NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Monday, September 12, 2011

Kakitangan Imigresen Merungut Kebajikan Mereka Terabai...? - Bahagian Akhir.



Sambung dari SINI...

Isu kebajikan kakitangan Imigresen (IMM) terabai pada mulanya saya sangka hanyalah isu biasa, malah saya menganggap ia hanya rungutan dari seorang rakan. Tapi sungguh tidak dijangka artikel tersebut dikongsi di 80 wall facebook malah ada juga kakitangan IMM meletakkan di wall dan group khas untuk kakitangan IMM sahaja.

Ada juga komen-komen yang menarik ditinggalkan di blog saya bawah artikel berkenaan, saya ingin memetik 4 komen menarik dan perlu diberi perhatian. Dan saya percaya individu yang meninggalkan komen-komen ini adalah kakitangan IMM.

Komen 1 : 
Anonymous said...
Tepat sekali apa anda tulis tu Bro.Kami kerja di Bangunanan Sultan Iskandar yg gah namun kebajikan jabatan kami tidak gah seperti jabatan2 lain. Diharap Dato'Hisyam,Dato'Mahmood & Dato' Alias dapat turun padang menyiasat masalah kami terutama di Johor.
Komen 2 : 
Dunzblade said.. .
Terima kasih kerana membuat entry ini. apa yang anda catatkan di sini semuanya benar.
Komen 3 : 
Anonymous said... 
salam.. 
berat telinga mendengar berat lg bahu kami pegawai yg memikul..bkn setakat penempatan kursus yg limited tetapi bajet juga limited...sepanjang tempoh berkursus induksi kami terpaksa keluar duit belanja sendiri utk membeli tshirt, seluar track suit serta kelengkapan yg lain...sedih bukan? 
kami terutama yg bertugas di BSI..setiap hari keluar bekerja kami terpaksa memikir kan keselamatan kereta yg terpaksa di parking di tepi jalan..risiko di saman, di pecah atau digesel dgn kenderaan lain yg lalu lalang kerana bangunan besar lg gah itu tidak menyediakan parking utk kakitangan..takkan lah kami nak mengeluar kan wang utk parking?gaji kami pun setakat cukup makan..
kami bkn mahu banyak tp cukup sekadar kebajikan kami dijaga.. 
Komen 4 :
Lang Buana said... 
Rasanya semua kakitgn warga Imm, terasa kebajkan mmg terabai, lbih2 lg kepada yg bertugas di pos kawalan yg d pendalamn yg merentasi sungai dan jalan2 kayu balak....jauh dr perhubungan bandar....seperti d sarawak...alangkah brsyukurnya kami jika ada elaun hidup susah seperti yg d berikan oleh guru2 jauh d pendalaman...

4 komen di atas, saya akan memberi ulasan mengenai komen no.3 yang ditinggalkan oleh individu tidak bernama iaitu berhubung tapak parking di BSI. Saya percaya individu ini adalah pegawai biasa IMM  (I.O) berpangkat KP17 sebab apa yang saya tahu memang ruang parking tidak disediakan kepada pegawai biasa IMM yang bertugas di Bangunan Sultan Iskandar.

Tiada ruang parking, maka kereta perlu diletakkan di kawasan luar, risiko dipecahkan memang wujud memandangkan kadangkala kereta mereka ini digunakan atas urusan kerja. (orang2 yang tk puas hati kena tahan IMM mark la no plat tak gitu?)

Bila diletakkan di parking berbayar sudah tentulah kena keluarkan perbelanjaan, nak bayar kena pakai 'agung'. Jadi ini adalah perkara yang membebankan bagi I.O yang berpangkat KP17. (maklumlah gaji bukan besar mana pun KP17 ni) 

Hiasan artikel semata-mata

Bila diadukan hal ini kepada orang atasan di Bandar Sultan Iskandar jawapan yang diberikan 'cukup indah' "I.O tak layak pakai kereta". Mana anak buah tak bengang kalau dapat ketua bengong macam ni?

Isk..isk.. jangan pandang rendah dengan anak buah sendiri...

Sudahlah berdepan masalah parking,  masalah job rotation pegawai (I.O) yang bertugas di BSI dan KSAB dikatakan susah bertukar ke tempat lain. Ada yang membuat permohonan sehingga 5-7 tahun pun tidak dapat-dapat.

Disebabkan ingin tahu sejauh mana kakitangan IMM ini rasa tersisih, saya 'skodeng' satu closed group di laman facebook yang hanya dikhaskan untuk kakitangan IMM bertukar-tukar pandangan sesama mereka. Kira sama-sama orang bawah dok 'mengumpat' la. Godek-godek dapat la masuk sekejap dalam group tersebut.

Jom kita layan keluh-kesah 'Kak Esah' kakitangan IMM di facebook , nama profile dihitamkan demi menghormati privasi mereka sebagai pengguna facebook :

Mengeluh kebajikan tidak dipedulikan
Ini ketika isu yang Imigresen dituduh terlibat mewarganegarakan pendatang dalam program 6P. Rata-rata masih positif menyokong kerajaan. Jangan mereka 'swing' gara-gara kebajikan terabai sudahlah... hehehe...
Komen yang akhir itu, kalau tak dapat bonus tak sokong KDN ke? Hehehe...

Skodeng sikit lagi...



