NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Friday, July 27, 2012

Implikasi Kebergantungan UMNO Terhadap Bloggers Bebas

Tulisan menarik dari kolumnis 'Politik Ayam' mengenai sikap UMNO yang bergantung kepada sesetengah blogger bebas.


IMPAK daripada keputusan PRU12 yang lalu terhadap kemerosotan majoriti Barisan Nasional di kerusi Parlimen telah menyedarkan UMNO daripada terus terlena dari hanya sekadar meyakini keampuhan kaedah propaganda konvensional semata-mata bagi meraih sokongan pengundi.

Kenyataan DS Najib Razak pada 18 Disember 2011 menjelaskan desakan beliau agar Barisan Nasional mengiktiraf medium media sosial sebagai salah satu elemen propaganda alternatif dalam transformasi kempen parti.

"Permintaan untuk maklumat begitu tinggi di kalangan masyarakat dan sebab itu komunikasi dengan rakyat perlu menggunakan pelbagai kaedah tambahan, tidak semestinya pakai media rasmi, tetapi perlu babitkan media sosial sebagai tools of engagement (alat komunikasi) terutama orang politik dan mereka yang terlibat dalam pentadbiran," 

Kejayaan besar pakatan rakyat yang sangat signifikan dari keputusan PRU12 yang lalu adalah kerana mereka berjaya menguasai jaringan media sosial dengan sangat berkesan. Terdapat analisa statistik yang menyatakan bahawa viral propaganda dari jaringan media sosial pada ketika itu sekitar 24%.

Justeru terkejut dari kemenangan tipis Barisan Nasional di Semenanjung Malaysia iaitu tidak lebih dari 6 kerusi Parlimen, UMNO mengambil tindakan untuk menerima medium media sosial sebagai salah satu elemen harapan bagi memulihkan kredibiliti propaganda parti.
Baca selanjutnya di : PjO [KLIK]

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...