NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Thursday, August 11, 2011

Dr. Asri Jangan Turut Jadi 'Bengong'

Siapa golongan pencinta Dr. Asri nak marah saya, nak hamun saya silakan, saya menulis berdasarkan pemerhatian saya terhadap kenyataan 'play-safe' dan 'kaki kilas' bekas mufti Perlis ini, tidak lebih dari itu.

Dr. Asri 'bapak setan' (gelaran dari Ostat Badrol Amin kepada Dr. Asri) menyatakan ada pihak yang sengaja memainkan isu 'gereja' dan diadun dengan kisah politik.

Kenyataan bekas mufti ini selalu bersifat 'play safe' dia tidak akan mengeluarkan kenyataan secara jelas pihak mana yang dimaksudkan dengan niat jika ada berlaku bercanggah pendapat kelak, beliau mampu untuk 'pusing' semula apa yang dia kata untuk menyelamatkan dirinya.

Malah jika ada yang masih ingat mengenai isu 'penggunaan kalimah Allah' kepada Kristian dahulu pada awalnya Dr.Asri mengeluarkan kenyataan mengatakan bahawa Kalimah Allah boleh digunakan oleh  golongan Kristian. Tetapi kenyataan ini tiba-tiba 'bertukar' setelah Dr. Haron Din mengatakan jatuh kufur sekiranya kita sebagai umat Islam membenarkan agama lain menggunakan kalimah Allah.

Selepas Dr. Haron Din mengeluarkan kenyataan sedemikian, Dr. Asri segera menyelamatkan 'tengkuknya' dengan berkata Kalimah Allah boleh digunakan oleh Kristian jika tidak dimanipulasi. Kepala hotak dia, cakap sajalah awal-awal tak boleh guna usah berbelit mengalahkan keling!

Itu dulu punya isu, yang terbaru saya melihat kenyataan yang disiarkan di Malaysiakini sebenarnya ditujukan kepada jabatan-jabatan agama (JAIS, MAIS) kononnya jabatan agama terbabit bertindak secara tidak konsisten dengan melarang umat Islam hadir di gereja dengan alasan bimbang tertarik dengan Kristian namun dalam masa yang sama JAIS melarang bukan Islam masuk masjid.(kes Teo Ning Ching)

Beliau serang JAIS tetapi kenyataan beliau merupakan kenyataan 'separuh masak', kenyataan 'tergantung' bertujuan untuk mudah beliau kalis semula jika kenyataannya itu kemungkinan akan ditempelak oleh golongan cerdik pandai agama yang lain.

Alahai Dr. Asriiiii.....

Kita tahu Dr. Asri masih mempunyai sedikit ketidakpuasan hati dengan JAIS ekoran dirinya ditahan di hadapan para pengikutnya ketika menyampaikan ceramah di Selangor tanpa tauliah dahulu. Jadi kini peluang untuk dia menebus kembali 'luka' yang dialaminya dengan menyerang tindakan pihak berkuasa agama terbabit.

Tetapi Dr. Asri lupa untuk menjelaskan bahawa JAIS mengkritik tindakan Teo Ning Ching bukan kerana politik, tetapi adalah kerana betina DAP ini memasuki dalam kawasan masjid di Cheras Jaya untuk sessi senam robik dengan berpakaian yang tidak sesuai iaitu menonjolkan bentuk tubuh, baju ketat dan singkat di bahagian lengan serta menonjolkan bentuk buah dada.

Feewitt... Dr. Asri terlupa pasal baju Teo...



Kes kedua pula yang dikritik oleh JAIS adalah tindakan Teo Ning Ching memasuki ruang solat utama sebuah Surau Al-Huda di Kajang, yang mana Teo Ning Ching berdiri di saf utama sambil menyampaikan ucapan.

Wanita kafir berdiri  di saf utama ruang solat. Asri tak fokus yang ini kenapa?

Dalam kes ini Majlis Agama Islam Selangor bukan sahaja mengkritik tindakan Teo Ning Ching malah pengawai agama tersebut juga menegur pihak pengurusan masjid yang tidak sensitif dan peka dengan kesucian masjid.

Asri menyoalkan kenapa dihalang bukan Islam memasuki masjid, jawapan saya adalah siapa yang halang? MAIS menegur kerana pakaian Teo Ning Ching tidak menutup aurat dengan sempurna. Tiada pula larangan atau fatwa dikeluarkan oleh JAIS/MAIS selepas kes ini mengatakan bukan Islam, orang DAP bla bla bla dihalang memasuki kawasan surau/masjid.

Untuk menyegarkan biji mata Dr. Asri yang mungkin sudah terbuai dengan pujian portal bangsa** Malaysiakini saya letakkan satu video khas bagaimana biadapnya Teresa Cock di dalam masjid!



