BLOG RASMI PPIM

NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Friday, April 29, 2011

Live Dari Masjid Bandar Baru Sentul - Sumpah Eskay di Batalkan!


Terkini dari Masjid Bandar Baru Sentul. Sumpah laknat yang bakal dibuat oleh Dato Eskay dibatalkan oleh pihak pengurusan masjid kerana kekecohan yang dicetuskan oleh pemuda PKR.

Pemuda PKR bertindak merampas microfon dan menjerit, memaki-hamun tanpa sedikit pun menghormati kesucian masjid.

PKR takut dengan kebenaran? Kenapa bertindak menghalau orang yang ingin melakukan sumpah laknat?

Boss korang takut bersumpah nak halang orang kenapa?

Memang panas!!

Edit at : 17:32 ( silap eja laknat, ada ustazah 'google' tegur' )


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

33 comments:

Uyun Aman said...

its sumpah la'nat, bukan laknak. in arabic its called, li'an, dan sumpah ni cume berlaku antara suami isteri, dan kedua2 perlu bersumpah utk membuktikan kebenaran di kedua2 pihak. maka, sumpah yg kononnya nak dibuat tu sama sekali xwujud dan bersalahan dgn hukum.

Anonymous said...

hebat yer pompuan zaman sekarang ..

baca Quran dan hayati setelah difahami ..

Janganlah nak tunjuk pandai ..

Nabi sumpah laknat dengan yahudi tu kes laki bini ker ..

atau kau ini penjilat al juburi yang ada kitab tersendiri

Anonymous said...

Saudari Uyun Aman...
Sila rujuk di sini juga:

http://drradzi.protajdid.com/?p=3

Mengkaji jangan hanya dari satu sumber sahaja ;)

Anonymous said...

salam uyun ...pompuan la'nat... kau pun dah kena dgn al juburi ke ... biar le dato' eskay nak bersumpah .. puak kau nak hentikan pasal ape ...

Anonymous said...

bersalahan dengan hukum yang mana tu..Hukum ISLE atau pun HUKUM ISLAM.

Anonymous said...

Uyun Aman belum kena lagi...esok suami dia buat macam anuar buat baru dia sedar kot....

Anuar adalah manusia yang mengaibkan org, so Allah telah balas di dunia lagi...

Fikir la ayun aman, esok suami ko buat cam ne perangai ko yer...

Uyun Aman said...

sy ade keluarkan bhs kasar ke kat sini?? dan kenapa semuanya anon? kenapa xgune identiti sendiri? malu? kenapa katakan sy ni berpuak? ade bukti sy dari puak mane? bile kt bercakap, kt bukan mewakili puak, tp melahirkan apa yg kt pandang sbg betul, xkisah dari kumpulan ape. sy Islam & bukan dari mana2 puak yg anda semua claim atau perjuangkan. dan sy bukan nak berbincang ikut emosi seperti anons. kalau ade yg salah, kt bincang sewajarnya sbb Islam anjurkan betulkan yg silap.

yg gelar sy perempuan la'nat, cukup mulia ke awk nak label org macam tu? kenal ke awk dgn sy sampai gelar sy mcm tu? out of nowhere. yakin ke yg awk tu sentiasa dalam rahmat Allah & x dila'nat mcm sy dila'nat?

jgn label bile org bercakap tu nak tunjuk pandai. semua org boleh kongsikan pendapat. kalau rase xpandai, betulkan dgn kepandaian awk yg ada. tp dgn cara Islam.

rasulullah sumpah laknat yahudi, tlg beri sy dalil yg bukan israilliyat bahkan yg sahih. mmg sy xbyk blajar mcm anda semua.

tapi sekurang2nya, ayat2 dari surah Al-Qalam ni beri satu pegangan pd sy:

[10]Dan janganlah engkau (berkisar dari pendirianmu yang benar, dan jangan) menurut kemahuan orang yang selalu bersumpah, lagi yang hina (pendapatnya dan amalannya), -
[11]Yang suka mencaci, lagi yang suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk memecah belahkan orang ramai), [12] Yang sering menghalangi amalan-amalan kebajikan, yang melanggar hukum-hukum ugama, lagi yang amat berdosa, -

Anonymous said...

Assalamualaikum,
Buat Uyun, adalah dinasihatkan supaya membaca surah Al-Mukminum. Baca dan kupas sedalam-dalamnya. Semoga menjadi panduan berguna untuk anda dan saudara seagama yang lain.

