BLOG RASMI PPIM

NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Thursday, January 6, 2011

Isu Menteri Rogol Amah : Zuraida Kamaruddin Jangan Jadi Bebal!


Nampaknya kekecohan berhubung isu menteri yang dituduh merogol pembantu rumahnya masih tidak reda walaupun penafian dibuat oleh individu yang didakwa terlibat iaitu Dato Seri Utama Rais Yatim.

Semalam DSRY menyatakan kesediaan beliau disiasat malah beliau memberi jaminan akan bekerjasama sebaik mungkin jika proses siasatan hendak dijalankan ke atasnya.

Namun kenyataan penafian yang dibuat oleh DSRY semalam masih tidak memberi sebarang kepuasan kepada parti pembangkang. Hari ini Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin atau nama sebenarnya Zuraida Mak Lampir mempersoalkan kenapa pihak berkuasa tidak menyiasat penafian yang dibuat oleh DRSY.

Dalam kenyataan di bawah tajuk PKR : Penafian Rais, mengapa tiada siasatan dilakukan?   yang dilaporkan di Malaysiakini beliau juga menggesa agar DSRY meminta maaf kepada bloggers kerana kononnya DSRY menyalahkan bloggers dalam isu ini. Agak hairan sejak bila pula mangsa fitnah yang kena minta maaf dengan pemfitnah?

Selain itu Zuraida juga mempersoalkan kenapa tiada siasatan dilakukan. Di sini saya hendak tanya Zuraida, tahu atau tidak proses siasatan untuk kes rogol dijalankan? Repot pun baru buat semalam yang kemaruk sangat nak desak pihak berkuasa kenapa? Faham atau tidak prosedur siasatan untuk kes rogol macam mana wahai Zuraida Mulut Ayam?

Kalau tak tahu mari saya terangkan sedikit sebanyak setakat kemampuan saya mengenai prosedur siasatan kes rogol dijalankan. Dalam kes rogol atau jenayah seksual, ianya terbahagi kepada dua samaada berlaku dengan rela atau tanpa kerelaan mangsa.  Jika dengan persetujuan ia diklafikasikan sebagai zina dan jika sebaliknya ianya adalah rogol.

Dalam siasatan kes rogol mereka yang terlibat akan memeriksa bagi memastikan adakah hubungan seks yang berlaku itu terjadi secara haram (paksa) atau secara sukarela. Ini penting supaya si tertuduh tidak teraniaya, kecuali kalau merogol budak bawah umur memang diklasifikasikan sebagai rogol walaupun secara sukarela.

Dalam siasatan rogol juga memerlukan keterangan di mana wanita tersebut mestilah.

- Tidak dibawah umur 18 tahun, iaitu umur yang dibenarkan membuat pengakuan.
- Wanita tersebut tidak mempunyai masalah mental atau gila.
- Wanita tersebut tidak di ugut, diberi bius dan ubat memabukkan.

Selesai perkara di atas, pengawai penyiasat akan melakukan pemeriksaan ke atas mangsa. Di mana untuk memperolehi cerita daripada mangsa, umurnya, kelakukannya dan tubuh badan mangsa dari segi fizikal dan mental.  Pemeriksaan ini juga untuk memeriksa sama ada terdapat kecederaan dan tanda-tanda keganasan secara umum. dan bahagian paling penting yang diperiksa adalah kemaluan mangsa. 

Bahagian kemaluan mangsa akan diperiksa untuk memperolehi tompokan air mani yang boleh kekal selama 7 hari di dalam kemaluan mangsa jika benar ia di rogol. Selain itu kecederaan alat sulit mangsa juga diperiksa untuk memastikan kecederaan itu adalah baru atau lama.

Selepas itu si tertuduh pula akan diperiksa dan melalui proses yang lebih kurang sama, Iaitu periksa alat sulit tertuduh serta mendapatkan cerita kejadian daripada tertuduh pula.

Ini ringkasan yang biasa dilakukan dalam proses siasatan untuk kes rogol, dalam kes Menteri rogol amah ini bagi saya banyak ketidak-tepatan maklumat. Tuduhan ini juga tidak kuat memandangkan ianya hanya bersandarkan kepada laporan Migrant Care yang entah dari mana diperolehi.

