BLOG RASMI PPIM

NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Monday, January 10, 2011

Mesti Baca : Luahan Hati Anak Muda Kelantan Terhadap Pemerintahan Nik Aziz!

Sila baca dengan hati yang terbuka, saya dapat selami perasaan remaja ini kerana saya juga berasal dari Kelantan.


Berikut adalah keluhan hati seorang anak muda Kelantan :

"Assalamualaikum wbt. Saya memohon maaf jika artikel saya ini tidak berkaitan dengan tajuk, tetapi saya ingin juga menulis bagi meluahkan pandangan saya dalam arena politik kerana sesungguhnya agama dan politik tidak boleh sesekali dipisahkan.

Sebelum saya meneruskan, saya minta setiap pembaca menggunakan akal bagi membuat keputusan kerana itulah gunanya akal. Saya adalah pelajar yang berasal dari Kelantan dan bakal melanjutkan pelajaran ke luar negara.

Umur saya adalah hampir seusia dengan pentadbiran Pas di Kelantan iaitu 19 tahun. Datuk dan moyang saya adalah imam di sebuah kampung dalam daerah Pasir Mas/Tumpat.

Setentunya keluarga kami adalah penyokong Pas yang amat setia sehinggakan TG Nik Aziz sendiri pernah beberapa kali menggunakan rumah antara ahli keluarga kami bagi mengadakan ceramah Pas.

Namun akhir-akhir ini keluarga kami agak 'pening' apabila memikirkan telatah beberapa pemimpin Pas yang seolah-olah sanggup menggunakan agama bagi meraih undi.

Inilah yang menyedihkan kami. Selama Pas bertapak di Kelantan, setahu saya Pas tidak pernah membina sebuah masjid pun bagi menjalankan syariat Allah di bumi Kelantan.
Kami sememangnya boleh menerima kenyataan bahawa kerajaan negeri tidak mempunyai wang kerana kerajaan Pas adalah kerajaan yang bersih.

Oleh itu keluarga kamilah antara keluarga yang aktif memberi sumbangan terhadap pembinaan masjid dan pembangunan beberapa sekolah tahfiz termasuk menyediakan tanah untuk membuat fasiliti dan tidak kurang juga sumbangan kewangan kerana keluarga kami diberi kurniaan rezeki yang murah dari Allah SWT.

Tetapi kami agak terkilan apabila 'berhala' kaum Buddha begitu aktif dibina di Kelantan. Dan yang lebih menyedihkan saranan Rasulullah SAW agar 'berhala' ini dibina lebih rendah dari menara masjid seolah-olah tidak dijalankan di negeri yang kami banggakan sebagai Serambi Mekah.

Seingat ayah saya, semasa kerajaan BN mentadbir Kelantan, permohonan kaum Siam untuk membina sebuah berhala di Kampung Berok, Pasir Mas tidak diluluskan kerana ketinggiannya yang agak menonjol. Lalu setelah dipohon lagi, maka kerajaan BN meluluskan dengan syarat;

1. Berhala itu tidak boleh dibuat menegak, tetapi perlulah dibaringkan.
2. Berhala hendaklah terlindung agar tidak mengganggu kaum Melayu di sekitarnya.

Tetapi di bawah kerajaan Pas mentadbir semakin banyak projek 'berhala' yang diluluskan di Kelantan. Berhala duduk yang berada di Jong Bakar, Tumpat telah diluluskan walaupun ketinggiannya menyamai 5 atau 6 tingkat bangunan.
Jadi kami agak terkilan, tetapi memandangkan kami inginkan sebuah kerajaan Islam, maka kami masih lagi menyokong kerajaan Pas, bahkan moyang kami telah mendermakan seutas tali lehernya yang bernilai beberapa ribu ringgit ketika ceramah Pas yang dianjurkan ketika saya di sekolah rendah sebagai tanda sokongan.

Tahun demi tahun berlalu dan sekali lagi kami dikejutkan dengan pembinaan berhala dekat dengan 'Kok Keli'. Dan apa yang menyedihkan lagi TG Nik Aziz sendiri yang datang merasmikan beberapa majlis keagamaan.

Kemudian sekali lagi kami dikejutkan dengan pembinaan terbaru 'berhala Buddha' terbesar di Asia Tenggara di Kampung Tawang, Bachok. Atas dasar ingin tahu, demi Allah, saya, ayah, ibu dan adik lelaki telah pergi ke wat Siam di Kampung Tawang yang menempatkan berhala yang terbesar di Asia Tenggara.

Ditakdirkan Allah, kami telah diberi penerangan oleh saminya sendiri yang datang kepada kami setelah melihat kami melawat berhalanya. Pakaian sami itu berwarna putih.