Seperti yang telah tertulis dalam ruangan komen di atas, hendaklah bersanad dgn guru serta mengambil rujukan daripada rujukan yang lain. Mungkin anda tahu ttg li'an, tetapi anda juga telah diberitahu akan sumpah laknat. Jadi cari rujukan yang berkaitan dengannya.

Saya tahu bahawa anda mengikuti perjalanan politik di negara kita. Buktinya anda mengikut perkembangannya melalui AMeno world dan lain2 lagi.

-Khairul Rijal-

Uyun Aman said...

ye. trm kasih =)) sy mmg silap tentang skop li'an. sy xde masalah utk mengaku. tp sy xsangke org2 sebangsa sy sampai hati keluarkan perkataan2 mcm kat atas tu ye. betullah, manusia sekarang kurang & tidak bersikap. ini adalh petama kali terjumpa blog ni & respond reader dgn bhs mcm ni sgt mengecewakan. sesungguhnya sumpah2 ni akan beri kesan yg amat besar pada diri individu tu dan masyarakat. link kat bawah adalah antara yg telah sy rujuk secara online:

http://hai-kal.blogspot.com/2011/04/apa-itu-mubahalah-dalam-islam-dan.html
http://www.angelfire.com/ns/alGhadeer/sudut_ilmiah/peristiwa_mubahalah.html
http://www.qtafsir.com/index.php?option=com_content&task=view&id=531&Itemid=46
http://abu-syafiq.blogspot.com/2008/08/mubahalah-maza.html
http://soaljawab.wordpress.com/2008/07/09/hukum-hakam-mubahalah/

rujukan offline & buku2 mmg lebih byk. tp sy xjumpe2 kes li'an berkaitan yahudi.asas situasi adalah dgn puak dari golongan nasara. jadi tuan anon kat atas tu jgn lupe susulkan kisah tu pd sy ye. buktikan cakap anda berisi.

secara personal juga, sy xberapa setuju dgn sumpah yg nak dibuat, sbb sumpah adalah jalan akhir. sedangkan siasatan masih belum selesai ttg kes ni. bile siasatan da selesai, maka waktu tu adalah waktu yg sesuai.

Double Y said...

Uyun Aman,

Laknak itu kesilapan ejaan, sebab saya taip guna blackberry dlm keadaan kelam kelibut dikeliling penyokong anwar jubor..

Anyway terima kasih kerana sudi tegur..

ramai betul ustaz dgn ustazah google sekarang ni..

hehehe..

Anonymous said...

Salam ...

saya tidak berpihak pada mana2 pihak.. tapi.. saya meluahkan rasa sedih kerana disebabkan isu ini umat islam berpecah... kata2 caci dgn mudah dikeluarkan...
Peringatan ini utk diri saya juga... sudah2 laa dgn semua ini... baik kita insafi diri kita dulu... SIAPALAH KITA UNTUK DUDUK SYURGA ALLAH.. CUMA KITA CUKUP MENGHARAP MENGELAK NERAKANYA...
Kalau betul Anwar tu meliwat dan berzina.. cukup lah dosanya dgn ALLAH.. dan jgnla kita menambah dosa kita dgn mengaibkan lagi manusia ini.. TAPI.. andai dia tidak bersalah... adakah sanggup kita menanggung akibat amalan kita selama 40 hari tidak diterima kerana menyebarkan fitnah...
Hukuman didunia bersifat sementara.. dan hukuman diakhirat maha seadil-adilnya.. renungkan dan salam penuh kemaafan andai kata2 ini menyinggung mana2 pihak..

Hamba ALLAH yg mengharapkan kemuliaan disisinya.... M F

The_MUDD said...

Siasatan memg belum habis, tp dah terjerit mengatakan PDRM bersekongkol dgn DS Najib utk jatuhkan anwar. Jadi? Cara apa lg kan?

Double Y said...

Anon April 29, 2011 5:42 PM,

Bukan niat hendak aibkan, niat dedahkan kebenaran, kami tak mau rakyat Malaysia ditipu oleh Brader Anwar..

Anyway terima kasih atas nasihat.. saya hargai..

Uyun Aman said...

yela doubleY, prasan gak its spelling error =) cume xnyempat nak letak smiley dc2.

tulah, sy pon bukan berpihak pada sesiapa. xberani nak kata apa2. sy blh komen pada cara & metod. bukan label sp benar&salah. sebab secara peribadi, xkenal pon pakcik eskay dan pakcik anuar. apa yg ade, Allah yg Maha Mengetahui. dan org2 terlibat sj yg tahu. cume caranya bukan sepatutnya ditayang/dicanang cerita aib kalau memang nak tegakkan yg benar, tp lebih molek kalau pakcik2 T salurkan terus pada polis/pihak yg sepatutnya.

dan kenapa kt perlu label2 org dgn nama2 hina mcm tu?

