BLOG RASMI PPIM

NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Thursday, September 22, 2011

Kesian : Kerana Bodoh Mereka Dikurung & Dihalang Menduduki UPSR Oleh Cikgu Sendiri...


18SX : SEKADAR PENYERI MAJLIS

Semua bangun...


"Selamat pagi cikgu..." 

Kecoh isu di mana tiga orang murid darjah enam di SK Bandar Bintangor di Sarikei tidak dibenarkan menduduki UPSR kerana mereka terlalu lemah atau bahasa yang mereka hendak gunakan sebenarnya adalah murid ini (bodoh).

Jika dibenarkan murid-murid ini menduduki peperiksaan tersebut dikhuatiri prestasi keseluruhan sekolah tersebut terjejas. Bukan sahaja dihalang daripada menduduki peperiksaan murid-murid ini turut dikunci dalam sebuah bilik oleh guru sekolah terbabit.

Memang di Sarawak kadar buta huruf di kalangan murid setahu saya berada pada tahap yang agak teruk sehinggakan ada murid dari darjah 1 mereka belajar sehingga naik ke darjah 6 masih gagal menghafal abjad ABCD dengan sempurna. Saya beranggapan tiga murid-murid yang dikurung ini mungkin terdiri daripada kategori buta huruf. 

Gambar sekolah di pendalaman Sarawak ketika saya membuat kunjungan ketika pilihanraya negeri Sarawak :

Walaupun begitu janganlah diperlakukan murid-murid dengan cara sebegini walaupun mereka tidak cemerlang dalam pelajaran, lagipun tiada satu manusia diciptakan oleh Allah S.W.T untuk jadi BODOH.

Mungkin faktor pemakanan menyebabkan tumbesaran otak mereka tidak sama dengan kanak-kanak yang lain. Tapi jika diusia begini mereka terus disisihkan dan tidak diberi galakkan oleh pihak sekolah kesudahannya mereka akan terus jadi manusia yang lemah (bodoh) dan terus menjadi insan yang gagal pada masa hadapan.

Adakah guru-guru di SK Bandar Bintangor ingin melihat anak muridnya menjadi insan yang gagal di masa hadapan? Bukankah ketika di Maktab Perguruan ada ingatan kepada guru-guru bahawa tindakan menyorok atau menghalang pelajar daripada menduduki peperiksaan adalah satu kesalahan yang besar?

Saya mendapatkan respon guru-guru berhubung isu ini, rata-rata guru di Semenanjung tidak bersetuju dengan tindakan menyorok dan menghalang murid yang dianggap lemah (bodoh) ini semata-mata untuk menjaga prestasi sekolah.

Walaupun murid terbabit lemah(bodoh), baik, buruk, nakal atau pandai sekalipun mereka tetap anak murid dan menjadi tugas mereka untuk memastikan yang lemah menjadi pandai, yang nakal menjadi baik.

Itu tugas yang diamanahkan kepada mereka. 


Guru & Murid Tertekan?

Tapi dalam masa yang sama guru-guru yang memberi respon kepada saya berkata, dari perspektif mereka sebagai guru sistem pendidikan di Malaysia ini terlalu bergantung kepada peperiksaan sehingga membuatkan golongan murid tertekan begitu juga guru.

Peperiksaan UPSR melibatkan 5 subjek, namun subjek yang diajar di sekolah rendah lebih daripada 10 subjek. Kanak-kanak bawah 12 tahun telah dipaksa mempelajari bermacam-macam ilmu dan menjadikan sekolah satu tempat yang tidak menyeronokkan bagi mereka.

Peperiksaan UPSR pula dijadikan kayu pengukur kejayaan sesebuah sekolah rendah yang mana sekolah yang mendapat prestasi cemerlang dalam tempoh beberapa tahun secara berturut-turut akan diberikan ganjaran yang lumayan.

Guru Besar dan guru-guru akan mendapat ganjaran ini tapi difahamkan Guru Besar mendapat ganjaran yang jauh lebih tinggi walhal guru-guru diperingkat bawah yang bertungkus-lumus mengadakan tuisyen, kelas tambahan dan macam-macam aktiviti kerana ditekan oleh Guru Besar.

