BLOG RASMI PPIM

NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Saturday, June 15, 2013

Kronologi Cendol & #UiTM : GAMUS & @Twt_UiTM Dyana Sofya - Baling Batu, Sembunyi Dalam Rocket!

Laporan berita malaysiakini di atas disiarkan selepas isu perbualan di laman Twitter melibatkan SetPol baru Kit Siang, Dyana Sofya, serta beberapa pelajar lewat malam kelmarin. Ingat malas hendak komen mengenai isu ini kerana ia hanya akan memberikan publisiti percuma kepada mereka.

Namun jika permainan persepsi ini dibiarkan, saya bimbang ia membawa kemudaratan kerana boleh mempengaruhi golongan muda terutama pelajar UiTM. Rakyat kita terlalu naif mengenai propaganda.

Mereka tahu perkataan propaganda tetapi mereka tidak tahu bagaimana ia digunakan dan dimainkan. Ok, berbalik kepada cerita curator @Twt_UiTM, bagi saya Dyna Sofya walaupun bergelar SetPol Kit Siang dia hanya 'alat' DAP untuk mempengarahi pelajar UiTM.

Tidak lebih daripada itu, kerana jika meneliti tahap kepetahan Dyana Sofya alumni Fakulti Undang-Undang UiTM telah menggambarkan sejauh mana tahap fikirannya :



Ayat baca teks...

Rasanya tidak perlu saya ulas mengenai hujah tahap tadika SetPol unker Kit Siang ini saudara sendiri mampu menilai hujahnya.

Berbalik kisah Dyana yang dijadikan bahan berita oleh malaysiakini, ia bermula dengan tweet ini :


Lalu GAMUS di laman blog mereka yang menafikan curator UiTM ada mencadangkan UiTM untuk bukan Melayu/Bumi. 

Sebaliknya mereka hanya berbicara mengenai bantuan kepada orang Melayu.

"...the question now is, was it true? Was it true that the curator wanted to suggest the opening of UiTM, her own alma mater, to non-Bumis? Let's see."
Print skrin untuk menguatkan hujah mereka adalah :



Oleh kerana keseluruhan perbualan tidak GAMUS sertakan dalam artikelnya, kita sama-sama teliti apa yang diperkatakan oleh SetPol muda kepada unker Lim bersama rakan-rakannya :

 
"So, camne nak gi belajar ni? kan best kalau ada UiTM versi Non-Bumi...utk orang tak mampu tapi results ok"

Itu pertama, yang kedua - lihat perbualan mereka di bawah :


Belum jelas lagi permainan DAP, kita henjut sikit lagi apa yang rancak sangat kisah cendol dan UiTM sehingga Tan Sri Sahol menjadi mangsa dipaksa letak jawatan. Benar Dyana tidak menulis secara jelas tetapi bertindak 'RT' tweet seperti ;


Apakah yang saudara pembaca, sahabat-sahabat pelajar UiTM faham bila menilai keseluruhan perbualan mereka. Mereka merujuk kepada apa, apa maksud mereka?

Secara umum benar, Dyana tidak menyebut jelas, cuma terma dia gunakan membawa maksud mereka mempertikaikan kenapa UiTM tidak dibuka kepada bukan Melayu :


Sebagai penutup, saya tertarik dengan tweet yang Dyana juga RT bukan orang lain yer!


Ucapan Tun Mahathir dalam Parlimen pada 1965 dijadikan bahan untuk mempengaruhi pelajar, baiklah maka terpaksa saya jelaskan lebih-lebih lagi kepada budak-budak GAMUS yang konon 'educated'

Bila UiTM dibuka...?

Pada 14 Oktober 1967, acara perletakan batu asas oleh Tun Abdul Razak di Shah Alam sebagai tanda permulaan kampus baru Maktab MARA. Seterusnya bulan Jun 1976, Akta ITM telah diluluskan oleh Parlimen dan selepas itu, ITM telah ditadbir terus di bawah Kementerian Pendidikan.

Sebab itu kita tekankan, tak perlu bercakap soal buka UiTM kepada bukan Melayu kerana bukan Melayu turut berpeluang melanjutkan pengajian, antaranya di Politeknik.

Tapi kalau nak ubah juga, Dyana kena bantu DAP menang majoriti parlimen. Selepas itu ubahlah Akta ITM ikut selera kepala bapak unker Lim.

Apa susah?

Arios!

13 comments:

Anonymous said...

