BLOG RASMI PPIM

NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Friday, August 12, 2011

Identiti Rashid yang Memiliki 2 IC didedahkan!!!


Beberapa hari lepas saya menerima komen dari seorang pembaca yang meminta saya menyiasat mengenai identiti Mohd Rashid Bin Ismail yang dikatakan memiliki dua kad pengenalan dalam satu masa.

Komen beliau adalah :
Salam bro, ni ade satu lagi BANGKAI yg tak abis2 nak cari kesalahan org lain, harap bro cuba ungkaikan lagi...

http://biaqpila.blogspot.com/2011/08/lelaki-misteri-boleh-undi-4-kali-di.html
Sebagai menghargai keprihatinan pembaca di laman blog ini, saya cuba mendapatkan maklumat mengenai lelaki yang bernama Rashid. Jadi hari ini sedikit jawapan kenapa lelaki ini memiliki dua kad pengenalan dalam satu masa yang sama. 

 
Kedua-dua paparan skrin di atas dimiliki oleh individu yang sama iaitu Mohd Rashid Bin Ismail, namun yang menjadi persoalan adalah mengapa individu ini memiliki dua kad pengenalan yang nombornya adalah berbeza.
Hasil risikkan saya dengan 'informer' saya mendapati, ya memang benar Mohd Rashid Bin Ismail memiliki dua kad pengenalan, namun kad pengenalan 620108-08-6713 adalah berstatus TIDAK AKTIF dan kad pengenalan ini telah digunakan oleh penyamar atas ADUAN pemilik kad pengenalan ini sendiri. 

Kad pengenalan bernombor 620108-08-6713 telah disenarai-hitamkan dan berstatus TIDAK AKTIF, mengapa kad pengenalan ini boleh ada dalam sistem SPR - kerana Mohd Rashid Bin Ismail pernah menggunakan kad pengenalan pertama yang dimiliki beliau untuk mendaftar pemilih.

Kad bernombor 620108-08-6713 tidak lagi boleh digunapakai dalam sebarang tranksasi atau sebagai no.pengenalan diri sama ada oleh pengadu atau pun penyamar!

Ekoran ADUAN daripada Mohd Rashid Bin Ismail sendiri, pihak JPN telah mengnyah-aktifkan kad pengenalan ini dan digantikan dengan kad pengenalan yang baru bernombor 620108-08-6991. 
 
Selepas mendapat kad pengenalan baru, Mohd Rashid Bin Ismail bertindak mendaftar sekali lagi sebagai pemilih dengan SPR. Di sebabkan itulah data yang ada dalam SPR hari ini menunjukkan Mohd Rashid Bin Ismail memiliki dua kad pengenalan berbeza.
 
 

Silapnya di sini adalah, pengadu iaitu Mohd Rashid Bin Ismail mendaftar kali kedua dengan SPR menggunakan kad pengenalan bernombor 620108-08-6991 tanpa memaklumkan bahawa dirinya sudah mendaftar sebagai pemilih sebelum ini dengan menggunakan kad pengenalan yang bernombor 620108-08-6713.  
 
Namun hakikatnya Mohd Rashid Bin Ismail sekarang ini hanya layak mengundi SATU KALI sahaja dengan kad pengenalan bernombor 620108-08-6991 kerana kad pengenalan yang diadukan digunakan oleh penyamar 620108-08-6713 tidak lagi boleh digunakan dalam sebarang transaksi kerajaan mahupun swasta kerana ianya telah dinyah-aktifkan!!!
 
Dimaklumkan kepada saya bahawa JPN akan mengeluarkan laporan rasmi hari ini. 
 
 
YY : Mismah dah keluar jawab siapa dirinya, saya sarankan mana-mana individu yang dituduh oleh PR sbg dpt warganegara jalan belakang. SAMAN SAJALAH PR NI!!!
 

30 comments:

TAIPINGMALI (TM) said...

Rashid ini adalah penceramah Pas yang berkeliaran di surau dan masjid diseluruh negara,,,terutama di Selangor dan negeri yang berhampiran.

Sampai Mati Aku Takkan Undi PKR said...

