NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Thursday, August 4, 2011

Jangan Tutup Malaysiakini - Siasat Saja Kuek Kang Keng di bawah Akta Yang Tersedia


Kuek Ser Kuang Keng merupakan wartawan Malaysiakini yang bertanggungjawab menyediakan berita mengenai MyPR - MyKad yang heboh diperkatakan di dalam alam siber.

Bermula dengan laporan berita pertama yang menulis Mismah merupakan pengundi berdaftar yang sah dengan SPR dan JPN meluluskan rekod permohonan warganegara Mismah dalam tempoh hanya 4 jam. 

Selepas itu bila 'digeletek' oleh pihak bloggers semalam. 

Kuek Ser Kuang Kang Kang (maaf susah sebut nama lu)  menulis satu lagi berita dengan menuduh bahawa SPR telah menukar status Mismah dalam rekod mereka.


 Di Malaysia wartawan terikat dengan beberapa akta antaranya :
Akta Mesin Cetak & Penerbitan (1985)

Akta Kemasukkan Bahan-Bahan Bercetak (1958 pindaan 1972)

Akta Keselamatan Dalam Negeri (1960)

Akta Hasutan (1948 Pindaan 1971)

Akta Rahsia-Rahsia Rasmi (1972) 
Ordinan Fitnah/Akta Fitnah (1957) 
Akta Komunikasi & Multimedia (1998)   
Ramai menyeru KDN bertindak terhadap portal Malaysiakini dan ada yang menggesa supaya portal ini ditutup, bagi saya tidak perlu sampai bertindak sehingga ke tahap itu. Cukuplah sekadar menyiasat wartawan yang menulis berita berkenaan di bawah akta-akta yang telah lama wujud dalam negara kita.

Bagi saya wartawan Kuek Ser Kang Kang tidak berfikir panjang dalam menilai keharmonian dan keselamatan sesuatu komuniti. Laporan berita yang ditulis semalam berniat jahat menyerang agensi-agensi kerajaan.  

Kuek Ser Kang Kang berniat melemahkan keyakinan rakyat terhadap agensi penting macam JPN.

Wartawan Malaysiakini ini wajar dikenakan dengan akta-akta yang telah wujud dalam negara kita, supaya menjadi pengajaran kepada wartawan lain agar lebih bertanggungjawab dalam menyebarkan sesuatu berita.

Laporan yang ditulis Kuek Ser Kang Kang semalam juga berniat untuk menghasut rakyat Malaysia supaya tidak mempercayai agensi yang diamanahkan untuk menguruskan proses Pilihanraya dalam negara kita. 

Sebagai seorang wartawan Kuek Ser Kang Kang sepatutnya bertanggungjawab mengimbangi maklumat yang diperolehi dengan kebenaran berita. 

Kuek Ser Kang Kang juga gagal menjalankan tugas sebagai wartawan yang baik di mana beliau telah gagal membuat penyiasatan dan semakan terperinci dengan JPN sebelum bertindak menyiarkan laporan terbabit. 

Laporan JPN telah menafikan bahawa wujudnya proses kelulusan dalam tempoh 4 jam sebagaimana ditulis semalam.

Dalam banyak-banyak akta, akta apa yang paling sesuai untuk Kuek Ser Kang Kang?


Komen.....?


YY : Hello Kuek... otak kasi guna la kawan...


14 comments:

Sampai Mati Aku Takkan Undi PKR said...

Akta Hasutan bro... Budak2 Msiakini ni jahat!

Anonymous said...

Akta Keselamatan Dalam Negeri. Baru aman sikit Malaysia ni.

Anonymous said...

Akta Kang Kang, akta baru direka MalaunKini... wakakakaka..

Anonymous said...

laaaa...kuat kangkang rupanya? tak sangka puak2 pr yg kononnya bijaksana dan alim warak ramai yg ditipu hidup2 oleh malaun ni? tu laaaa, sape suruh nak jadi bodoh..senang2 je kuat kangkang tipu korang..hahahaha

Anonymous said...

sumbat je kat dlm kem Kemunting tu. Harap KDN nk ambik tindakan hurmmmm sampai mampus BN pun xde le....

Anonymous said...

stupid, u write the wrong name la, do research before write anything, really no using otak

Anonymous said...

Akta Cakap Benar, Akta anti-BN, Akta Polis Raja Di Malaysia...

YY said...

Anonymous August 4, 2011 11:56 AM

Are your Mr.Kuek? Itu orang Melayu cakap perli. Stupid tak faham Melayu! :)

Anonymous said...

Buat ape marah-marah sangat? Jika JPN, SPR dan BN tak buat perkara macam ni, keluarkan bukti untuk tunjukkan pada orang ramai. Orang dah tunjukkan bukti, SPR cakap kosong saja.mana bukti? macam ni macam mana nak orang ramai percaya? kalau ade bukti tolong tunjukkan, kalau x ade diam diam. orang semua guna otak utk berfikir, melainkan orang yang tak guna otak lepas tu tuduh orang lain x guna otak.

YY said...

Sedara Anon August 4, 2011 1:01 PM.

Siapa yg marah ni? Semalam JPN dh keluarkan kenyataan tarikh psl Mismah tu tak baca ke?

Anonymous said...

yy

i am not kuek, but i know him. Please check people name properly.

Keris 7 Lok said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Salam YY,

Jgn layan kwn si kuek ni. Dia mana duk Msia tu psl dia x phm bahasa sindiran. Lg pun kaum Melayu jer ada budi bahasa & ckp berlapik. Yg lain kan main blasah jer. Tu psl ads 8tv dia org suruh tarik blk psl malu ar tu.....hu3

Anonymous said...

patut ambil tindakan terhadap dia secepat mungkin sebelum BN dihapuskan, tak lama lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

University News Capital

University News Capital
Words Of The Young Minds

BNBBC

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors
Klik Untuk Ketahui Berita Terkini Pasukan The Red Warriors

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

Dari Kampus

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...