NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Saturday, March 12, 2011

Sivarasa di Haramkan Masuk ke Sarawak - CM Ada Kuasa Untuk Tentukan.

Sambungan artikel ringkas SINI

Pagi tadi Sivarasa MP Subang tidak dibenarkan masuk ke Sarawak oleh pihak imigresen sedangkan pemimpin-pemimpin PKR yang lain dapat masuk tanpa sebarang masalah.

Pihak imigresen memaklumkan bahawa ianya atas arahan Ketua Menteri Sarawak. Sebelum YB Fuziah spin isu dengan lebih jauh kita kena jawab dahulu. Kita tahu YB Fuziah menyalahkan BN atas kejadian pagi tadi. Sivarasa dengan konco-konco perlu tahu undang-undang Negeri Sarawak & Sabah yang mengandungi 20 perkara.

Dulu ketika hendak menubuhkan Malaysia dengan disertai oleh Sarawak & Sabah ada 20 perkara yang dipersetujui oleh ketiga-tiga pihak pada waktu itu.

Dalam 20 perkara yang juga disebut 'Persefahaman 20' perkara ke -6 ada menyebut :

Point 6: Immigration
Control over immigration into any part of Malaysia from outside should rest with the Central Government but entry into North Borneo should also require the approval of the State Government. The Federal Government should not be able to veto the entry of persons into North Borneo for State Government purposes except on strictly security grounds. North Borneo should have unfettered control over the movements of persons other than those in Federal Government employ from other parts of Malaysia into North Borneo.

Terjemahan :

Perkara 6: Imigresen

Kawalan imigresen terhadap sebarang tempat di Malaysia dari luar memang tugas Kerajaan Pusat. Tetapi kemasukan ke Sarawak perlu juga mendapat kebenaran dari kerajaan Negeri. Kerajaan Pusat tidak boleh diberi kuasa penuh mewakili kerajaan negeri untuk meluluskan kemasukan ke Sarawak kecuali atas bidang keselamatan. Sarawak harus mempunyai kuasa sepenuhnya selain dari pergerakkan penjawat awam Kerajaan Persekutuan dari tempat lain di Malaysia .

Jadi Ketua Menteri Sarawak sekarang berkuasa untuk menentukan siapa yang boleh masuk dan siapa yang tidak boleh masuk ke Sarawak. Semuanya bergantung kepada budi bicara Ketua Menteri Sarawak itu sendiri.

Sekarang Sivarasa tak usah banyak cakap, Fuziah tak usah banyak gebang. Undang-Undang ini sudah dipersetujui sekian lama, takkan Sivarasa sebagai peguam tidak tahu?

Sivarasa tahu dia tidak dibenarkan masuk ke Sarawak sebenarnya, ini semua hanya nak 'main politik' sahaja untuk menarik sokongan rakyat Sarawak, maklumlah PRN Sarawak bila-bila masa sahaja khabarnya.

Jadi kalau Sarawak tidak 'halal' kamu jejakkan kaki, baliklah ke Kuala Lumpur. Usah banyak bunyi. Dua kali kena 'rejek' di Sarawak maknanya kamu tidak dihalalkan memijakkan kaki di bumi Kenyalang.



Double Y : Terima kasih kepada @CherryMerry80 rakan di twitter yang memberitahu saya akan maklumat ini. Penulis asal JohnyTim

2 comments:

vulcan933 said...

hahahahaa...baru ular ini tahu..

Anonymous said...

dia ni bukan setakat sarawak jea...kalo boleh semenanjung pun jgn bagi masuk....

kah..kah..kah..

wu di

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...