Patutlah status kad yg dinyah-aktif SEDIA DIAMBIL. tapi pengadu tak tuntut sbb kad pengenalan nombor lama ada org lain guna.

fitnah tak habis2 puak celako PR ni.

Anonymous said...

YY, aku salute tul2 kat ko. Maknanye kebanyakan nama pengundi yg mempunyai identiti yg serupa dalam daftar pengundi mempunyai masalah seperti Rashid ni ke?

Salah satu kad pengenalan mereka tidak aktif kerana pernah dilaporkan hilang, kecurian dan sebagainya la ye (dan menyebabkan IC berkenaan digunakan oleh org lain)... baru saya paham. Namun begitu, pihak web admin SPR / JPN sepatutnya meletakkan status tak aktif pada salah satu identiti tersebut, jika tidak ia akan menimbulkan kekeliruan seperti yg puak PR sangka sebelum ini.

Diharap penjelasan YY ni membuka mata puak penyokong PR supaya jangan hanya pandai menuduh tanpa menyelidiki sesuatu dgn mendalam. Syabas bro YY.....


-anon August 9, 2011 10:46 AM-

Anonymous said...

Sampai Mati Aku Takkan Undi PKR, Kuatkan lagi usaha anda memecah belahkan Melayu di negara ni kerana sebagai kaum India kami amat bergembira, sama juga dengan kaum Cina. HA HA HA

YY said...

-anon August 9, 2011 10:46 AM-

Terima kasih bro.

Usaha setakat yg termampu, kalau boleh nk dedahkan lg tp kita kena hormat undang2. Kita ada akta OSA.

Ada benda boleh dedah, ada perkara kena pihak terbabit sendiri yg jawab.

Anyway bro, tq kerana sudi tinggalkan komen tempoh hari utk sy panjangkan ke pihak berkenaan.

Anonymous said...

Anon August 12, 2011 6:17 PM.... PKR tu parti Melayu ke selama ni??? Oo, baru aku tau... ingatkan pakcik anwar tu keling, cakap tak serupa bikin.. bini dia pulak amoi Korea tak sedar diri... kah kah kah

Anonymous said...

dalam hal inilah pooling agent akan memainkan peranan , bagaimana dengan pooling agent PAS/PKR dan DAP semua tido dan makan gaji buta kah , atau sibuk buat fitnah dan merangka fitnah .. dasar tolol punya pooling agen pembangkang , sebagaimana tololnya malaysikini dan malaysiainsider .. itulah otak pembangkang

-sam

Anonymous said...

abc- 111111-11-1111 ok nie yang asal

111111-11-1111-01 (tgok belakang ic)

yg nie pulak kalo dah hilang 1 kali

111111-11-1111-01-01 yang nie lak dah hilang sekali pastuh ic rosak buat balik kat jpn .. hihihi ini baru sistem jilid JPN .... pegalaman la nie bro .. katakan .. so .. yg komen atas2 tuh hihi p.k p.k la ek ..

Anonymous said...

penulis dan pengomen atas ni sume BANGANG

tak tahu sistem pstu konon2 buat penyiasatan tahi

bodo ape kalau hilang IC dia ganti dgn no IC baru cmtu je?

kalau hilang IC dia ganti IC dgn no same tp hujung tu tambah lg dgn no IC keberape dah dia buat

contoh 770214-09-9976, kalau hilang still no same tp tambah jd cmni 770214-09-9976-02

bongok punye penyiasatan bangang

YY said...

Anon August 12, 2011 8:18 PM,

Saya tahu 01-01 IC hilang, buat balik bla bla bla.

Isu disini bukan nombor belakang IC tp nombor depan IC.

Nak komen jgn tunjuk yg awak tu tolol sgt... :)

YY said...

Anon August 12, 2011 8:28 PM,

Bangang juga ko ni, ini bulan hilang. Tapi digunakan oleh orang lain (penyamar).

Kat mana aku kata IC dia hilang? Kalau hilang buat apa nak daftar dua kali dgn SPR.

Ko hilang IC lps tu dpt IC ko pergi buat akaun baru ke kt bank?

No IC lama digunakan oleh penyamar. Sbb itu digantikan dgn nombor baru. Skrg siapa bangang?