Jika sekolah itu kecil dan melibatkan jumlah pelajar yang tidak ramai macam di Sarawak tekanannya lagi tinggi kerana peratusan setiap seorang murid lebih tinggi berbanding dengan sekolah yang jumlah pelajarnya ramai, jika keputusan merundum maka berkampunglah nazir di sekolah tersebut.

Selepas itu diiringi pula dengan tekanan pegawai PPD, Jabatan Pelajaran Negeri dan akhir sekali Guru Besar. Guru-guru hari ini mengajar dalam keadaan tertekan, sekolah tidak lagi menjadi tempat yang menyeronokkan untuk murid-murid.

Ekoran respon sebegini, wajarkah tawaran ganjaran lumayan kepada sekolah cemerlang dalam UPSR diteruskan oleh pihak atasan? Kerana mengejar ganjaran inilah wujudnya tekanan melampau dari pihak atasan kepada orang bawahnya.

Guru-guru sekolah juga turut mengatakan Kementerian Pelajaran lebih efisyen berada di bawah kendalian menteri sebelum ini jika hendak dibandingkan dengan yang sekarang.


YY : Guru Besar SK Bandar Bintangor jangan kasi malu profesyen perguruanlah..!

5 comments:

ajai62 said...

Assalam Bro

Masalahnya KPI sekolah disalah ukur... Semua sekolah berlumba2 untuk mempertingkatkan kemajuan pelajar dalam peperiksaan, tapi fitrah manusia ada tahap mereka masing2... KPI diukur pada berapa ramai yang lulus, tapi tidak diukur pada berapa ramai yang gagal... Baru 2 hari lepas anak saya yang belajar dalam darjah 3 beritahu, guru dia berkata dalam kelas dia yang ramai tu hanya 25 orang yang layak duduki peperiksaan UPSR... itu baru darjah 3... jadi apa tindakan guru untuk melayakkan murid yang tidak tersenarai untuk menduduki UPSR... sepatutnya itu yang dijadikan KPI... Itulah jadinya bila ganjaran yang dikejar, bukan pendidikan yang diutamakan...

Anonymous said...

Sudah lama kes sorok murid ini tidak kedengaran selepas kes di Kedah 4 tahun lepas. Saya, sebagai guru merasa terkilan dengan apa yang berlaku. Saya seperti tidak percaya cikgu2 atau mana2 pihak yang terlibat sanggup menidakkan hak murid tersebut untuk menduduki UPSR tersebut. Kalau murid itu lemah, ( bodoh ) ....siapa yang menyebabkan mereka begitu? Kalau murid itu buta huruf.....apa yang menyebabkan benda itu berlaku? Kita telah diamanahkan dengan tugas yang amat berat....iaitu kemenjadian murid, bukan sahaja utk membentuk murid yang cemerlang dalam akademik tapi membentuk sahsiah diri yang cemerlang. Sedih memikirkan nasib guru/ guru besar yang sanggup melakukan perkara yang memalukan ini. Prestasi turun...kerajaan tidak akan memecat guru. Memang kita akan mendapat teguran/kena beri sebab penurunan prestasi. Beri sajalah alasan. Tapi, bila kes ini berlaku....seluruh Malaysia menunggu jawapan. So, cikgu, GPK, GB, PPD, JPN & KPM....ambik iktibar benda ni. Bukan tuding jari ke satu pihak sahaja

YY said...

Terima kasih di atas komen yang bernas dari sudara/i berdua...

Anonymous said...

Teringat masa dulu-dulu kalau tak reti membaca kena masuk kelas budak-budak lembab, setakat cubit rotan tu biasa le sampai boleh membaca, sekarang guru pun takut kat murid-murid dan bapak budak.

sekarang kerana mengejar Bonus dengan menjadi sekolah cemerlang, guru bising-bising sebab kena kerja overtime, tapi cuba tengok sekolah Cina, kerja rumah punya lah banyak walau pun darjah 1,2 mereka diajar bekerja keras sampai ada yang abudak-budak tu menangis dipaksa oleh mak/bapak buat kerja sekolah dan takde guru diorang bising pun.

Anonymous said...

kerana imbuhan tak seberapa murid jadi mangsa, sekarang guru terlibat ko jawab,terhinakan satu malaysia kutuk ko,kerja biar iklas.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

University News Capital

University News Capital
Words Of The Young Minds

BNBBC

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors
Klik Untuk Ketahui Berita Terkini Pasukan The Red Warriors

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

Dari Kampus

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...