NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Thursday, December 16, 2010

Demo Dalam Parlimen, Bukti Ahli Parlimen PR Biadap!

Kita berikan mereka mandat untuk bergelar Yang Berhormat, kita berikan mereka kepercayaan untuk memperjuangkan nasib kita sebagai rakyat. Tapi apa yang mereka lakukan? Mereka dilihat lebih memperjuangkan nasib Anwar Ibrahim daripada nasib rakyat di kawasan masing-masing.

Hari ini menjadi detik hitam sejarah Parlimen negara, kita menyaksikan dengan penuh rasa malu apabila orang yang sepatutnya memperjuangkan nasib kita di dalam Parlimen telah mengkhianati amanah yang kita berikan. Mereka bertindak mengherdik, menengking, memaki hamun di dalam Dewan yang mulia.

Mereka ini tidak menghormati Yang di Petua Dewan, mereka cuba menganggu tugas speaker dengan mencetuskan kekecohan. Adakah mereka lupa yang mereka ini bergelar Yang Berhormat bukan Yang Bergaduh?

Bila diberikan ruang untuk membela diri mereka tidak gunakan dengan sebaiknya, malah bertindak membuat kecoh dengan tujuan memperlihatkan kepada rakyat di luar bahawa itu kejam, menafikan hak mereka sebagai ahli parlimen. Kepala hotak kau! Kenapa kau tidak gunakan ruang yang sebaik mungkin untuk berhujah dan membela diri?

Lupakah mereka dengan kod etika-etika sebagai seorang Yang Berhormat?  Berikut adalah kod etika sebagai seorang Yang Berhormat :

i) Ahli Parlimen hendaklah memahami dan mematuhi Peraturan-Peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat atau Peraturan-Peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Negara bagi membolehkan mereka mengambil bahagian dengan lebih berkesan dalam persidangan Parlimen;

ii) Ahli Parlimen hendaklah bertanggungjawab kepada Parlimen melalui peranan aktif, objektif, positif dan bijaksana dalam perbahasan di Parlimen;

iii) Ahli Parlimen hendaklah menghadiri setiap mesyuarat Parlimen yang diadakan pada waktu yang ditetapkan; dan

iv) Ahli Parlimen hendaklah pada setiap masa berkelakuan yang boleh meningkatkan kepercayaan rakyat kepada integriti Parlimen.

Dalam topik ‘Tata laku secara am’ pula, digariskan perkara berikut :

i) Ahli Parlimen hendaklah sentiasa adil, amanah dan bijaksana;

ii) Ahli Parlimen hendaklah sentiasa berintegriti dan mempamerkan akhlak yang terpuji;

iii) Ahli Parlimen hendaklah sentiasa menghindar diri dari kegiatan yang boleh mendedahkan mereka kepada rasuah;

iv) Ahli Parlimen hendaklah sentiasa menunjukkan tata laku dan keperibadian yang terpuji dan boleh dicontohi baik dalam kapasiti rasmi mahupun dalam kapasiti persendirian;

v) Ahli Parlimen hendaklah sentiasa bertanggungjawab (accountable) atas segala tindakannya; dan

vi) Ahli Parlimen hendaklah sentiasa mengamalkan gaya hidup mengikut kemampuan masing-masing

Jika kita teliti dari etika sebagai Ahli Parlimen ini, adakah Ahli-ahli Parlimen PR menepati ciri-ciri yang digariskan? Maka hari ini kita rakyat perlu bangkit, bangkit untuk menilai gelagat serta kelakuan mereka sepanjang bersidang.

Mereka perlu ingat mereka dipilih untuk menjaga kepentingan dan kesejahteraan kita rakyat Malaysia, bukan berdebat mengenai isu yang buktinya entah ke mana? Bukan berdebat untuk mempertahankan seorang yang kesnya masih dibicarakan di mahkamah.

Walau bagaimana pun saya mengucapkan terima kasih kepada Ahli-Ahli Parlimen PR kerana hari ini secara rasminya saya gelarkan anda sebagai....

Sebagai apa kawan-kawan????

Sebagai.....

 Yela sebagai apa?

Sebagai golongan dalam gambar di bawah :


DASAR MONYET!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...