Menurut tok sami itu ketinggian berhala ini menyamai 12 tingkat bangunan. Ketinggiannya melebihi 100 kaki dan diletakkan secara berdiri. Berhala ini dibina betul-betul bertentangan dengan kiblat solat.

Menurut sami itu lagi kerajaan negeri sendiri telah meluluskan projek itu dan telah memberi sumbangan sebanyak RM60 RIBU RINGGIT melalui wakilnya Datuk Anuar Tan. Kami terkesima mengapa dengan mudah peruntukan diberikan untuk membina berhala, sedangkan Nabi Allah Ibrahim sendiri dengan kudrat Baginda memusnahkan berhala.

Tok sami itu memberitahu, bahawa pelancaran perasmian tokong Buddha itu akan disempurnakan oleh TG Nik Aziz sendiri pada 6 Jun 2009. Kami pun mengambil keputusan untuk pergi sekali lagi pada 6 Jun.

Tetapi Datuk Anuar Tan yang datang merasmikan kerana menurut orang kampung TG Nik Aziz ditegur oleh beberapa tok guru pondok agar tidak terlalu menonjolkan diri di rumah ibadat Siam.

Kami diberitahu kos pembuatan patung itu sahaja melibatkan belanja lebih daripada RM2 juta. Kami terkesima. Kami terfikir syiar manakah ini? Hari demi hari berlalu, namun hati kami masih lagi pada Pas.

"Kami mahukan sebuah parti Islam," desis hati kami. Pas telah sedarah dan sedaging dengan hati kami. Kami pejamkan sebelah mata. Ditakdirkan ayah dan adik saya pergi menggunting rambut di sebuah kedai gunting warga Siam.

Terkeluar hal politik ketika borak. Ayah saya menanyakan beliau (tukang gunting) parti manakah yang disokong ketika pilihan raya dulu. Maka tukang gunting Siam itu mengatakan beliau menyokong Pas kerana tok sami mereka berpesan jika Pas menang sekali lagi pembinaan berhala yang besar akan diluluskan dan peruntukan akan diberi.

Kami benar-benar terkejut. Allah Maha Besar telah meletakkan keraguan dalam hati kami. Sebagai seorang yang berpelajaran dan diberi akal, saya telah memujuk hati saya sendiri agar menjadi 'neutral' dan membuang sebentar rasa taksub saya terhadap Pas.

Ianya memang sukar, tetapi saya gagahkan jua. Saya berfikir dalam isu berhala, 'parti' manakah yang benar-benar membela Islam di dalam isu yang sememang besar. BERHALA!!!

Saya dikejutkan lagi dengan peruntukan tanah seekar yang diberi kerajaan negeri di tengah-tengah bandar Kota Bharu iaitu di Jalan Hamzah bagi membesarkan rumah ibadat kaum Hindu.

Terlalu ramai kah kaum Hindu di Kelantan sehinggakan rumah ibadat mereka yang baru sahaja siap dibina itu hendak diperbesarkan lagi?. Jika anda pernah menjejakkan kaki ke Kelantan, saya berani mengatakan amat sukar untuk mencari bangsa Hindu.

Apatah lagi kuil yang sedia ada ini sentiasa 'sunyi' dan jarang mendapat kunjungan kaum Hindu kerana sememangnya bilangan mereka amat sedikit.

Teringat saya ketika TG Nik Aziz melawat masjid di Kampung Berangan. Orang-orang kampung heboh sebentar apabila TG Nik Aziz hanya memberikan sumbangan RM50 ke dalam tabung masjid.

Kemudian beliau berangkat ke wat Siam di Tumpat setelah solat Jumaat dan mendermakan RM1,000 tanda keikhlasan dan hak sama rata kerajaan negeri.

Bagi mereka yang meragui saya boleh bertanya kepada orang-orang di Kampung Berangan yang merupakan kubu kuat Pas. Untuk yang lebih jelas silalah saudara sendiri ke mana-mana wat Siam @ kuil Hindu di Kelantan dan tanyalah sami di sana tentang 'prihatinnya' kerajaan Pas terhadap mereka.

Saya sedih. Mengapa untuk membina masjid orang Melayu Kelantan perlu bersusah payah ke sana-sini meminta derma, sedangkan kuil Hindu dan berhala mendapat bantuan. Zaman jahiliah kah ini.

Adakah hak sama rata itu menunjukkan jumlah masjid dan berhala perlu sama bilangannya? Pendapat peribadi saya, demi mendapat undi kaum lain, TG Nik Aziz perlu bertindak demikian.

Kuasa di tangan beliau. Susah sangat kah ingin menolak pembinaan berhala, sedangkan Nabi Ibrahim AS bergadai nyawa memusnahkannya. ALLAHUAKBAR!!! Parti politik semuanya sama.