Alamak... tarikh posting 30 Ogos iaitu 1 Syawal, mesti yang buat posting adalah kakitangan IMM yang bertugas di Hari Raya. Baru dapat capture yang ini tiba-tiba kehadiran saya disedari admin, lalu saya di'tendang' keluar.

hahaha...

Merungut saja tak guna, orang cakap pandai kritik tapi tak pandai beri cadangan untuk proses penambah-baikkan IMM sudah dikira saya penulis yang tidak bertanggungjawab.

Ok... cadang banyak-banyak buang masa sebab belum tentu pihak berkenaan melayan penulis blog macam saya, jadi saya hendak buat satu cadangan sahaja supaya pihak berkenaan mengkaji dan mempertimbangkan cadanga saya ini :
Elaun Insentif khas diberikan kepada kakitangan IMM (I.O) yang bertugas di pintu-pintu masuk utama negara seperti BSI dan KSAB sebagai contoh kerana mereka merupakan front liner yang menjaga imej negara. Kerana beban tugas cuti mereka sukar diluluskan dan terpaksa menunggu tempoh yang lama untuk proses pertukaran.  
Selain itu ianya mungkin menjadi satu suntikan semangat untuk pegawai (I.O) ini untuk terus bertugas di lokasi tersebut yang selama ini dianggap tidak menarik. 

Cuti susah lulus macam polis jugalah, tapi polis elaun banyak. 

Secara tak langsung juga rasuah dapat dielakkan, tiadalah kes di mana pegawai IMM sendiri terlibat dalam aktiviti penyeludupan manusia sebagaimana kes 8 orang bekas kakitangan IMM yang dibebaskan oleh Datuk Hishamuddin dari I.S.A seperti dilaporkan pada 2 Ogos lepas.

Pegawai-pegawai terbabit kes penyeludupan manusia sehingga ditahan I.S.A kesemuanya adalah pegawai berpangkat KP17. 

Diulangi KP17...

KP17....

Akhir kata Ketua Setiausaha di KDN -  Yang Bhg. Dato' Sri Mahmood bin Adam dan Ketua Pengarah IMM Dato Alias turun jenguk-jenguk dan tanya khabar sikit anak-anak buah ini. 

... Dato Mahmood dulu pun pernah dalam Jabatan IMM takkan tidak mengerti masalah anak buah peringkat bawah-bawah ini.

Jangan pula disamakan kakitangan IMM dengan nurse atau posmen sudahlah, maklumlah mereka tidak bersenjata sebagaimana tentera dan polis... hehehe.


YY : Bagi saya apa saja jabatan penguatkuasa kebajikan mereka mesti dijaga...sapa setuju cadangan 'bengong' saya dalam artikel ini cerrr klik butang like di atas entri ini. Hahaha... 



5 comments:

Anonymous said...

Mohon pihak berkenaan dengar keluhan kami warga IMM. Tak minta bonus berbulan-bulan pun, cuma minta kebajikan kami di jaga setaraf dgn penguatkuasa yang lain.

Yuseri Yusoff said...

PemikirpolitikJerantut

Blog tersebut sudah dipautkan.

Lang Buana said...

sya juga pernah menjadi PI (KP17)..mcm2 keperitan jua di lalui dr segi kewangan...keja brtungkus lumus ot brsengkang mta...prblnjaan terhad..ikat prut dan sebgainya...pokoknya sgala kepritan smasa jadi PI, smua telah d rasa...lebih2 lg sekrng zaman dah brubah, kos sara hidup meningkat, prblnjaan mendesak...ingin menambah pendapatan, berniaga dan sebagainya..prestasi menurun sbnya kepenatan yg x terkira...soalnya perbelanjaan bagi yg bujang dapat memenuhi kehendak wlupun kna bringat2...tapi kepada yg berkeluarga kena brjimat cermat setiap hari, ala kadar...lain la kepada yg mempunyai l/belakng keluarga yg berada...kepada yg sederhana, bagimana pla...kata org umpama timun...bergolek sakit di golek pun sakit....bg2 la hakikatnya semasa sya PI...

Lang Buana said...

sya juga pernah menjadi PI (KP17)..mcm2 keperitan jua di lalui dr segi kewangan...keja brtungkus lumus ot brsengkang mta...prblnjaan terhad..ikat prut dan sebgainya...pokoknya sgala kepritan smasa jadi PI, smua telah d rasa...lebih2 lg sekrng zaman dah brubah, kos sara hidup meningkat, prblnjaan mendesak...ingin menambah pendapatan, berniaga dan sebagainya..prestasi menurun sbnya kepenatan yg x terkira...soalnya perbelanjaan bagi yg bujang dapat memenuhi kehendak wlupun kna bringat2...tapi kepada yg berkeluarga kena brjimat cermat setiap hari, ala kadar...lain la kepada yg mempunyai l/belakng keluarga yg berada...kepada yg sederhana, bagimana pla...kata org umpama timun...bergolek sakit di golek pun sakit....bg2 la hakikatnya semasa sya PI...

Anonymous said...

terima kasih kepada penulis blog kerana sudi memaparkan isu kebajikan pegawai imigresen kp17. tak tahu sampai bila boleh bertahan.. kdg2 mcm nak resign or tukar jabatan. tapi masih syg ngn kerja imigresen... wlauapapun, kerja dan tanggungjwb jgnlah diabaikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...