NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Wednesday, May 2, 2012

Beranikah Peguam Negara Si Ghani Patail Dakwa Perusuh #Bersih?


Rusuhan di ibukota yang dilakukan oleh NGO haram BERSIH 3.0 tempoh hari telah mengundang kemarahan pelbagai pihak. Disebabkan pendekatan lemah-lembut yang digunakan kerajaan terhadap kumpulan ini natijahnya bandaraya Kuala Lumpur rosak akibat perbuatan gila perusuh-perusuh ini.

Tidak cukup dengan itu kenderaan milik PDRM dirosakkan, anggotanya diserang sehingga mendatangkan kecederaan. Perbuatan puak 'pelampau' di Malaysia ini semakin keterlaluan bermula dengan Bersih 1.0, Bersih 2.0 dan terbaru Bersih 3.0 dan kini mereka mengugut pula untuk mengadakan Bersih 4.0.

Tetapi mereka yang keliru segera menuding jari menyalahkan Menteri Dalam Negeri, walhal kuasa untuk membuat pendakwaan bukan di bawah bidang kuasa kementerian tersebut. Sebaliknya individu yang layak didesak sekarang Peguam Negara Ghani Patail yang mana DS Nazri Aziz merupakan menteri bertanggungjawab.

Dalam kes Bersih 2.0 daripada beribu tahanan hanya 29 didakwa dan dijatuhkan hukuman, itu pun hukuman yang ringan. Manakala tahanan yang lain hanya dirakam kenyataan, selepas itu mereka diberikan nasi briyani, duduk di kerusi empuk, lalu dihantar pulang menggunakan bas PDRM.

Tonton paparan video di bawah (layanan PDRM terhadap tahanan Bersih 2.0) :



Selain itu tuntutan dan laporan yang dibuat oleh peniaga dan usahawan kecil yang terjejas akibat demontrasi Bersih 2.0 dahulu pun Peguam Negara tidak mengambil apa-apa tindakan. 

Tetapi berbeza tindakan Peguam Negara apabila kes-kes melibatkan UMNO seperti yang berlaku terhadap Khir Toyo, demonstrasi kepala lembu, bekas MP Labuan dan beberapa kes-kes lain lagi dan jelas begitu efisen Peguam Negara bertindak dengan menghadapkan mereka ini ke mahkamah.

Ketidakberkesanan Peguam Negara mengemukakan dakwaan serta tindakan tegas kepada puak 'pelampau' dari Bersih 1.0 hingga Bersih 3.0 jelas menunjukkan bahawa Peguam Negara iaitu si Ghani Patail gagal melaksanakan tugas beliau.

Untuk apa PDRM menahan perusuh ini kerana sebaiknya sahaja tiba di pusat tahanan mereka diberikan makan, dirakam kenyataan seterusnya kenderaan milik PDRM juga terpaksa menghantar mereka pulang.

Bukankah itu satu kerja yang sia-sia atau dalam bahasa mudahnya PDRM hanya buat kerja bodoh. Sebab tahan orang tetapi Peguam Negara tak mahu mendakwa tahanan tersebut di mahkamah.

Jika kejadian yang sama berulang ke atas tahanan Bersih 3.0 ini, mungkin sudah tiba masanya untuk Ghani Patail dan menteri bertanggungjawab BERUNDUR sajalah dari jawatan yang disandang!

6 comments:

Anonymous said...

gani patail ni patut berundur dr dulu lagi..mmg jenis makan gaji buta..skrg dah jadi anjing pembangkang..sbb tu jd bisu klo melibatkan pembangkang..

Anonymous said...

gani patail ni patut berundur dr dulu lagi..mmg jenis makan gaji buta..skrg dah jadi anjing pembangkang..sbb tu jd bisu klo melibatkan pembangkang..

Anonymous said...

Gani Patail lembab. Nazri pun lembab. Akta Perhimpunan Aman dulu kalau tak pasal PM yang push, sampai kiamat tak bentang2. Akta ISA dan Akta Rela pun sama. Gani Patail peram buat pekasam. Si nazri ni pulak lembik macam pondan. Apa dia buat aku pun tak tau. Bukan banyak sangat kerja jaga parlimen ni. Peguam Negara pun tak terkontrol!

Anonymous said...

tahniah,,,,anda cepat menghidu kesilapan besar kerajaan bila manghadapi bersih satu hingga tiga.ag kepala lutut dan nazri tengkorak agaknya yang selalu bertepuk tangan ,melihat dan membiarkan najib ,hicam lembik dan ketua polis negara terkangkang kangkang menjawap pelbagai tuduhan pembangkang dan pemberontak.wahhal mereka lah yg paling tepat dan bertanggung jawab mempertahankkan tindakkan polis dan kerajaan untuk bercakap berkaitan fakta undang undang,...aku
dah lama meroyan dan syukur hari ini ramai yang dah muka mata dan sedar ,,,,adakah dua ekor ini yang menjadi parasit didalam kerajaan sehingga ambiga terlepas tanpa seurat pendakwaan pun dari bersih satu hingga tiga. aku pernah dihukum kerana. melihat orang membawa kepala lembu di suk shah alam.... selepas itu kami didakwa segera ,,disuruh ikat jamin rm2000 seorang dan kemudian apabila didapati bersalah kami didenda rm 2000 hingga rm 5000 dan ada yang dipenjarakan,pelik tak,ada dengar tak pertumpahan darah berlaku....kecuali darah kepala lembu yang dah matikan,tapi setiap kali bersih banyak darah anggota polis yang mengalir....tapi mungkin tak serius kot darah anggota biasa aje bukan daran menteri atau anak menteri......ada tak dengar masa kes kepala lembu,,,, keta polis diterbalikkan,perintah mahkamah mamat mamat kepala lembu ini langgarkan juga,harta awam rosak,peniaga,pemandu teksi ,bas meroyan royan kerugian.....ada tak ada tak.?gani dan nazri aku harap engkau orang dapat baca kegeraman aku nie.....atau gani tak berani nak sentuh ambiga. kalau cam tu bagi ajalah jawatan ag tu pada paria nie.... nazri mungkin tak nampak sebab sebok berspek hitam aje....najib tolong lah pantau dua ekor mamat nie,,,,,dah lah makan kat pulapol bagi standard catering....balik kat bus stand pun berhantar..... pergh..... mana meka nak nakut la ngan polis dan kerajaan

Anonymous said...

Nazri sayang Namawee lebih. Ghani Patail pulak jenis dok goyang telor je bro!

Anonymous said...

mmg gani patail tak layak duduk kat ag tu.baik dia join rais yatim.buat kempen budi bahasa..nazri pun layak dipencenkan dr pegang mana2 portfolio jawatan menteri.anjing tepi jalan lagi pandai berfikir dr dia ni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

University News Capital

University News Capital
Words Of The Young Minds

BNBBC

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors
Klik Untuk Ketahui Berita Terkini Pasukan The Red Warriors

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

Dari Kampus

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...