Saya tidak menyokong Barisan Nasional kerana saya telah disemai sejak kecil lagi bahawa BN adalah kafir. Tapi sekarang saya merasakan semua kafir termasuklah Pas Kelantan.

Saya benci apabila Pas bergabung dengan DAP. Saya benci apabila Malaysia semakin jauh dari negara Islam apabila DAP berjaya memecah-belahkan UMAT ISLAM. Siapakah DAP?
DAP adalah anak kepada parti PAP Singapura.


Buktinya?

SEJARAH... Belajarlah sejarah.

Lagi buktinya?

Lee Kuan Yew telah pun datang melawat negeri yang dikuasai PAKATAN RAKYAT yang semakin hari semakin dekat menjadi miliknya.

YA ALLAH sesungguhnya aku kelu.

Hatiku pening... Mengapakah perpecahan umat Islam senang sahaja berlaku. Satukanlah mereka Ya Allah.

Bagi mereka dari Pas, Keadilan mahupun UMNO, sambutlah seruan Islam untuk bersatu padu.

Mengapa orang-orang DAP begitu menentang kerajaan perpaduan?

Kerana mereka bimbang Melayu bersatu. Mereka bimbang ISLAM bersatu kerana di Malaysia ini rata-rata Melayu adalah Islam.

Dengan segala ilmu yang saya ada mengenai Islam dan segala pemerhatian saya, DAP saya isytiharkan kafir harbi kerana telah banyak menggugat hak orang Islam.

Perniagaan babi... penghapusan tulisan Jawi di beberapa buah tempat... menghasut Islam bergaduh sesama sendiri... terlampau meminta-minta dan mendesak berhala dibina... bahkan berhala sekarang ini jauh lebih 'GAH' dibandingkan dengan masjid.

ALLAHUAKBAR... BELALAH KAMI... SATUKAN KAMI...

Ingatlah wahai pembaca Islam... apabila DAP berjaya, maka UMNO tidak mampu lagi mengawal MCA... GERAKAN... MIC dan lain-lain kerana semestinya mereka akan bersatu dengan DAP memandangkan DAP kuat dan boleh menjamin masa depan mereka... dan agama mereka di bumi Melayu... ALLAHUAKBAR... Bertindaklah umat Islam bersatulah sebelum terlambat.

Tiada satu pun Rasul yang diutuskan... tiada satu pun ulama yang dilahirkan... tiada sebuah ayat pun di dalam kalamullah yang menghalang perpaduan di antara mereka yang mengucapkan dua kalimah syahadah...

Sedarlah sekarang ini kaum kafir semakin berkuasa... buktinya... KUALA LUMPUR... PULAU PINANG... SINGAPURA... PERAK yang pernah dimiliki dan ditadbir oleh kuasa politik Melayu Islam secara majoritinya telah bertukar tangan kepada kaum kafir... Biasiswa JPA untuk Melayu ISLAM hanya tinggal 32 peratus selebihnya 62 peratus telah menjadi hak kaum kafir... bangunlah Melayu... bangkit... bangunlah Islam.

Hentikan ego... ALLAHUAKBAR!!!! BERKATILAH KAMI UMAT MELAYU ISLAM... BUKAKANLAH HATI KAMI UNTUK PERPADUAN SEBELUM TERLAMBAT"

Sumber : Gerakan Timur

15 comments:

Anonymous said...

mesti org akan cakap penulis ni dah kena bayar oleh umno & x mahu mengakui kebenaran fakta2 yg ada :-(

Shadowthorne @ Ramzu Zahini said...

...this is sad but true. Org melayu mmg mudah lupa.

Anonymous said...

Seronok sekali sy membaca penulisan saudara...... Ia seolah2 membawa mesej yang jelas...Saya sendiri memilih pari PAS dikertas undi...tetapi sekarang sy sendiri masih ragu ingin memangkah parti yang mana satu...... UMNO dengan sekularnya...PAS semakin jauh dengan agenda ISLAM.... PKR cuma bekas2 UMNO yang jelasnya sekular..... DAP sudah tentunya ditolak......

Diharap gabungan PAS + UMNO dapat direalisasi kan...... Berani Kerana Benar......

Anonymous said...

setuju dengan anon 12:53 PM..
bagi saya pada masa ini pengabungan PAS dan UMNO dibwah pimpinan DS Najib kerajaan masa sekarang adalah idea yang lebih baik..kerana DS Najib pada saya adalah seorang yang prihatin dan senang mendengar pandangan dari pihak lain seperti PAS mengenai Islam..
..hanya sebuah pandangan..

_PemudaMelayuIslam_

blogenstarz said...

