NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Thursday, September 29, 2011

Cina ANTI Melayu atau Melayu Terlalu Bagi Muka...?



Setelah diterjemah berikut adalah perkara yang dituturkan oleh lelaki berbangsa cina dalam video di atas :
"Cerita pasal waktu kecil saya, rumah saya buka restoran, bapak menjual mi pada pagi. Setiap kali waktu awal bangun, saya pergi makan mi. Di depan kedai ada sebuah masjid setiap pukul 5 pagi akan bising bising sembahyang. Pada suatu hari apabila saya sedang makan mi saya dah terfikir, terfikir apa yang azan cakap sebenarnya melayu suka makan wantan lepas makan wan tan, bila dia jemu wantan , dia mau makan pau. 
Contoh al-quran, “ tauke a...” kena ada tone tau tak? “tauke a... , bagi satu mangkuk wantan” “mangkuk besar” “tak mahu pedas”. Lepas sembahyang awak kena belajar nada dia buat macam ni “wala wala hari ini saya tak mau makan wantan“ “Allah hari ini saya mahu makan pau”.
Oppss... ini bukan video baru tapi sudah dimuat-naik sejak Mac 2011.

Beberapa ayat gagal diterjemahkan kerana lelaki dalam video ini bertutur dalam bahasa Hokkien. Sudah banyak kes kaum cina bersikap anti Melayu & Islam berlaku di Malaysia. Tetapi dalam banyak-banyak kes jumlah mereka yang dipenjarakan atau diberikan hukuman setimpal boleh dibilang dengan jari.

Tidak perlu sakit kepala, ambil contoh yang berlaku dalam bulan Ogos tahun lepas di Seremban, iaitu tiga remaja cina berusia 16 dan 17 tahun hanya didenda sebanyak RM2,000 setelah didapati bersalah membaling arak ke dalam sebuah Surau.

Lepas itu keluarga kepada remaja ini tampil memohon maaf, remaja ini dilepaskan dan hanya perlu melaporkan diri di Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) selama dua tahun.

Isu paling panas dan kontroversi adalah pemuda cina  paling 'patriotik' di Malaysia yang bernama Namawee. 'Beruk' ini hina azan, hina wanita bertudung, hina melayu malah berpuluh laporan polis ke atasnya dibuat oleh pelbagai pihak tapi Namawee tidak menerima apa-apa hukuman selepas mohon maaf.

Kita pergi pula ke Pantai Dalam di mana seorang lelaki cina yang tinggal di Kondominium Pantai  Hill Park. Lelaki ini dikatakan menghantar surat mengatakan azan Subuh mengganggu tidurnya. Tapi tindakan itu telah mencetuskan bantahan umat Islam.

Selepas itu peguam ini mohon maaf dan berpindah dari kondo terbabit kerana bimbang mengenai keselamatannya.

Tapi bila kaum Melayu melakukan perkara yang membabitkan sensitiviti penganut agama lain, apa jadi dengan mereka?

Pengetua sekolah yang memberi perumpamaan mengenai sejarah kedatangan kaum ke Tanah Melayu dikenakan tindakan.... (isu di Johor)

Dua bersaudara dipenjarakan 5 tahun atas kesalahan membakar gereja Metro Tabernacle di Jalan 4/4C...

Kakitangan BTN yang sebut "kaki botol" difahamkan dikenakan tindakan tatatertib...(betulkan kalau salah)

Apa saya nak sampaikan adalah...

Syokkknya...jadi cina di Malaysia ini, lu hinalah apa saja pasal agama lain lepas itu lu minta maaf kira setel.

Semudah ABC...

Adakah memang segelintir kaum cina di Malaysia memang jenis anti Melayu dan Anti Islam ataupun kita orang Melayu yang terlalu memberi muka...?

Komennnnnnnnnnnn.....?


YY : "anak cina anak saya... anak melayu anak pungut"...

3 comments:

hitch said...

Elok bagitau pada Nazri dan Najib artikel saudara ni....samada dia nak baca ke x terpulangla.....!kita anak melayu dah mula menyampah segelintir menteri melayu yg terlalu bagi muka pada kaum cina.....

Yg terbaru najib melambung2 puji tentang pendidikan cina....mmg nmpk sgt dah x kesah dgn melayu.....!Kalo mcm ni..mmg betol la khabar angin pasal group yg dipanggil penawar yg nak jatuhkan najib.....

Jeepers Creepers said...

yang salah adalah kita mempunyai pemimpin pengecut..yang tak ada semangat perjuangan jihad.

ini antara masalah negara yang mengamalkan demokrasi yang mempunyai pelbagai kaum dan agama.

nak pegang kuasa dan jaga isi perut, kenalah jaga undi.kalau undi lari, hilanglah kuasa.

Anonymous said...

Melayu bodoh- Melayu bergaduh sama sendiri - melayu lemah so bangsa cina india capitalise on this-buka mata buka telingga- tengok negara2 lain- apa yg terjadi jika bangsa nya berpecah- baca sejarah " the history of the past is the key to the future ( of the malay survival)Yang paling bodoh ia la si
Anuar aljuburi - dia la punca keruntuhan orang melayu - by non malay bumi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...