Dyana ni barang baru dilatih, masih fresh lagi. Sikit lagi Nurul Izzah 2nd la ni.

Anonymous said...

better alert as many ppl as possible abt the dangers of gamus and twt_uitm ni. smells like they are trying to indoctrinate negativity towards uitm students in a subtle way.

Anonymous said...

Bab Akta 1976 belum mereka masih belum jwb atau retweet. Takut ke apa?

Anonymous said...

Dyana is just a burung tiong DAP who makes a living as public opinions spinner for the youngsters on social media. Judging from her public speaking skills, sad to say she doesn't have the grasp. I'm laughing like hell here. In the first place, why she studied in UiTM if she knew it is a rasis university. Why didn't she go to Oxford or Cambridge? I've never heard any alumni around the world badmouth the university they went to except Dyana Sofya. Even a dumb blonde alumnus won't do it. Shame on u Dyana Sofya!

Anonymous said...

memang ada bukan melayu apa dalam Uitm <> Bumiputra sabah/serawak boleh masuk apa.

Uitm bukan untuk Melayu tapi Bumiputra je.

Anonymous said...

Apasala budak ni terikut2 ideologi DaPig.Hancur melayu.
Selagi Umno BN berkuasa,UiTM akan sentiasa berpegang pada dasar awal penubuhannya, iaitu membantu kaum bumiputera terutama golongan miskin dan pendalaman.
Syabas pihak pengurusan UiTM yg terus meningkatkan usaha dalam mencari anak2 muda yg kurang kemampuan utk meneruskan pelajaran mereka menerusi program MDAB.
Terima kasih UiTM dan kerajaan.

ujang naro said...

kepala hotak dia...seblm nk bg cina komunis masuk uitm sila suruh puak haram tu bubarkan srjkc...tukar semua jd sekolah wawasan dan d tadbir oleh kementerian bukan oleh persatuan komunis malaya..makin bangang pulak budak melayu ni jdnya

Anonymous said...

1.Anda telah ditipu jika mereka menyatakan tidak dilayan dgn adil. Tahukah semua bahawa 8000 pelajar melayu dan 7000 pelajar cina telah ditawarkan biasiswa ke luar negara diatas result SPM cemerlang? Mereka ini dibiayai oleh kerajaan dan kalau betul mereka cemerlang, sudah tentu kerajaan akan menawarkan biasiswa ataupun menerima permohonan biasiswa mereka. Kalau setakat 10A, 15A. Ini tidak mencukupi untuk claim bahawa mereka sudah cukup cemerlang dari orang melayu, kerana pelajar melayu lebih bersaing dalam SPM dan mereka lebih cemerlang, gemilang, terbilang.
2.Antara record SPM yang tidak pernah dipecahkan oleh orang cina sejak tahun pertama diperkenalkan SPM adalah:
a.Siti Fatimah 24A
b.Azali Azlan 21A
c.Nur Madihah 20A
Sehingga record hari ini selama 49 tahun dari 1964 sehingga 2013, orang cina tidak pernah seorang lagi pun dapat memecahkan record cemerlang yang dipegang oleh pelajar anak tempatan melayu jati bumiputera Islam ini.
3.Kerajaan sudah pun memberi peluang dengan menawarkan biasiswa kepada orang cina dan memberi pinjaman PTPTN sama hak seperti bumiputera. Banyak NGO dan syarikat cina ataupun melayu juga menawarkan biasiswa dimana selepas habis belajar dari pembiayaan biasiswa mereka perlu bekerja dengan syarikat itu. Hujjah DAP mengatakan kerajaan tidak bersikap adil terhadap pendidikan orang cina adalah tidak betul. Kerana secara asasnya di peringkat sekolah rendah dan menengah untuk sekolah jenis kebangsaan cina, telah diberi bantuan tambahan sebanyak RM100juta kepada sekolah jenis kebangsaan cina.
4.Kuato di IPTA memang terhad kepada orang cina kerana berasaskan kuantiti populasi di malaysia iaitu, kuato memasuki IPTA:
55% Bumiputera, 35% Cina dan 10% India. Even pensyarah admin FF dahulu pun adalah seorang graduan cina dari UPM.
5.Tentang isu UiTM ini yang menerima 100% bumiputera kerana kita menggunakan hak kuasa kami sebagai bumiputera bangsa tunggal yang memperjuangkan kemerdekaan. Jadi sebagai tuan tanah dan bangsa asal yang memperjuangkan kemerdekaan tanah melayu yang dipanggil Malaysia, tidak salah kami memperuntukkan UiTM ini khas untuk orang melayu bumputera. Kira elok la kerajaan khaskan UiTM sahaja untuk melayu bumiputera. Bagaimana jika kerajaan menggunakan kuasa undang-udang yang ada dengan mengarahkan semua IPTA di Malaysia ini haram untuk orang cina. Ini baru lah boleh dikatakan kerajaan zalim didalam aspek pendidikan.
5.Dari keputusan SPM Siti Fatimah 24A itu sendiri membuktikan bahawa bangsa melayu boleh bersaing padu sesama bangsa melayu sendiri dan ideologi atau tohmahan bahawa dengan adanya bangsa cina barulah orang melayu dapat mempunyai saingan adalah satu fakta yang nyata salah, tidak benar dan bohong! Melayu itu sendiri sudah ada ciri-ciri terpendam gigih, semangat berjuang dan daya pemikiran yang tinggi seperti mana dibuktikan bahawa orang melayu bangsa tunggal yang memperjuangkan kemerdekaan tanah Melayu yang dipanggil Malaysia pada hari ini.
6.Kami tidaklah begitu rasis sehingga kami sanggup memangil kamu rakyat cina warganegara 'Jus Soli'. Jauh dari sudut hati kami, tidak pernah memanggil bangsa cina begitu. Malah kami mengiktiraf anda adalah rakyat malaysia serta dari dulu tidak pernah kami pilih bulu atas semangat setia kawan dan semangat kebangsaan. Tapi perlu difahami juga secara fakta sejarah bahawa rakyat Malaysia ini secara asasnya memang terbahagi kepada dua iaitu:
a.Bumiputera Malaysia
b.Warganegara Malaysia (Jus Soli)
6.Ketidakpuasan hati DAP terhadap isu pendidikan ini sengaja disorokkan, dimanipulasi dan diputar belit fakta sebenar serta yang pelik nya tetap ada segelintir bangsa melayu minoriti yang mahu mendengar janji bulan dan bintang cina DAP, DAP ini 100% bercakap tidak berasaskan fakta perlembagaan, undang-undang dan sejarah.
7.Orang-orang yang mendengar kata-kata DAP ini mempunyai daya fikiran yang kurang cerdik pada tahap tekanan mentalnya sangat tinggi.