Wallahua'lam..

Anonymous said...

salam Uyun, terus-terang saya katakan saya benci anwar ibrahim, pkr dan kepalanya dap.

jadi saya tak terkejut jika uyun pun ingin halang trio T bersumpah, kerana dari siasatan saya mengenai uyun, saya pasti uyun adalah penyokong pembangkang. dalam post seterusnya saya akan buktikan yang uyun aman ialah penyokong pembangkang. PAS. :)

saya xsuka berselindung mcm sesetengah orang yang mengaku kononnya neutral dan tak berpihak kepada sesiapa.

saya nak tanya kat uyun sebab nampak gayanya uyun pandai sangat dalam hal agama bila uyun berani mengupas ayat-ayat Al-Quran. tapi saya tak terkejut sebab orang kafir dalam pkr dan dap pun guna ayat Al-Quran dalam ceramah mereka.mungkin pemahaman mereka sama saja dengan uyun.maaf kalau bahasa saya kasar tapi itulah pendapat saya.

1. kita bersumpah dengan nama ALLAH (bukan tuhan orang Kristian yang PKR dan PAS sokong tu ye. tapi ALLAH orang Islam,bukan isle) kita mengadu pada Allah. jadi apa salahnya? bukankah ALLAH ialah tempat kita bergantung?jadi apa salahnya kita mengadu pada ALLAH? ALLAH Maha Mengetahui samada sumpah kita itu benar atau tipu.

2. kalau kita lihat pada kesannya terhadap masyarakat pula, ini memberikan kelebihan pada trio T untuk dalam membuktikan dakwaan mereka kerana semua orang Islam yang beriman percayakan ALLAH (ALLAH orang Islam ye,bukan orang kristian)

2 .jika apa2 berlaku pada mereka jika hanya dilaporkan pada polis saja(contohnya dibunuh atau diugut), pihak pembangkang akan putar belit dengan mengatakan ianya balasan dari tuhan.bila trio T dedahkan hal ini pada pihak umum, geng2 anwar takkan dapat buat apa2 pada trio T sebab ini akan membuktikan bahawa anwar bersalah.uyun juga mungkin akan kata kerajaan boleh bunuh trio T untuk frame anwar.ini anggapan yang salah, kerana pada kerajaan, trio T lebih baik hidup daripada mati kerana mereka ada bukti untuk dakwa anwar.jadi kerajaan kena bagi perlindungan keselamatan pada trio T.

3. orang yang melaporkan kegiatan maksiat didakwa dan dicemuh, orang melakukan maksiat pula kenapa hidup senang lenang je?kenapa tak dipersoalkan dan tak pula didakwa?kes ni pula disiasat atas kesalahan memiliki bahan lucah.jika difikirkan, akhirnya yang didakwa ialah trio T kerana memiliki bahan tersebut.jadi bagaimana lagi trio T nak halang maksiat dalam video tu daripada berterusan?bagaimana pula trio T nak buktikan inikah amal makruf, nahi mungkar?

4. jika bersumpah itu salah dalam Islam, jadi bagaimana pula dengan aktiviti pengakuan bersumpah, surat sumpah, kerjaya pesuruhjaya sumpah,surat bersumpah?bukanakah semua itu juga salah di sisi Islam kerana Islam melarang aktiiti sumpah.jadi dah berapa banyak dosa kita lakukan sepanjang hayat jika benar bersumpah itu dilarang dalam Islam?

5. وَٱلۡعَصۡرِ
"Demi Masa!"

إِنَّ ٱلۡإِنسَـٰنَ لَفِى خُسۡرٍ
"Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian"

إِلَّا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ وَتَوَاصَوۡاْ بِٱلۡحَقِّ وَتَوَاصَوۡاْ بِٱلصَّبۡرِ
"Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar"
[Surah al-Asr 103: 1-3]

bersambung..

Anonymous said...

jadi jika kita bersumpah dengan nama ALLAH dan segala sifat Maha Suci-Nya pula apa hukum dan akibatnya?

ALLAH Maha Suci dan Maha Mengetahui, jika sumpah trio T itu palsu, adakah ALLAH akan biarkan saja manusia ciptaan-Nya menghina kesucian sifat-Nya? sudah tentu mereka akan dilaknat. dan trio T berani menerima azab dari ALLAH yang kita tahu amat seksa. jadi kenapa anwar takut? adakah sebab dia tahu yang dia bersalah dan takut diazab oleh ALLAH jika dia bersumpah?ataupun anwar percaya bahawa bersumpah laknat bukanlah cara terbaik untuk membuktikan bahawa dirinya tak bersalah?