Dalam laporan Migrant Care juga terdapat percanggahan kerana pengawai kedutaan menafikan bahawa kedutaan mereka menerima sebarang dokumen daripada Migrant Care berhubung isu rogol tersebut sebagaimana dilaporkan di bawah :


KBRI Pantau Isu Menteri Malaysia Perkosa TKW .Rabu, 5 Januari 2011, 11:54 WIB

Perwakilan pemerintah Indonesia di Malaysia tengah memonitor beredarnya kabar tentang seorang pembantu rumah tangga Indonesia yang diperkosa seorang menteri Malaysia pada 2007 lampau. Meski demikian, isu itu dinilai sulit diusut lebih jauh.

Demikian dinyatakan Kedutaan Besar Republik Indonesia (KBRI) di Kuala Lumpur. Kepada VIVAnews.com, Kepala Penerangan KBRI Suryana Sastradipraja mengatakan kasus itu mengemuka belakangan ini di sebuah koran oposisi, Harakah Daily. Namun, ia melanjutkan, kabar itu sejauh ini belum bisa dibuktikan kebenarannya karena baru didasarkan pada laporan pihak ketiga.

“Kami sudah tahu, itu muncul tahun 2007, namun itu kan baru ‘katanya’ semua,” ujar Sastradipraja, Rabu, 5 Januari 2011.

Lantas kenapa KBRI sendiri tidak menindaklanjuti kasus ini?
Suryana mengatakan itu karena sejauh ini tidak ada laporan langsung dari korban, sehingga KBRI tidak dapat bertindak lebih jauh. “Kasus ini tidak pernah dilaporkan, kalaupun dilaporkan sekarang, apa buktinya? Kasus pemerkosaan itu perlu bukti,” kata Sastradipraja.
Seperti dilansir dari laman Malaysia Today, 23 Desember 2010, laporan yang disebut-sebut berasal dari Migrant Care tersebut telah disampaikan ke KBRI dan Kedutaan Besar AS di Kuala Lumpur.

Namun, ketika ditanya soal ini, Sastradipraja menampik berita tersebut dan mengatakan tidak pernah menerima dokumen apapun mengenai kasus ini. “Kami tidak dapat dokumen apapun, kami baru tahu dari sebuah blog yang dicantumkan di koran Harakah,” ujarnya.
Di sini saya ingin minta Zuraida Mulut Ayam supaya dedahkan apa yang beliau perbincangkan dengan NGO Migrant Care kepada umum. Kononnya kau sudah menemuramah mangsa kan? Di mana rakaman temu-ramah tersebut wahai Zuraida Mulut Ayam?

Kau gesa orang siasat, kau ingat senang nak siasat tanpa laporan daripada mangsa sendiri? Di sini juga saya menyeru orang pertama yang terbabit 'melambung' isu menteri rogol amahnya sehingga nama baik Dato Seri Utama Rais Yatim terpalit dalam isu ini tampil beri kerjasama kepada pihak berkuasa.

Agak menyedihkan di penghujung karier politik seorang menteri yang berbudi bahasa dilemparkan dan dipalitkan fitnah sebegini buruk lagi hina. Jika kes ini disiasat sekalipun, saya yakin ianya tidak cukup kuat untuk menyabitkan penglibatan Dato Seri Rais Yatim.

Namun demi ketelusan, kita sarankan supaya siasatan telus dijalankan, namun Zuraida Mulut Ayam kena faham, nak siasat bukan makan masa sehari dua, semalam baru laporan dibuat kau ingat boleh selesai dalam masa sehari ke betina?

Saya difahamkan akan ada pendedahan berapi untuk membidas fitnah ini.. Tunggu....

2 comments:

IPOH MALAY said...

zuraida ni aku kompius la.. laki ke pompuan.. muka dah la macam bapok

Anonymous said...

hehehe...sebenarnya dia upset bukan dia yg kena rogol!...dah gersang ma!!




anakjati_sgway

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

University News Capital

University News Capital
Words Of The Young Minds

BNBBC

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors
Klik Untuk Ketahui Berita Terkini Pasukan The Red Warriors

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

Dari Kampus

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...