Baca Selanjutnya: http://apple-bru.blogspot.com/2013/06/hot-news-adakah-cina-tipu-melayu.html#ixzz2WMRMfq8N

Anonymous said...

sblm pengaruh DAP bertambah padah, kerajaan memang kena buat sesuatu dengan pantas. kerajaan kena bangun dari tidur. cabaran yang akan di hadapi kali ini jauh lebih dahsyat dari dulu. orang yang menyokong kerajaan juga kena aktif menyuarakan sokongan. ni penyokong pembangkang punya suara kuat sangat sampai diorang bantai habis2 kalau tak puas hati.

Anonymous said...

Perang saraf dlm cyber untuk memusnahkn uitm dan apa2 yg support gomen dah mula dah bro. Mereka cuba provoke dan mempengaruhi secara halus. Ramai yg terpedaya. Kena pasang strategi bijak untuk tangkis masalah sblm meleret dan sblm terlambat...mereka ada di semua media sosial..mereka nampak aktif di twitter juga...

Anonymous said...

Jangan jadi bodoh dan bebal Dyana. aku sebagai salah seorang alumni UiTM takkan pandang remeh isu ini. UiTM hanya untuk BUMIPUTRA. ramai kawan-kawan aku datang dari keluarga susah, SPM takdelah bagus sangat, tapi bila masuk UiTM result gempak, dapat kerja, dorang dapat tolong keluarga dorang. jangan pandai cakap je, tapi otak taknak guna. nampak sangat kat UiTM dulu kau blaja sambil lewa je kan?

Anonymous said...

Dyana.....YOU ARE LOST!!!!!

Anonymous said...

Religious School Ticking Time Bomb? Ini adalah tajuk berita dalam link malaysiakini di bawah

http://www.malaysiakini.com/news/210501

Apa kejadahnya sampai boleh cakap macam ni tentang sekolah agama?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

University News Capital

University News Capital
Words Of The Young Minds

BNBBC

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors
Klik Untuk Ketahui Berita Terkini Pasukan The Red Warriors

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

Dari Kampus

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...