Sememangnya apa yang anda tuliskan adalah kesinambungan kepada
KEPURA2AN PAS untuk memerintah dan jauh sekali untuk menegakkan sebuah negara islam.
Kepada penganut PAS , bukalah mata anda seluas2nya ! jangan jadi katak dibawah tempurung !

Anonymous said...

Salam.

Sungguh bernas !

Mohon izin copy n paste

http://blogenstarz.blogspot.com

Anonymous said...

ini namanya isle cara pok nik...sama lah ngan ayah pin (semua agama sama)...sama gak ngan sheikh al juburi (pluralisme agama)...isle pok nik tak sama ngan islam yg di bawa oleh nabi.

fandieam@yahoo.com said...

klau benarlah apa yang dikata dn diluahkan..maka ssungguhnya umat islam sedang mengali kuburnya sndiri....apakah nti orang-orang kafir yg akan mbacakan talkin untuk kita...kerana dalam DAP sudah ada ustaz2 yg mberi ceramah di masjid2...

Anonymous said...

Abe Nas,

Inilah sebenarnya artikel yang betul2 membuka mata. Saya pun berlatarbelakang sama seperti penulis. Dilahirkan dlm keluarga PAS Kelantan, tetapi menolak PAS kerana sedar apa yang dibawa salah. Bukan maksud menyokong UMNO tapi buat penyokong2 PAS, nilai dan selidik sendiri setiap fakta yang diberikan oleh penulis, kerana semua fakta itu ada bukti dan kebenarannya. Tak salah untuk terus menolak UMNO, tetapi sekurang2nya anda semua berjaya mengangkat diri dari terus mentaksubkan PAS kepada sebuah peringkat mengtaksubkan Allah dan Rasulnya - inilah jalan Islam yang sebenarnya. Takbir!

whiteorange said...

Bro bro PAS semua !!!

Mengapa mesti mengeluh?
Mengapa mesti merintih ?
Mengapa mesti merasa risau?

Bukankah dengan adanya kelompok kelompok seperti anda yang menyebabkan kafir naik tocang?

Bukankah ajaran yang melampau tok guru anda sehingga menyebabkan anda membutakan mata dan memekakkan telinga?

Apakah anda masih terus prejudis bahawa UMNO itu kafir?

Apakah anda rasa Islam itu hak mutlak PAS?

Apakah dengan PAS cuba memonopoli Islam maka orang lain tidak berhak terhadap Islam?

Apakah cubaan PAS mempatentkan Islam sehingga orang lain tidak berhak menganutinya??

Apakah berat sangat untuk menerima kepimpinan UMNO padahal UMNO yang dominan dalam pemerintahan?

Apakah PAS terlalu ego dan sombong untuk menerima kelebihan yang ada pada UMNO?

Salahkah kalau UMNO satu satunya parti Melayu yang memayungi Melayu dan Islam?

Islam sangatkah PAS?

Anda mungkin dah celik tapi hati anda masih buta melihat hakikat sebenar...!!!

Anonymous said...

rase nk menangis aku bace entry ni . macam x caye je bdk 19 tahun boleh menulis dan mmpunyai pemikiran yg mendalam . alhamdulillah . majulah .

Anonymous said...

Sedih sgt membaca artikel diatas....tapi inilah kenyataan yg harus kita terima sesama umat islam dan bangsa melayu bahawa kemungkinan besar kite akan mnjd seperti saudara kite di singapura...menitis air mata ni bila membaca artikel diatas...ape akan jd pd anak anak kite nnt...bersatulah kembali wahai saudara2 yg seagama dgnku sekelian....jgnlah smpai negara kite yg dicintai akan tergadai kpd org kafir....jgnlah hye krn parti kite
bergaduh...bangkitlah saudaraku semua...kembalikanlah ikatan silaturrahim antara kite...bangkitlah saudara ku srmua...marilah kite sama2 kembali bersatu hati mempertahankan agama dan negara yg kite cintai......

Anonymous said...

sokong komen yg pertama tu...
apa2 pun kerajaan tetap ditunding jari...walaupun kebenaran dah terbukti...

Anonymous said...

sokong komen yg pertama tu...
apa2 pun kerajaan tetap ditunding jari...walaupun kebenaran dah terbukti...

Anonymous said...

Mengapa tidak bukakan 'kebencian' anda ke seluruh 'kemungkaran' yg ada di tanah air, tak kira oleh PAS, BN dll. Barulah 'fair and square'. Ini bukankah nampak 'sangat berat sebelah'???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

University News Capital

University News Capital
Words Of The Young Minds

BNBBC

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors
Klik Untuk Ketahui Berita Terkini Pasukan The Red Warriors

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

Dari Kampus

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...