NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Thursday, August 4, 2011

Awek Cun Beri Satu Soalan Buat Totok Pembangkang Berhubung Isu 'MyPR Mismah'

Hiasan artikel semata-mata

Ada seorang individu bernama Siti Balqis meninggalkan komen berikut untuk totok pembangkang berhubung isu MyPR - MyKad Mismah yang kecoh semalam. 

Sesiapa totok pembangkang debatlah dengan awek bernama Siti Balqis ini. Berhujahlah dengan srikandi bernama Balqis ini. 

Tuan empunya blog nak jadi 'Tukang Dok Peghati'....

SitiBalqis said...

Saya ada 1 soalan. Terutamanya puak pembangkang yg tak ada isu lain nak dibangkitkan:

Sebelum saya tanya. Mari kita ambil sedikit ilmu mengenai status penduduk tetap di Malaysia ni. Penduduk tetap di Malaysia berjumlah lebih daripada 8 Juta dan kebanyakan mereka mendapat status PR dari program kebajikan yang dianjurkan oleh badan UNHCR, JAKIM, PERKIM dan sebagainya. Kebanyakan PR di Malaysia terdiri daripada kaum cina, india, dan lain2.

Mereka juga terdiri daripada golongan yang cerdik pandai dan diambil oleh kerajaan untuk mereka berbakti pada negara. Seperi pelabur, ahli santis dan lain2. Mereka (penduduk tetap) berhak mendapat status penuh warganegara Malaysia (IC biru) sekiranya mereka memohon dan melalui beberapa test yang diberikan oleh kerajaan. Seperti ujian pemahaman strukture pemerintahan negara, sejarah malaysia, pemahaman tentang undang2 malaysia, tentang institusi diraja dan sebagainya yg berkaitan dengan Malaysia.

Seseorang yang berstatus penduduk tetap berumur 21 tahun ke atas dan menetap di Malaysia selama lebih daripada 15 tahun, berhak mendapat status warganegara dengan syarat yang ditentukan oleh kerajaan. Oleh itu soalan saya:

1) Jika puan Mismah, mendapat IC biru dengan mempunyai syarat yang ditentukan kenapa isu ini perlu di’kecoh’kan ? Dalam article atau apa sahaja cerita mengenai puan Mismah ini, tiada bukti yang menunjukkan bahawa puan Mismah ini dapat IC ‘dalam beberapa jam’ dan mendapat kelayakan mengundi ‘dalam beberapa jam’. Tiada bukti yang menghuraikan maksud ‘beberapa jam’. Sekiranya puan Mismah layak mendapat IC biru dengan syarat yang diberikan, tak peliklah kalau puan Mismah pun boleh mengundi kerana beliau berumur 21 tahun ke atas.

Soalan saya tu jelas. beri saya 1 sebab kenapa puan Mismah tak layak mengundi? Sila jawab. Jangan terkencing dah. Orang suruh belajar rajin2 x nak, ni asyik nak bangkang je.



22 comments:

Konda Kondi said...

kah kah kah..jgn terkencing sudahlah..haha..suh diorang pakai pampers la..hehehe

Anonymous said...

dalam byk2 beruk kat msia,beruk indon yg baru dpt kerakyatan lagi layak mengundi ek,,,?,,baguss msia ni..pasni import byk2 beruk dari sana sebab beruk kat sini tak cukup umur nak mengundi,,hahaha..cewek oh cewek..ko keje kat tv3..ko dgr cete tv3..ko taklama lagi jadi 3 suku..

Anonymous said...

Azmin , Saifudin Nasution , Zooraidah , Fatmawati adalah antara golongan Pendatang tanpa izin yang dapat jadi Wakil Rakyat

Nasution ni marga Mandailing!! Mandailing tu keturunan apa ya??? Batak??????????

Biasanya kalau nama Fatma ni datang dari Kerala India !!!!

anon 6:03

Kalau berdasarkan tafsiran lu

Saifudin ni bukan sahaja keturunan Batak Mandailing tetapi Beruk Batak Mandailing la ya

Anonymous said...

oh ya anon 6:03

Ada sekor lagi berok indon dari Aceh terlepas di TV3, Wardina !!!!!!

Anonymous said...

beruk yang mengata orang lain beruk

beruk anon6:03

Yuseri Yusoff said...

Anon 6:03 AM,

Apa benda ko merepek Indon baru masuk la, Indon baru keluarlah.

Orang bercakap mengenai mereka yang memiliki taraf permaustatin tetap yang selepas itu bergelarawarganegara. Layak mengundi ke tidak?

Soalan tak jawab2... dok melalut konon cerdik.

Soalan mudah pun tak faham? Nampak sgt siapa yang berperangai macam beruk kat sini.

Masuk terkinja-kinja lepas tu cabut.

Puasa ke tidak sedara?

Anonymous said...

si anon 6.03 tu jeles sbb banyak faktor kemungkinan.

antara kemungkinan itu, dia jeles sbb dia pun dah lama apply PR tak tak lulus2 lagi test..

tu arr org suruh jawab pasal kenegaraan dia leh kutuk2 dalam interview tu kan dah kena hehhe
tu arr dengar je pendapat dari pihak pembangkang..

opss gurau je jangan amik hati ye dah nama pun kemungkinan je kan.

Anonymous said...