Anonymous said...

sambungan part 3:

6. pihak polis sudah pun diberikan kepada pihak polis.sementara menunggu siasatan polis, adakah salah trio T berusaha menentang geng2 anwar yang kita tahu pastinya akan cakap yang ini konspirasi kerajaan, pihak polis pun bersekongkol dan trio T ialah alat UMNO?

kalau uyun kata nk minta 4 orang saksi untuk buktikan kes zina, cuba uyun fikiran hal ni:

syarat2 saksi:


KELAYAKAN SAKSI –SAKSI DALAM KES ZINA

Saksi-saksi yang layak untuk menjadi saksi dalam kes kesalahan berzina yang boleh diterima penyaksiannya ialah mereka yang memenuhi syarat-syarat berikut:-

1. 4 orang lelaki
2. Baligh, telah dewasa mengikut syarat-syarat yang ditentukan oleh syarak.
3. Berakal
4. Orang yang adil, iaitu tidak melakukan dosa besar dan dosa –dosa kecil.
5. Orang Islam
6. Saksi-saksi itu kesemuanya mestilah benar-benar melihat dengan matanya sendiri masuk kemaluan lelaki itu kedalam kemaluan perempuan itu seperti keris masuk kedalam sarungnya.
7. Keterangan saksi-saksi itu mestilah jelas, iaitu menerangkan secara hakiki masuk zakar lelaki itu ke dalam lubang faraj perempuan itu sebagaimana yang berlaku – bukan secara kiasan.
8. Saksi-saksi itu mestilah melihat sendiri perzinaan itu dilakukan dalam satu tempat yang tertentu dan dalam satu masa yang sama (tidak berlainan tempat dan masa).


( Rujukan Kitab - Kitab Mathla’al Badraian –
Syeikh Muhammad Daud Al-Fathani )

boleh ke nak dapatkan saksi macam ni di zaman sekarang dan kes macam ni?

kalau kes serbuan orang Islam sedang berkhalwat, ya mungkin boleh.bawalah siap2 4 orang saksi.
tapi bagi kes yang telah berlaku pula bagaimana?takkan kita nak lupakan saja sebab tiada saksi?

fikirkanlah uyun. ini cuma pendapat saya.
salam.

p/s:di posting seterusnya saya akan buktikan siapa uyun aman yang sebenarnya. :)

Anonymous said...

nur uyun binti aman

facebook:


Activities and Interests

hehehe, ni ke mentaliti orang yang berfikiran neutral?dah nampak sangat pencacai pembangkang.

Anak Muda Benci Politik Kotor (AMBPK),Revolusi Anak Muda Malaysia [ R.A.M.M ], Najib Wajib Mohon Maaf Pada Yusuf Al-Qaradawi Terhadap Tuduhannya.

web yang follow:
Ameno World (memang web pencacai pembangkang)

inilah benda2 yang nur uyun binti aman follow.

kerja di UM: memang sarang pembangkang.agaknya idola uyun ialah anwar ibrahim. padahal belajar guna kemudahan dan atas duit kerajaan juga. inilah yang diibaratkan "melepaskan anjing yang tersepit" dan "anjing yang menggigit tangan yang meberinya makan". PAS kata duit kerajaan BN ialah haram.jadi uyun makanlah duit haram di UM ye.
RESEARCH ASSISTANT je pun. setakat nak jadi RA je budak SPM pun layak.


belajar di UIAM: sarang PAS (parti ajaran sesat).
BACHELOR OF URBAN AND REGIONAL PLANNING
uyun memang kaki tak tahu malu.

nut uyun ialah penulis yang tidak bertanggungjawab kerana dia tak berani menerima balasan daripada apa yang ditulisnya. dia telah mnengadu di blognya:

inilah sebahagian tulisannya:


di atas adalah print-screen yg menunjukkan aku telah dila'nat oleh seorang yg lupe dirinya juga adalah hamba Allah seperti aku, yg xpunya hak & kuasa utk mela'nat sesiapa, bahkan Allah saja pemilik hak untuk mela'nat. asalnya mmg aku yg silap dalam skop li'an (gara2 asas feqah mase skolah sentiasa melekat, maka aku pon seperti budak skolah sekejap yg hanya pandang pada 1 cth). dan aku terima mereka2 yg beri pandangan dan tambahan rujukan. tp komen ni betul2 buat aku terkejut. aku menangis walau sikit..sebab hati aku tetap hati perempuan. dan ayatnya dimulai dgn salam. aku dituduh lagi sbg org yg berpuak padahal aku maklum, Islam larang 'assabiyah. kalau die yg berpuak dan perjuangkan slogan puaknya, kenapa mesti libatkan aku? aku istighfar panjang..dan aku tau aku kene terus rasional. aku hidup bukan dikelilingi oleh org2 yg bahasanya sgt kasar semacam tu, walaupun aku bukanlah perempuan yg lemah lembut. jadi, ungkapan2 ni terasa amat berat utk aku.