Sudahkah si bangs** Teresa Cock memohon maaf kepada kami umat Islam kerana bertindak keras kepala tetap ingin masuk ke dalam masjid ketika umat Islam sedang bersolat?

So... Dr. Asri sebelum saya meluat dan timbul perasaan benci dengan kenyataan kamu selepas ini, jawab soalan yang kamu sendiri kemukakan di akhir kenyataan yang disiarkan dalam laman Malaysiakini.

Kenyataan akhir Dr. Asri :
"Akhirnya, kita pening siapa yang jujur, siapa yg sebaliknya. Siapakah yang hendak menegakkan (keadilan) dan siapakah yang hendak bermain dengan isu?

Siapa yang kelirukan umat Islam hari ini?

Golongan ustaz 'cerdik' macam Dr. Asri, JAIS/MAIS atau UlarMAK PAS?

Sebagai penutup menjadi tanggungjawab saya untuk memulihkan kepala hotak ala Wahabi bekas mufti Perlis yang gila glamour dengan merujuk kepada kenyataan Majlis Fatwa.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-90 yang bersidang pada 1 Mac 2010 telah membincangkan Hukum Pelancong Bukan Islam Memasuki Masjid Dan Ruang Solat Utama Di Dalam Masjid. Muzakarah telah memutuskan bahawa pelancong bukan Islam diharuskan memasuki masjid dan ruang solat dengan syarat mendapat keizinan pihak pengurusan masjid dan perlakuan serta tingkah laku mereka tidak mencemarkan kesucian masjid dan sentiasa terkawal dan beradab. Walaubagaimanapun, perbuatan berdoa atau bertafakur oleh pelancong bukan Islam mengikut cara agama mereka dalam keadaan yang boleh menimbulkan fitnah adalah dilarang.



YY : Kalah hujah dengan exco Pemuda UMNO terus blocked twitter, apa jenis ustaz ni?

7 comments:

Anonymous said...

Dr. Asri seorang ustaz. Dr. Badru Amin seorang ustaz. JAIS pula lebih banyak lagi ustaznya. orang PAS penuh dengan ustaz walaupun golongan bukan golongan ulama jadi timbalan presiden.

Kalau nak berbeza pendapat pun jangan le sampai memecah belah MELAYU ISLAM.

Tak perlu tunjuk kehandalan dalam agama untuk memimpin masyarakat. tak perlu saling menuduh denagn gelaran macam-macam.

Tindakan demikian memaulkan MELAYU ISLAM.

Anonymous said...

mata asri dah dibutakn , persoalan yg begitu senang , patut ke mufti kristian yg setaraf dgn asri memberikan soalan berkaitan islam dlm isu ini.


atas tujuan apa mufti kristian yg lebih cerdik dari mufti islam asri bertanyakan soalan sedemikian kpd penganut islam yg dianggap wajib hadir oleh asri dlm gereja/?

makhluk yg diredaai asri yg hadir dimasjid tempoh hari, apakah diberi saoalan yg sedemikian.

asri dah sah banggang.

jo said...

Alah dr MAZA ni akapnya bukan boleh pakai...Contoh sanjungannya Demonstrasi di LOndon ...yg. dia turut serta...Puji melambung...dan kondem kerajaan malaysia...Sekarangallah tunjukan ..demonstrasi di LONDON...apa macam?...tak nak komenk Dr MAZA?/?

RR said...

SALAM... ABOUT DR MAZA MY HUMBLE OPINION BACA SINI (KLIK!)

Anonymous said...

GADUH MELAYU BODOH GADUH ,PECAH BELAHKAN KAUM KAMU SENDIRI DAN PLATFORM TERBAIK MELALUI POLITIK. KALAU BOLEH BERBUNUHAN SESAMA SENDIRI, HOOREAY KAMI CINA, INDIA,KRISTIAN,IBAN,KADAZAN,MELANAU SEMUA GEMBIRA.bILA DAH RAMAI MELAYU MAMPOS NANTI, KAMI JEMPUT KE PESTA BEER KAMI HA HA HA 17 JUTA MELAYU DIDUNIA BODOH NAK MAMPOS, 1.1 BILLION INDIA DAN 1.3 BILLION CINA BERGEMBIRA

Anonymous said...

DrMAZA dh kelirukan umat islam...

nonbal said...

Seperti mana komen didlm utusan yang ada mengatakan 'apakah yang menghalang Dr ini dari berfikiran jernih'. Mungkin ada yang terbuku membuatkan dr ini agak bias dan bersifat seolah berdendam terhadap sesuatu puak. Selagi beliau tidak dpt menjernihkan fikirannya, maka selagi itu buah fikirannya akan sentiasa bermotif dan bersifat tidak boleh dipakai.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...