Anon 6:03 ni dah lah tak menjawap soalan tapi merapu tanpa asas atau fakta. Memang benar untuk mendapat IC biru dari yang berstatus PR amat susah, pernah ada rakan dan kenalan seorang dari singapura dan seorang dari indonesia kedua2 mereka mencerita kan perkara yang sama, susah untuk mendapat kewarganegaraan negara ini. kepada pembangkang sila tampil dengan fakta dan bukti sahih kalau boleh bawa 4 saksi yang sah OKAY jgn cerita tanpa SAKSI.

Anonymous said...

anon 6:03 mencerminkan majoriti penyokong pembangkang... x caye p la tgk kt comments msia kini... semua jenis cakap mcm org xde akal... xde fakta! membabi buta jeh~

Jas Salleh said...

Tak achi tak achi camnie
aweks cun musti berkomplot dgn ko nie bro ...
takpe nanti aku email SITI SALEHA beri komen

Jas Salleh said...

Tak achi tak achi camnie
aweks cun musti berkomplot dgn ko nie bro ...
takpe nanti aku email SITI SALEHA beri komen

Anonymous said...

kalau benda2 bodoh,jumud serahkan aje pada pencacai cam anon 6.03 tu..setakat cakap takde bukti memang stail puak nuar bewak..dh kantoi nak cover malu le tu..

Pemuda TG said...

biasa la Pakatan, suka spin, bkn nak jwb soalan yang diberikan....takut ke...?

Anonymous said...

apela bangang si anon 6:03am tu,

dah la tak jawab soalan, merapu pulak. ko ni ada sawan babi ke? patutla menyondol2 je keje..

Semerah Cili! said...

Apa pun yg berlaku di dalam kes ini, diharapkan kerajaan telus dalam memberikan jawapan...jika semua ini fitnah, beri penjelasan yang betul&tepat..jika sememangnya ada muslihat sebaiknya hentikan perbuatan yang mengkhianat negara..buruk padahnya..sesungguhnya AllaH SWT melihat setiap perbuatan kita..salam Ramdhan semua...

Anonymous said...

bukan sahaja kerajaan perlu telus dalam memberikan penjelasan, juga kpd sesiapa yg memutar belitkan isu ini, hendaklah bertanggungjawab sekiranya ade kepentingan tertentu... jgn hanya pd sebelah pihak semata2, dgn pihak yg memutar belitkan cerita lepas tgn... budaya fitnah makin meresap ke dlm masyarakat akibat tindakan yg berkepentingan politik.... sekadar renungan....

AJAI62 said...

Assalam Bro

Mestilah boleh mengundi sebab dah ada sejarah org yang ada kod 71 boleh jadi wakil rakyat... Puak mereka pulak tu...heheheee... jawab jgn sampai terkencing...

Anonymous said...

kronologi isu (merujuk malaysia kini)

1-http://www.malaysiakini.com/news/171827

2- http://www.malaysiakini.com/news/171777

3- http://www.malaysiakini.com/news/171913

harap sume boleh baca (pro-bn ke, pro-pr ke, x pro mane2 ke)

saya paling tertarik kat ayat last ni (dari berita ke-3):
"Sistem akses awam di lamanwebnya, jelas beliau, adalah berasingan dari sistem sambungan secara automatik antara SPR dan JPN."

persoalannya, jika ia berasingan maka ia terdedah kepada salahguna kuasa kerana ia tidak telus dan rakyak tak boleh buat pemantauan.

Tuan Bukhori

JoN said...

anon 6.03, ko i.c merah lg ke, sian ko..

Tuan Bukhori, aku ni bkn nk ckp la tp mmg jelik la ngan malaysiakini tu sbbnya bnyk fakta2 yg diaorg dpt dr mulut org jek, lg satu untuk apa la SPR n JPN nk expose sistem yg diaorg guna tu kat public, kalu JPN n SPR dedah semua mmg candy ar bg kutu2 hacker ni, ko sanggup ke brtanggungjawab kalu smua data2 rkyat malaysia ni di curi oleh org luar, ko x nmpak ke apa yg DAP n the kafirun sekutu nk btol2 kat malaya skrg ni.. cuba ko perati btol ngan akal yg dikurniakan oleh ALLAH S.W.T

Anonymous said...

Aku baru je nak jawab Tuan Bukhori tapi dah ada orang lain jawab dulu. Betul kata dia - kalau sistem database SPRM atau JPN disambung terus ke daftar online, habis laaaaa kalau kena cyber attack. Tak beri data secara terus adalah strategi network security yang standard. Tak ada apa-apa yang patut dihairankan, sebenarnya.

Dot said...

aweks cun mana tu YY?

ambo nak suh mek come jual onde2 bui sok'ale nge pendapatenyo ka ambo getek!!

puok2 pr ni bukannya masuk kepala kalu kita royak gapo2..main gomol ja bui komen..last2 buleh tengokla mentaliti puok2 dio..takdok bukti, takdok fakta, srupo hok duduk atah dahe ja akal!!

Anonymous said...

Bile di bace komen yg datang adari yop ano6;03 (beruk tunggal kota) teman rasa nak ketawa ada rasa nak muntah pun ada .. hish apelah bengap sangat sahabat teman tu .. tetiba jer menyalak .. bark bark bark .. baca bac bac lagi ade pulak ... komen .. SYSTEM spr dan JPN tak link direct ..adus .. bila citros ngan citris tu tau data dema tau pulak deme maroh yerkk .. ermmm teman rasa lah kalau sistem tu link kat UMAH dia pun baguih juge man tau kot kot ada awek lain puluk hehehhe .. JANGAN SALAHKAN ORANG LAIN jika kita TAK MAMPU buat ,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...