NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Sunday, September 11, 2011

Hishammuddin : Up to AG to Act Against Mat Sabu @ #marxsabu


Julai 2011 -  lebih 1500 laporan polis dibuat  ke atas penganjur Bersih 2.0 iaitu 'Hajjah Ambiga'. Tapi selepas polis lakukan siasatan AG tidak juga mendakwa Ambiga di mahkamah.

9 Julai 2011 - Lebih 1600 peserta demontrasi Bersih 2.0 ditahan dan dirakam percakapan, tetapi sekali lagi mereka ini tidak didakwa di mahkamah sebagaimana tahanan Hindraf dulu-dulu. Sebaliknya dihantar pulang dengan bas PDRM yang lengkap berhawa dingin selepas dijamu dengan hidangan buffet.

Ogos 2011 - Lebih 550 laporan dibuat ke atas Mat Sabu oleh pelbagai NGO termasuk orang perseorangan.

Di atas adalah antara kesalahan yang mana AG tidak membuat pendakwaan ke atas mereka di mahkamah. Rakyat sudah mula meluat gara-gara AG yang dilihat lembab dalam menjalankan tugasnya.


Kalau rakyat biasa, satu laporan polis pun sudah tentu diheret dan disoal-siasat berjam-jam dan kemungkinan besar didakwa di mahkamah. Sekarang rakyat hendak tengok, adakah Mat Sabu akan disiasat dan didakwa sebagaimana orang lain, atau Mat Sabu mungkin bertuah dan tidak didakwa atas sebarang pertuduhan di mahkamah oleh AG?


AG jangan asyik 'main telor' kalau zaman KPN Tan Sri Musa Hasan dulu tahanan Hindraf beratus-ratus orang semuanya berderet-deret dihadapkan di mahkamah dan dikenakan hukuman denda beribu-ribu ringgit.

Tapi tahanan Bersih 2.0 tidak pula didakwa di mahkamah oleh AG.

Kenapa?

Kalau sudah boring kerana telah lama menjawat jawatan sebagai AG, berundur sajalah beri kepada orang lain yang mampu menggalas tugas yang diamanahkan rakyat.

Datuk Hishamuddin mungkin sudah lali 'ditaler' walaupun sesetengah kritikan adakalanya langsung tidak berhubung kait dengan kementerian di bawah bidang kuasanya. Sekarang kita nak tengok apa agaknya tuduhan yang bakal dikenakan ke atas Mat Sabu oleh AG.

Hishammuddin: Up to AG to Act Against Mat Sabu 
KLANG, 10 SEPTEMBER, 2011: Home Minister Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein said today that it is up to the Attorney General to take any action against PAS deputy president Mohamad Sabu for his alleged statement that the communists were the real heroes in the Bukit Kepong tragedy of 1950 in Johor. 
He said the case of Mohamad Sabu, also known as Mat Sabu, was largely based on the law, and only the Attorney General could determine the action to be taken against him.  
"The person who can ascertain whether the case can be prosecuted in court is the Attorney General," he told reporters after launching a lantern festival and Merdeka Raya celebrations here. 
Penang police chief Datuk Ayub Yaakob was reported to have said that the investigation papers had been sent to Bukit Aman for scrutiny and would be referred to the office of the Public Prosecutor. 
Hishammuddin also said that the statement of Mat Sabu did not constitute a security threat, and it was therefore not an option to investigate him under the Internal Security Act. 
Bernama

YY : Ambiga 1600 lebih repot pun lepas, inikan pula Mat Sabu yang hanya 550 lebih.... confirm lepaslah kan AGGGGGGGGGGGG....



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...