siapa org2 ni yg sgt lantang hina org yg xpernah die kenal? malahan die jugak xmemperkenalkan diri. siapa org2 ni yg cepat betul melabel & menghukum? semoga Allah redhakan aku dengan bahasa manusia ini, tapi aku tetap mahu berjumpa, bertemu wajah dengan mereka nanti di 'sana', kerana aku mahu kenal rupa org yg mela'nat & biadab ni.

kalau nak bercakap pasal politik, aku mmg bodoh. isu sekarang ni, adalah adab, sikap & cara. org2 seperti ini anggap mereka bijak dalam politik, tapi sebenarnya org mcm ni yg jatuhkan martabat politik. cemarkan politik dengan bahasa2 hina. kotorkan politik dgn tuduhan2 tanpa asas. Islam mengangkat siasah, & sebab tu As-syahid Al-Banna suke mengingatkan elemen siasah dalam Islam, agar muslim xlupe bahawa Islam itu merangkumi semua. mereka sangka mereka sedang memperjuangkan sesuatu, tp kebanyakan mereka xfaham ape yg mereka perjuangkan. ramai cume mengekor. cubelah tanya setiap org, secara mendalam, apa yg mereka perjuangkan sebenarnya. kalau yg boleh jawab, maka matlamatnya jelas. tp kalau org2 sebegini selalunya matlamatnya xjelas. keliru..suke bercakap xtentu hala..tuduh sana, tuduh sini..





belajar di UIAM: sarang PAS (parti ajaran sesat).
BACHELOR OF URBAN AND REGIONAL PLANNING


uyun memang kaki tak tahu malu.

Anonymous said...

uyun penulis yang tak bertanggungjawab dan suka mengadu domba.

inilah sebahagian tulisan di dalam blognya:

di atas adalah print-screen yg menunjukkan aku telah dila'nat oleh seorang yg lupe dirinya juga adalah hamba Allah seperti aku, yg xpunya hak & kuasa utk mela'nat sesiapa, bahkan Allah saja pemilik hak untuk mela'nat. asalnya mmg aku yg silap dalam skop li'an (gara2 asas feqah mase skolah sentiasa melekat, maka aku pon seperti budak skolah sekejap yg hanya pandang pada 1 cth). dan aku terima mereka2 yg beri pandangan dan tambahan rujukan. tp komen ni betul2 buat aku terkejut. aku menangis walau sikit..sebab hati aku tetap hati perempuan. dan ayatnya dimulai dgn salam. aku dituduh lagi sbg org yg berpuak padahal aku maklum, Islam larang 'assabiyah. kalau die yg berpuak dan perjuangkan slogan puaknya, kenapa mesti libatkan aku? aku istighfar panjang..dan aku tau aku kene terus rasional. aku hidup bukan dikelilingi oleh org2 yg bahasanya sgt kasar semacam tu, walaupun aku bukanlah perempuan yg lemah lembut. jadi, ungkapan2 ni terasa amat berat utk aku.

siapa org2 ni yg sgt lantang hina org yg xpernah die kenal? malahan die jugak xmemperkenalkan diri. siapa org2 ni yg cepat betul melabel & menghukum? semoga Allah redhakan aku dengan bahasa manusia ini, tapi aku tetap mahu berjumpa, bertemu wajah dengan mereka nanti di 'sana', kerana aku mahu kenal rupa org yg mela'nat & biadab ni.

kalau nak bercakap pasal politik, aku mmg bodoh. isu sekarang ni, adalah adab, sikap & cara. org2 seperti ini anggap mereka bijak dalam politik, tapi sebenarnya org mcm ni yg jatuhkan martabat politik. cemarkan politik dengan bahasa2 hina. kotorkan politik dgn tuduhan2 tanpa asas. Islam mengangkat siasah, & sebab tu As-syahid Al-Banna suke mengingatkan elemen siasah dalam Islam, agar muslim xlupe bahawa Islam itu merangkumi semua. mereka sangka mereka sedang memperjuangkan sesuatu, tp kebanyakan mereka xfaham ape yg mereka perjuangkan. ramai cume mengekor. cubelah tanya setiap org, secara mendalam, apa yg mereka perjuangkan sebenarnya. kalau yg boleh jawab, maka matlamatnya jelas. tp kalau org2 sebegini selalunya matlamatnya xjelas. keliru..suke bercakap xtentu hala..tuduh sana, tuduh sini..

