NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Wednesday, April 11, 2012

[VIDEO] : #Tsunami Gegarkan Utara Sumatera - Banda Acheh Binasa Sekali Lagi?


PEKAN BARU, Indonesia 11 April - Pusat Meteorologi, Klimatologi dan Geofizik (PMKG) di sini mengeluarkan amaran tsunami selepas gempa bumi dengan kekuatan 8.5 skala Richter berlaku di Aceh hari ini. 
"Amaran tsunami akibat gempa yang berpusat di barat daya Simelue, Aceh pada kedalaman 10 km itu meliputi lima wilayah iaitu Aceh, Sumatra Utara, Sumatra Barat, Bengkulu dan Lampung," kata jurucakap PMKG Pekan Baru, 
Marzuki seperti dilapor Republika Online yang memetik agensi berita Antara. Jurucakap itu berkata, kejadian tersebut berlaku pukul 3.38 petang (4.38 waktu Malaysia).
Analisis awal penyebab gempa 8.5 skal ricther : 
Jakarta Ahli Geologi dari ITB DR Irwan Meilano mempunya analisis awal soal penyebab gempa 8,5 SR di Aceh. Mekanisme gempa tersebut sesar geser bukan sesar naik. 
"Analisis awal mekanisme gempa tadi yaitu sesar geser dan bukan sesar naik (bukan mega thrust) sehingga potensi tsunami tidak terlalu besar," kata Irwan dalam keterangan tertulisnya, Rabu (11/4/2012). 
Menurut Irwan, lokasi gempa berada di bagian luar daerah pertemuan Lempeng (Outer rise earthquake). "Jarak dari gempa 10 januari 2012 yaitu kurang dari 30 Km," imbuhnya. 
Staf Khusus Presiden Bidang Bencana Andi Arief yang mengirim pesan dari Irwan menambahkan, gempa itu sebesar itu memang sudah diprediksi. Namun memang waktunya tidak bisa dipastikan. 
"Memang sudah juga diingatkan akan kemungkinan megathrust yg kita semua tidak tahu kapan terjadinya," sambung Andi. - detikNews
YY : Semoga Allah melindungi saudara-saudara kita di sana...amin.. 


Artikel sebelum : Nazir Masjid Sijangkang Songlap Duit Masjid Buat Laporan Polis

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...