BLOG RASMI PPIM

NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Wednesday, December 22, 2010

Wajib Baca : Elizabeth Wong Exco Paling Bebal, Cuba Tunjuk Pandai Pasal Teknologi Nuklear?

Benar bagai dikatakan ramai pihak bahawa exco-exco kerajaan Negeri Selangor terdiri daripada mereka yang 'banggang'. Hari ini seorang lagi exco dalam kerajaan negeri Selangor cuba tunjuk pandai dengan menyatakan bahawa DS Najib keliru berhubung isu teknologi nuklear.

Exco yang saya katakan 'banggang' lagi 'bahlul' ini tidak lain dan tidak bukan adalah ratu lucah untuk Negeri Selangor iaitu Elizabeth Wong, atau nama timangan yang popular untuk beliau sekarang adalah 'Eli Bogel'.

Jika saudara pembaca mengikuti laporan yang disiarkan oleh Malaysiakini jelas menunjukkan bahawa Eli Bogel ini masih samar-samar tentang kepentingan teknologi nuklear di masa hadapan, malah tidak keterlaluan saya katakan bahawa Eli Bogel adalah exco yang paling bebal dalam sejarah negeri Selangor.

Mari kita teliti asas kepentingan teknologi nuklear demi untuk memberi kesedaran kepada rakyat bahawa pentingnya teknologi nuklear di masa depan.

Kepentingan Teknologi Nuklear

WALAUPUN isu nuklear tidak serancak diperkatakan ketika harga minyak mentah melambung dulu, usaha kerajaan untuk memajukan teknologi nuklear masih tidak terlambat apa lagi jika dibandingkan dalam konteks negara serantau.

Di kalangan negara Barat, nuklear sudah tidak asing lagi. Tenaga nuklear digunakan dengan meluas dan jiran terdekat kita seperti Korea Selatan, sejak tiga tahun lalu dilaporkan sudah mempunyai 20 reaktor nuklear dan hampir 40 peratus bekalan elektrik disumbangkan oleh sektor berkenaan.

Secara jujur, kepentingan nuklear kepada sesebuah negara sebagai sumber tenaga sebenarnya tidak dapat dipertikaikan, apatah lagi sumber bahan api seperti minyak, gas dan arang batu akan pupus apabila tiba waktunya.

Ketiga-tiga bahan api itu juga bukan senang untuk diganti atau tumbuh kembali selain kos mencari gali dan melombong memerlukan perbelanjaan tinggi.

Jadi persidangan dan pameran nuklear antarabangsa 2009 di ibu negara baru-baru ini mengenai kepentingan nuklear cukup relevan dan pakar dapat berbincang mengenai teknologi nuklear dan orang ramai diberi kefahaman kepentingan perkara itu.

Semua sedar teknologi dan teknik penggunaan nuklear dapat memberi manfaat dan sumbangan besar kepada pembangunan ekonomi dan kesejahteraan rakyat tetapi yang dikhuatiri ialah bahan buangan atau sisa daripada industri berkenaan.

Bagaimanapun, menerusi teknologi yang ada sekarang, bahan buangan disimpan untuk jangka masa tertentu dan apabila tidak berbahaya, ia dilupuskan.

Langkah lain yang sedang dibincangkan ialah pembelian secara pakej di mana bahan mentah nuklear dibeli dari negara penjual yang bersedia mengambil sisa buangan nuklear.

Ramai orang melihat teknologi nuklear untuk menghasilkan tenaga elektrik saja tetapi teknologi nuklear boleh dikembang dan diperluaskan meliputi pelbagai bidang penting seperti perubatan, pertanian, pembuatan, alam sekitar dan sebagainya.

Dalam bidang perubatan, teknologi nuklear sudah digunakan dengan meluas di hospital termasuk untuk melawan penyakit berbahaya seperti kanser, manakala dalam bidang pertanian kita berjaya menghasilkan anak pokok yang bermutu tinggi, enzim serta baja.

Begitu juga dalam bidang pembuatan, penggunaan teknologi nuklear membolehkan pengeluaran sarung tangan getah, resin dan sebagainya yang memberi sumba-ngan besar pada industri sarung tangan di Malaysia.

Teknologi nuklear turut memberi sumbangan besar untuk menjaga persekitaran seperti dalam bidang marin dan pencemaran udara selain mengesan kebocoran atau paip tersumbat dalam industri minyak dan gas.

Ketika ini, walaupun Malaysia hanya mempunyai sebuah reaktor penyelidikan di Bangi Selangor, sumbangan diberikan cukup membanggakan.

Pusat itu turut melatih pegawai tempatan dan luar negara yang terbabit dengan nuklear. Sebuah agensi yang dikenali Nuklear Malaysia di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi sudah lama ditubuhkan untuk memajukan teknologi nuklear di negara ini.

Seperti juga rakyat di negara serantau, pendedahan kepada nuklear di Malaysia agak perlahan menyebabkan orang ramai kurang pengetahuan mengenai perkara itu dan timbul kebimbangan yang berlebihan.

Kebocoran reaktor nuklear di Three Mile Islands, Amerika Syarikat pada 1979, Chernobyl, Ukraine (1986), Tokai Mura, Jepun (1999), United Kingdom (2000) dan di Sweden tiga tahun lalu masih menghantui sebilangan masyarakat.

Hakikatnya, malapetaka disebabkan kebocoran reaktor nuklear bukan berlaku setiap tahun. Disebabkan kejadian itu, banyak negara mengambil langkah keselamatan dan bersama-sama memastikan dapat menjana tenaga nuklear yang lebih murah, bersih dan selamat.

Jadi buat Elizabeth Wong ada baiknya you usah bercakap perkara yang you sendiri tidak faham, you bukan layak jadi ahli politik, tapi you layak jadi pelakon filem LUCAH!!! Banggang!

Sumber daripada :Pengajian Am Teknologi Nuklear

2 comments:

Anonymous said...

WTF, Nuclear keluarkan polusi? Setahu aku Nuclearlah 0% carbon emission, one of the greenest. Bengong Eli wong ni. Sokong green tech membuta tuli, tapi hakikatnya diri sendiri selekeh, kantoii..heheh

Anonymous said...

harga minyak dunia naik, kenalah cari alternatif yg murah. tenaga nuklear antara yg murah.

kalau satu rektor pun cukup kat malaysia ni.

biasalah, penipu rakyat memng suka tipu olang.

dahlah bogel, nakbising2 lak.
pi balik pakai baju elok2.

ko igt muka ko yang cantik bagus sgt ker.
aku tengok muka ko, ngko memang ada sesuatu yang tak jujur pada diri ko.

kpd yg memangkah ngko, padan muka, dapat dun suka bogel, pangkah lagi ler..kah kah kah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

University News Capital

University News Capital
Words Of The Young Minds

BNBBC

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors
Klik Untuk Ketahui Berita Terkini Pasukan The Red Warriors

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

Dari Kampus

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...