Anonymous said...

sambungan tulisan uyun di blognya:

aku xkan mengkritik berdasarkan pada kumpulan, peribadi atau slogan yg dibawa. sbb itu semua bukan hak utk aku persoal. aku cume boleh luahkan pendapat tentang cara yg dibuat oleh seseorang.. maka, bile aku mempersoal, bukan atas dasar dari kumpulan apakah dia, tapi atas dasar sikap dan keputusan yg dibuatnya. sbb sekarang ramai yg melibatkan diri dalam politik hilang asasnya, hilang sikapnya, asalkan matlamat mereka tercapai. bile org2 yg kurang waras masuk dalam dunia ni, maka dunia politik juga menjadi gila.

bila org bercakap, jgn cepat kt label org sebagai tunjuk pandai. org bercakap utk berkongsi, terpulang utk menerima atau x. org bercakap utk mengingati dirinya sendiri. org bercakap utk membuka wadah diskusi, bukan caci.

kembalilah kt kepada asal kt..supaya kt sedar siapa kt di sisi Allah..supaya kt sedar tujuan penciptaan di bumi Tuhan..

Anonymous said...

jika dihayati, uyun cuba justifikasi tulisan dia di web ini di blognya. dia juga mengadu pada ALLAH. jika dia boleh, kenapa trio T tidak boleh?

inilah mentaliti double standard pembangkang. bila kena batang hidung sendiri baru nak mengamuk. uyun tak layak menggelarkan dirinya bebas dari ideologi mana-mana parti politik kerana kita dah lihat bukti2 di atas ang menunjukkan uyun ialah pencacai pembangkang yang berselindung di sebalik agama. inilah golongan yang gunakan agama untuk kepentingan diri sendiri. kononnya mereka alim kerana selalu bercakap pasal agama dan menyebut dalil-dalil dari Al-Quran. padahal tafsiran mereka hanyalah berpaksikan kepada kepentingan politik dan parti.gunakan agama untuk kepentingan politik dan parti, sangat-sangat hina dan keji.
dan saya rasa selepas ini uyun akan menulis lagi dan mengadu domba dalam tulisannya mengenai saya. saya tak kisah. asalkan sifat munafik manusia yang pergunakan agama untuk kepentingan diri sendiri dapat saya dedahkan.

uyun marah kerana saya guna anonymous identity?hehe, saya boleh dapatkan maklumat mengenai nur uyun binti amani kerana uyun guna nick yg sama di facebook dan flickr.jadi senang untuk saya siasat.saya takkan buat kesilapan bodoh macam yan uyun buat.hehehe,greenhorn!

tq.

Anonymous said...

fikirkanlah, uyun. yang di atas cuma pendapat saya.kita berdua berada di dua pihak yang bertentangan.tapi tolonglah jangan sesekali gunakan agama untuk kepentingan sendiri dan politik. walaupun saya tak belajar agama tinggi2 macam uyun yang belajar kat smaskp dan uia, tapi ALLAH dah bagi saya akal untuk tidak mempergunakan agama.tolonglah jangan ulangi lagi.sebagai orang Islam, saya ada hak untuk melindugi kesucian agama saya iaitu ISLAM, bukannya isle.
tq.

Uyun Aman said...

lalalala =)

Uyun Aman said...

testing..tadi tulis panjang sgt xleh publish =) maafla, xbiase..kt ingat da hbs da..heheh..reply je la, nanti kate kt xbertanggungjawab pulak..trm kasih sudi selidik..SIAPA SAYA =)tuan yg budiman,

1- kt xhalang ape2 pun..pakcik nak sumpah, silalah..hak pakcik..lagipun, soal tu da crystalized pun kat atas..

2- ttg kesan, kene rujuk kitab fiqh ni..tu cume secara umum.

