NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Monday, April 30, 2012

#BersihStories : Benarkah 300 Ribu Rakyat Hadir Menyokong #Bersih Seperti Didakwa Oleh @anwaribrahim?

Gambar impose untuk mengelirukan rakyat Malaysia
Sebelum pergi dengan lebih jauh kita teliti terlebih dahulu kenyataan manusia bangsat yang bertanggungjawab di atas segala kekecohan pada 28 April 2012 tempoh hari :
"Kejayaan perhimpunan Bersih 3.0 menarik ratusan ribu rakyat hadir merupakan hari ‘merdeka’ rakyat. Beliau berkata, kehadiran rakyat diibarat pesta yang dahagakan kebebasan dan pilihan raya adil. 
Lebih 300,000 rakyat hadir menuntut pilihan raya adil dan bebas. Dengan satu suara, anak muda, wanita, rakyat biasa dari semua kaum dan (lapisan) umur datang dengan kekuatan dan semangat untuk menuntut kebebasan dan mahu keadilan ditegakkan" - Anwar Ibrahim Keadilan Daily 
Mendengar apa yang dinyatakan oleh Anwar Ibrahim dengan gambar yang disebarkan oleh pengikut pembangkang mungkin pakcik dan makcik yang tidak didedahkan kecanggihan teknologi akan percaya 100% dengan propaganda ini.

Posting dari BLOG CheWal menjawab mampu misteri di sebalik jumlah kehadiran pengikut Bersih 3.0 :
Update 4: Petikan dari University of Illinois crowd-guru Clark McPhail membayangkan seorang manusia boleh berdiri dengan selesa dalam kawasan 5sq ft. 5 sq ft ini adalah bersamaan dengan 0.46m persegi. 
Saya menggunakan 0.4m persegi, saiz kawasan yang lebih rendah dari pendapat Clark McPhail. 2.5 sq ft space adalah keadaan dimana setiap manusia dah tak boleh bergerak.
oleh itu, penggunaa 0.4m persegi adalah munasabah dan tepat. 
Update 3: satu lagi analysis yang menggunakan kaedah yg hampir sama : http://shuzheng.wordpress.com/2011/07/10/bersih-success-success-yes-of-course/ 
Update 2: saiz average untuk lelaki sederhana dari bahu ke bahu adalah lebih kurang 0.8m, dan saiz dari depan ke belakang adalah lebih kurang 0.5m. Oleh itu luas seorang lelaki berdiri adalah lebih kurang 0.4m persegi. 
update : keluasan orang adalah 0.5meter persegi.
 1. Pelbagai pihak memberi jumlah peserta demo yang berbeza-beza. Portal dan laman web pro-pembangkang memberi jumlah lebih kurang 50,000 orang. Malah ada yang mengatakan jumlah mencecah 100,000 orang.
2. Pihak media perdana pula memetik jumlah yang diberikan oleh pihak polis iaitu sekitar 6,000 orang. 
3. Yang mana satu yang boleh dipercayai ? Mari kita buat sedikit analisis mudah. Saya memilih dua tempat utama iaitu di Puduraya dan di Menara Maybank. Di kedua-dua tempat ini, portal Malaysiakini menyatakan tidak kurang dari 10,000 orang. Ditempat-tempat lain, berdasarkan dari pernyataan kronologi Malaysiakini adalah sekitar diantara 500 hingga ke 2,000 orang.
 4. Mari kita lihat puduraya. Gambar puduraya adalah waktu paling ramai pendemo disitu. Berdasarkan banggunan di sekeliling, paparan dari Google Maps diambil untuk mengganggarkan jarak dan keluasan kawasan sekitar.
Puduraya
Puduraya Google Maps
5. Jarak yang diberikan oleh Google Maps adalah lebih kurang 200m dan kelebaran jalanraya untuk kedua-dua hala adalah lebih kurang 8m. ini menjadikan keluasanya sekitar 1600m persegi. 
6. Sekiranya seorang manusia mempunyai diameter keluasan 0.5m 0.4m persegi, maka keluasan kawasan tersebut boleh mengisi 4,000 orang secara padat. Ini bermakna tidak ada ruang kosong diantara mereka sehinggalah sepanjang 200m tersebut. (ini adalah worst case scenario). 
7. Mari kita lihat di Menara Maybank pula.
Menara Maybank
Keluasan Persegi Dataran Menara Maybank
8. Seperti biasa, berdasarkan banggunan di sekeliling, kita anggarkan kawasan pendemo berada dengan Google Maps. 
9. Kawasan (gambar google maps atas) ini ditandakan dengan 4 segi untuk memudahkan pengiraan. Luas kawasan ini (berdasarkan google maps) adalah 3200m persegi). 
10. Seperti tadi, sekiranya seorang manusia mempunyai diameter keluasan 0.5m 0.4m persegi, maka seramai 8,000 orang boleh berada dalam kawasan ini secara padat (tanpa ruang kosong). Kita tahu pasti akan wujud ruang kosong berdasarkan gambar di bawah, maka ini adalah juga worst case scenario. 
Wujud ruang kosong - Menara Maybank
11. Oleh itu, tanpa mengambil kira redundancy (kesemuanya orang yg berbeza), jumlahnya adalah 12,000 orang. Sekiranya, anggaran 50% orang yg berada di Puduraya adalah juga berada di Menara Maybank, maka jumlah di kedua-dua tempat ini adalah lebih kurang 6,000 orang. 
12. Sekiranya kita mengambil kira jumlah pendemo di beberapa kawasan lain... secara kasarnya jumlah peserta demo haram ini adalah dalam lingkungan 8,000 orang. 
13. Nampaknya, pihak polis membuat anggaran yang hampir tepat. 
14. Paling kelakar, adalah anggaran seperti 50,000 atau 100,000 orang.
Hahaha...

Kerana terlalu kuat berangan ingin menjadikan Dataran Merdeka umpama Dataran Tahrir yang dipenuhi puluhan ribu manusia (sebagaimana gambar dan berita yang dilaporkan media antarabangsa) :

Gambar Dataran Tahrir dipenuhi PULUHAN RIBU bukan RATUSAN RIBU ok!
Mereka tergamak menipu rakyat Malaysia kononnya setiap ceruk Kuala Lumpur dibanjiri oleh penganut Bersih 3.0 :

Gambar impose yang disebar oleh penganut fahaman Anwar Ibrahim

Oklah anggaran saya yang berada di lokasi jika dicampur jumlah keseluruhan demonstran di setiap lokasi dalam jumlah yang berdemo adalah 13,000 orang.

Ratusan ribu konon...

Kuat sangat berangan nak jadi Perdana Menteri makin banyak Anwar Ibrahim mengarut - Hello Bapak Anwar Bin Ibrahim a.k.a BABI, uncle ini cakap kerja dululah - belum apa-apa saya mahu jadi PM!



Hahaha...

YY : Oklah taknak ada penganut Bersih 3.0 yang kecil hati kita anggap sajalah 50,000 orang! hahaha!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...