

Salam Tuan

Soalan Saya.
Dpd sudut Tauhid
1.Apa yg terjadi pada syahadah kita jika sekiranya kita redha dgn sistem Lord Reid seperti yg diamalkan di Malaysia,

Nota: Bagi tuan2 yg komaen kat sini saya menyerulah anda semua utk belajar ilmu Tauhid, Feqah dan Tasauf baru boleh komen,

Anonymous said...

Biarlah dia...sekurang kurangnya die berubah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

University News Capital

University News Capital
Words Of The Young Minds

BNBBC

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors
Klik Untuk Ketahui Berita Terkini Pasukan The Red Warriors

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

Dari Kampus

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...