3- ok. mmg ade kebenarannye =) tuan ni pandai =)

4- bg kt, situasi yg buat maksiat blh senang2 kat luar bile fungsi mahkamah syariah xdiletakkan pd tempatnya

5- statement ni sudah dibetulkan di atas

6- oh, xsalah pun =]

7- kt xpersoal ttg saksi. tp kalau tuan kemukan syarat saksi, tuan blh rujuk semula syarat org yg bersumpah. blh cari lagi ciri2 begitu? (kt xmenjurus pd pakcik eskay ye, ni kene btaw awal2 takut ade yg salah fhm). ini secara teori.

Uyun Aman said...

tuan yg mulia lg budiman...adalah satu fitnah mengatakan kt ini adalah pencacai pembangkang. & in fact, kt bukan pencacai ok! kt hamba Allah, sm mcm tuan. tuan juga bukan pencacai..kt da dimuliakan Allah sbg hambanya =) kt bersyukur utk tu.. eh, fitnah tau tuan, sbb kt ni xpernah mengundi mane2 pihak. kt pon xpernah terlibat dgn gerak kerja diorang. ibaratnye, sp membangkang ni? xkenal la =) kalau xkenal kt, jgn cepat sgt tuduh..kt xkenal pun tuan, jd kt xcakap ape2..kt anggap ni adalah perbincangan awam yg biasa ye.

tuan, kesian U kt tuan tuduh sarang ajaran sesat..tuan penah blaja situ ye? kalau betul sarang ajaran sesat, ni kene btaw Sultan Pahang ni! Baginda penaung U kami. tlg ye, sbb kt anggap tuan ni berpengaruh orgnye, bukan org mcm kt. UM pun kene tempias? kt tataw la ape sejarah UM dgn tuan..kt ni kat UM sekejap aje..bukan tetap pun..sambilan2 & xkenal pun org2 sini, masuk keje balik keje, tu je. xjumpe org pun.

Uyun Aman said...

pasal page tu tuan, kt like bukan atas dasar sape yg buat atau asaskan page, in fact, kt xamek pusing pun pasal tu =] like page atas 2 sbb: sm ada mmg sokong atau able wall post n so forth. kalau page AMBK tu kan, betul ape. tuan pun mesti xsuke politik kotor kan? kt pun xsuke. so kt like la page tu, kt tataw pun sape yg create page tu. same jugak dgn page2 lain..sape yg create tu bukan fokus kt.

tuan yg bijak bistari..kt ni sokong kerajaan, sokong jugak pembangkang. ade mase, kt bangkang kerajaan, bangkang jugak pembangkang. sbb ape? sbb bg kt, dua2 ade kelemahan&kekuatan msg2..keduanya perlu utk melengkapkan sistem & mencerminkan kelemahan masing2 seterusnya memperbaiki apa yg lemah di pihak masing2..tp sebaliknya yg berlaku di negara tercinta kt ni tuan..

sp kate kt xsokong kjaan? tuan je kate =] berdasarkan ilu perancangan bandar yg kt belajar di sarang parti ajaran sesat seperti yg tuan tuduh tu, kt sokong projek2 Felda, iskandar, keda, dll. walaupun ade kt terjumpe di blog pembangkang menentang mati2an projek felda. kt setuju atas dasar kebaikan yg diberi pada penduduk..atas dasar pengetahuan cetek kt ni..kt sokong mrt project walaupun ade beberapa perkara yg perlu ditambah baik. tp dlm masa yg sama, kt xberapa nak sokong menara warisan. mungkin atas sebab pengetahuan urban design yg kt blaja, pembinaan menara kat kawasan tu blh mencacatkan urban design sedia ada. one of. kalau nak kata kt ni pencacai, kt bukan minat sgt dgn parti2 ni..kt lebih suke tgk pada pembangunan negara, sesuai dgn ape yg kt sendiri belajar.

Uyun Aman said...

tuduhan lg dari pihak tuan, kata kt kaki xtahu malu. ape tu? bile tuan kata pada kt mcm tu, tuan ni reti malu? malu tau tuduh2 org mcm ni tanpa kt kenal sape org tu..

tuan, kt amat bertanggungjawab dgn apa sj yg kt tulis. sbb tu kt akui silap kt kat atas tu & trime baik semua rujukan dan pendapat..kalau kt xbertanggngjawab, kt guna 'anonymous' mcm tuan =] tp kt lebih selesa gune profile kt sendiri. di blog kt, itu bukan pengaduan. di blog kt, semua adalah buah fikiran yg nak kt kongsi. ape yg tuan susah2 copy paste di sini adalah ape yg kt nak kongsi tenatang hilangnya sikap berbahasa di kalangan org2 kt..kalau tuan tibe2 dipanggil manusia laknat oleh org yg tuan xkenal, bukan ke itu tandanya org2 kt ni semakin xberbahasa? itu je dan kt xbincangkan kat komen berjela ni sbb kt xnak semakkan komen2 dgn perbincangan yg bukan isu utama..isu utama kat sini ttg sumpah, bukan sikap. sbb tu kt xprivatekan pon ape yg kt tulis..