Anonymous said...

abc - chop2

111111-11-1111-02-01

untuk yg 02 tuh hilang 2 kali ..

untuk yg 01 pulak ic Chip sim rosak baru sekali ....

pegalaman ..... abc

111111-11-1111-03-01

kalo yg nie pak .. 3 kali hilang .. 1 kali sim chip rosak ..

hihihihihihi

Anonymous said...

Kahkahkah.

Ada dua Anon bodoh tak faham antara hilang dan disalahguna.

Anonymous said...

wah3... bagus nye ko kate aku bangang blk..

penyamar ke ape ke, same je prosedur dia bai, tak kan tukar nombor terus, dia tambah hujung je

ko bg link sket celah mane yg tunjuk kalo penyamaran bole lak tukar no IC terus??

aku pernah je hilang IC, aku buat IC baru tp last2 jumpe blk

tp bile aku nk buat kad bank gune IC lame xbole, dia ckp IC ni xbole gune

bile gune IC baru, baru bole, sbb tu ade no blkng tu, yg ade no blkng tu yg aktif

yg lame tu yg dinya haktifkan, ko bkn aje bangang tp bodoh

sbb tu kalo ape2 hal kene fotostat IC depan blkng

mnde mcm ni nk reka cite, bodoh xde otak

bodoh sgt la ko ni

Anonymous said...

abc - hihi .. x ckp ape2 pun cume nak ckp .. pasal format yg ade kat ic .. je .. hihi peace no war ..

111111-11-1111-03-01 hihihhi

depan tuh tetap 111111-11-1111 hihihi

Anonymous said...

biarkan dia si bodo yg xkn faham format no blkng IC tu

ckp xreti beza penyamaran dgn hilang, padahal dua2 sama je, maen no blkng IC tu je, yg depan tu tetap sama

bodo betul

kalau nk yakinkan org, kalau btul2 penyiasat

tunjuk link sah yg mmg legal tukar no IC atas alasan penyamaran

tunjuk skali laporan penyamaran tu

penyamaran cane yg bole lak tukar no IC

sbb bnyk sgt kes penyamaran yg pernah jd tp penyelesaian dia xde pn tukar no IC trus

dia maen no blkng skali kat IC tu je

ni ckp atas angin ni, mmg mcm org bangang xde otak berckp, bodoh betul penulis blog ni

YY said...

Hahaha...

Marah betul sedara berdua kt atas? Apa kata kita tunggu statment JPN?

Apa macam?

:)

Anonymous said...

no problem, i'm waiting

tp bak kate ko

"Dimaklumkan kepada saya bahawa JPN akan mengeluarkan laporan rasmi hari ini. "

kite tgk la bile JPN nk bg laporan psl ni k

Anonymous said...

abc - 111111-11-1111-03-01

03 = dah 3 kali hilang ic

01 = ic rosak ( Chip Rosak )

peace ....

yang depan tetap 111111-11-1111 ...

hihihihi

Anonymous said...

Salam,

Anonymous August 12, 2011 9:34 PM.

Bahasa tu cantek sikit sedara, awk kerja JPN ke?

Kalau awk nak tahu, ada peraturan tertentu yang membolehkan seseorang menukar nombor kad pengenalan mereka jika ia terbukti telah digunakan oleh pihak lain.

Tapi pemohon perlu mengemukakan bukti-bukti kepada pihak JPN dan melalui prosedur yg ditetapkan sebelum memohon utk menukar nombor kad pengenalan mereka.

Kalau tak tahu tanya, jangan tunjuk pandai lps tu ckp orang bangang.

-pesara JPN-

Anonymous said...

hahaha..kelakor betul penulis blog nie...penyiasat taik kambing....nk tunjukkan kebenaran konon, tp pembohongan yang pecah...kalo org tranung kabo, BN=Benang Nipu...

Anonymous said...

Setakat ckp atas angin pstu letak name pesara JPN aku pn bole

Salam,

Anonymous August 12, 2011 10:48 PM.

Bahasa tu cantek sikit sedara, awk kerja JPN ke?

Kalau awk nak tahu, tak ada peraturan tertentu yang membolehkan seseorang menukar nombor kad pengenalan mereka walaupun ia terbukti telah digunakan oleh pihak lain.

