NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Friday, October 7, 2011

Santai : Rela Mengemis Dari Melacur...



Majoriti rakyat Malaysia hari ini tentu menunggu apa pengumuman yang bakal dibuat dalam Bajet 2012 yang akan dibentangkan di Parlimen jam 4.00 petang ini. Justeru itu sempena menunggu PM bentangkan bajet petang nanti kita santai-santai dulu minda kita dengan kisah-kisah yang boleh dijadikan iktibar.

Hari-hari isu politik sekali sekala kita layan kisah-kisah ragam manusia dalam menempuh perjalanan hidup yang semakin mencabar.

Video (atas) dikatakan telah dimuat-naik sejak 3 tahun yang lalu, selepas video ini disiarkan di youtube ianya menjadi perbualan hangat di beberapa buah ruangan forum dari negara China seperti Forum.Vivanesw.com dan Chinapage.org

Wanita cantik dalam video ini dikatakan meminta sedekah untuk makan dan tambang bas, sayu juga bila melihat wanita ini tertunduk-tunduk malu meraih simpati orang ramai diselitkan pula dengan lagu yang menyentuh jiwa. (walaupun tak faham lirik lagu tersebut)

Saya terfikir adakah wanita di Malaysia yang terlibat dengan aktiviti tidak bermoral (bukan semua) sanggup melakukan sebagaimana dilakukan oleh perempuan ini? Maklumlah kita pernah dengar kes di mana siswi terlibat dalam kegiatan pelacuran secara sambilan semata-mata mahu mendapatkan wang dengan jalan yang mudah.


CHINA – Siapa sangka gadis yang dianugerahkan Tuhan dengan rupa paras yang cantik menawan sanggup menjadi pengemis jalanan di sebuah ibu kota besar China, yang padat dengan penduduk.
Tindakan gadis cantik yang mengemis di jalanan itu telah menarik minat seorang individu yang hanya dikenali sebagai ‘Shinzokasuka’ yang merakam dan memuat turun kejadian itu di laman web, Youtube.com,  yang kemudiannya menjadi perbualan hangat di forum-forum serata dunia khususnya di China.
Sehingga kini, dianggarkan lebih dari 35,000 orang dari seluruh dunia telah menonton video tersebut di laman web berkenaan dan insiden tersebut telah menjadi perbualan hangat di beberapa forum terkenal seperti, Chinapage.org dan Forum.Vivanews.com.
Video tersebut memaparkan seorang gadis mengemis di sebatang jalan yang sibuk tanpa mempedulikan orang ramai yang memberi perhatian padanya.
Gadis itu hanya mampu tertunduk malu ketika dia dirakam mengemis dan ketika disapa orang ramai yang cuba bertanyakan sesuatu, dia hanya membisu  seribu bahasa.
Salah seorang penonton video tersebut menterjemah apa yang dikatakan oleh individu yang merakamkan video tersebut.
“Kami terkejut dalam menemui seorang gadis cantik yang menjadi pengemis di tepi jalan.
“Dia menulis di atas jalan, ‘tolong…perlukan duit untuk makan dan tambang bas, terima kasih,” kata perterjemah video tersebut yang menggunakan nama samaran ‘Cwenhan’.
Tambahnya lagi, orang ramai yang melalui jalan tersebut turut bersimpati dan memberikannya beberapa keping syiling kepadanya.
“Apa yang membuatkan seorang gadis cantik meminta duit sebegitu rupa?” katanya mempersoalkan tindakan gadis tersebut.
Rakaman video tersebut mencetus pelbagai spekulasi dari penonton-penonton yang berpendapat bahawa gadis tersebut terdesak mencari wang untuk membayar yuran persekolahan adiknya, namun ada pula yang menyatakan ia hanya helah untuk mencari wang secara mudah.
Laman web thdonline.wordpress.com berpendapat bahawa gadis tersebut mungkin cuba mempedaya orang ramai memandangkan adalah aneh bagi seorang gadis yang cantik untuk mengemis di jalanan dan memalukan dirinya.
Malah menurut laman web itu, meskipun budaya mengemis menjadi satu kebiasaan di negara Tembok Besar itu, namun ia menimbulkan pelbagai tandatanya di seluruh dunia mengenai keperluan gadis tersebut sehingga terpaksa meminta sedekah.
Ekoran itu, pelbagai tanggapan buruk telah dilontarkan kepada gadis tersebut.
“Ramai orang di dalam forum mengatakan sesuatu yang buruk terhadap gadis tersebut, kata mereka ia sepatutnya menjadi pelacur dari meminta sedekah di tepi jalan,
“hmm, saya rasa saya menggunakan pendapat yang ‘baik’ itu kerana perkara ini diperbincangkan di semua tempat di internet, bukan hanya di dalam Forum-forum di China.” katanya.
**Kredit to Kerambit Assasin's 


YY : Mengemis atau melacur yang mana lebih 'mulia'...?

1 comment:

YB Raz said...

amoi ni patut jumpa anwar. nanti anwar bagi dia 2k hahahaha.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

University News Capital

University News Capital
Words Of The Young Minds

BNBBC

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors
Klik Untuk Ketahui Berita Terkini Pasukan The Red Warriors

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

Dari Kampus

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...