kt xsuke org tuduh2 tanpa bukti yg solid, sm mcm kt pun xkan tuduh org tanpa bukti solid. setakat ape yg tuan jumpe mcm tu, x membenarkan apa2 ttg diri kt. mase kat U, kt adalah seconder utk calon pilihanraya yg kalau org panggil, org pro-kerajaan la.. sbb die adalah kawan kt. kt kenal die sbb tu kt brani utk jd seconder die. kalau kt ni pencacai pembangkang, kt akan buta2 jadi seconder utk org lain di barisan yg org panggil pro mahasiswa tanpa kt kenal sp org tu. jd, fikir2 la byk kali sebelum tuduh ape2..and kalau kt mmg hardcore punye pencacai, kt xbuat internship di jabatan kerajaan. haih~

kt gune profile kt, bukan sbb kt tersilap. sbb kt xkisah pun, dan kt xde kepentingan yg nak disorokkan la tuan =] mungkin tuan yg ade sesuatu utk disorokkan??

tuan..tuan..ingat kt ni sokong ke kalau diorang pun tafsir ape2 dari quran atas kepentingan politik dan poket sendiri? kt pun xsuke. kt pun xsokong. and, kat blog kt tu, mane ade pasal adu domba ni.. tuduhan lagi... kt lebih byk cerita ttg org2 sekeliling dan sikap dan jugak kenakalan diri sendiri. alahai...jgnla paranoid dgn blog kanak2 mcm kt punye tu =]

jadi tuan..smoga tuan faham stand kt di sini. & kt harap xperlu panjangkan lagi serabut komen di page incek DoubleY (maaf ye incek, doubleU tulis byk kat sini. heheh)

Uyun Aman said...

dan..ditambah lagi tuan menghina pekerjaan yg kt lakukan nih nampaknye..bg kt, xkire ape pun kerja yg die buat, security guard, jual kuih tepi jalan, kutip sampah, dan ape sj lulusan die, pmr, spm, selagi kerja yg die buat baik, dan xmnyusahkan org, malah memberi bakti pada org, itu adalh yg terbaik utk kt. kenapa nak lekehkan org dgn pekerjaan? and kt bukan berbincang tentang level pekerjaan. jd tuan ni xfokus pada perbincangan. kalau xde org kutip sampah tu yg mungkin lulus takat pmr, hidupla kt di malaysia yg xbersih..byk penyakit..kan mulia kerja tu..sedih kt bile tuan ni tutup skop pekerjaan bagus pada yg berjawatan tinggi. sedih agaknye org2 yg takat lulusan spm bc ayat tuan tu..mcmla xhebat langsung org yg lulus takat spm tu =[

dan.......tuan..idola kt bukan anuar atau sesiapun pun. kt bukan org yg suke meletakkan org lain sbg idola. jd, jgn tuduh sblm ambil tahu. byk ni tuduhan tuan pada kt..

kalau PAS nak kate duit BN haram, terpulang die la. kt ni bukan presiden PAS. bukan ahli PAS. kt rakyat Malaysia. ape yg kerajaan sediakan, tu mmg tanggungjawab kerajaan. terutama dari aspek umum pendidikan, kesihatan, perumahan, dan yg berkaitan dengan livability of nation.

Uyun Aman said...

and, xde istilah siasat pun kat sini sbb kt mmg link badge fb dgn blog. dan kt mmg link flickr kt dgn blog. dan ape yg tuan tulis semua mmg terpampang pd profil..jd ape sebenarnya yg disiasat oleh tuan yg budiman lg pemalu ni?

Double Y said...

Hahaha.. apa benda la meleret-leret.. Uyun betul anon-anon pun betul... rileks..

Saya terima dan hargai semua pandangan yg di kemukakan..

yuyun said...

hahahah =p mmg serius meleret~ rajin gile i type! soryla incek doubleY mok ^_* trm kasih &sama2!

Anonymous said...

pandai putar belit... dan pandai perbesarkan masalah = uyun

Anonymous said...

trm kasih anon. may Allah bless =) -uyun

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

University News Capital

University News Capital
Words Of The Young Minds

BNBBC

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors
Klik Untuk Ketahui Berita Terkini Pasukan The Red Warriors

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

Dari Kampus

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...