Kalau tak tahu tanya, jangan tunjuk pandai lps tu ckp orang bangang.

-pesara JPN-

LOL!!

Anonymous said...

ramainya mengata bodoh sesama sendiri kat atas ni.. yg paling bodoh adalah..
kenapa rekod ic x aktif dan rekod mengundi (yg guna ic x aktif tu) tidak dipadam oleh pihak2 berkenaan.. itupun kalau betul ic ni boleh tuka2 no..
orang suruh bersihkan senarai pengundi takmau, kan boleh menimbulkan pelbagai persepsi dari orang ramai..

-oleh aku yg neutral tp x brape bijak prosedur jpn boleh tukar no ic pun aku xtau

yes said...

APA JUA PUN PENJELASAN NYA, KENAAPA NAMA INI TERCATAT DUA KALI? BERAPA RAMAI LAGI YG ADA DALAM SENARAI SPR YG MERUPAKAN KES YG SEBEGINI?

Anonymous said...

sebab itu lah SPR ken ubah guna Biometrik supaya cap jari sama boleh dikesan selepas setip individu itu mengundi. Dakwat kekal masih boleh dibersihkan dengan menggunakan alkohol yang kuat. Mana ada bukti jika seseorang yang pernah terkena atau tersentuh dakwat kekal dari umur kecil dan dakwat itu kekal sampai anak itu tua... Melainkan tanda cap jari kekal ciptaan Allah dari bayi hingga ke umur tua atau mati...

Anonymous said...

Penyamar tu sape.... kenape dia bole amik I.C pertama tu... pastu bole plak dia daftar kat SPR.. tp pembawa IC (6713) tu masih bole mengundi kan.... ini bukan pertindihan dlm SPR ke name nye...
kenape tk delete je...

BELUM BERSARA LG

Anonymous said...

Patutlah pembangkang boleh menang 5 negeri PRU12. Rupa nye dorang ahli dorang guna dua ic untuk undi 2 kali dikawasan berlainan. Tak mustahil sebab dari jam 8 pagi hingga ke 5 petang mereka ni semua boleh bergerak dari satu negeri ke negeri yang lain dan sempat lagi membuang undi.. Patutlah mereka tahu semua cara nak menipu masa PRU sebab dorang yang dah biasa buat penipuan undi hantu malah mereka sendiri lah pengundi hantu... cissss dasar penipu mereka semua tu dari segi statement, tingkah laku, percakapan, perangai, perbuatan idea dan fatwa-fatwa yang mereka keluarkan... memang neraka lah tempat-tempat dorang ni nanti di akhirat..

Anonymous said...

Nak siasat secara manual ... bila nak habis ?

Kenapa tak guna IT utk synchronise data kat JPN dan update ke SPR ?

Yg 'bermasalah/diragui' ... disiasat ... JPN sepatutnya betul ... inilah asas siasatan.

Nak tak nak buat je ...

Anonymous said...

Memang betul pun, si Rashid ni adalah penceramah puak hamPAS seperti yg Tapingmali telah nyatakan dalam blog beliau. Maknanya yg jadi 'pengundi hantu' adalah kalangan puak PR bukannya BN!!!....

Anonymous said...

Bersihkan pengundi hantu. Laksanakan sistem biometrik. Dakwat kekal masih boleh dipadam dan dibersihkan dengan bahan kimia seperti alkohal, petrol, kerosene. Tiada dakwat yang boleh kekal pada kulit manusia. Hanya cap jari ciptaan Allah swt sahaja yang kekal dan tidak boleh diubah... kami sokong biometrik untuk mengesan pengundi hantu.. Masaalah pertindihan maklumat pengundi boleh dapat dikesan pada hari mengundi jika cap jari seseorang individu itu digunakan lebih dari sekali walaupun menggunakan dua nombor IC yang berbeza... Bab ni yang PKR-DAP-PAS takut... takut pengundi-pengundi hantu mereka dikesan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

University News Capital

University News Capital
Words Of The Young Minds

BNBBC

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors
Klik Untuk Ketahui Berita Terkini Pasukan The Red Warriors

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

Dari Kampus

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...