NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Wednesday, March 16, 2011

Ladang Rakyat - PAS Kelantan Rampas Tanah Buat Kali Ke-2.

Penduduk menunjukkan lokasi tanah yang bakal dirampas.

Isu ladang rakyat di Kelantan bukan isu baru, ianya sudah berlaku 2 tahun lepas. Baru-baru ini kerajaan PAS Kelantan menunjukkan kezaliman lagi dalam isu ladang rakyat sehingga membangkitkan kemarahan 100 penduduk Kampung Serian.

Dan dimaklumkan bahawa ini merupakan kali ke-2 kerajaan PAS Kelantan yang diterajui TG Nik Aziz merampas tanah rakyat untuk mengkayakan kroni semata-mata.

Sebelum ini penduduk mendakwa kerajaan PAS Kelantan telah merampas 400 hektar tanah yang diusahakan oleh penduduk untuk membangunkan ladang rakyat. Dan kali ini diberitakan bahawa sebanyak 880 hektar lagi akan dirampas untuk tujuan yang sama.

Tanah-tanah yang bakal dirampas ini bukan baru diusahakan oleh penduduk setempat, malah ianya sudah diusahakan lebih 50 tahun. 

Mohd Rofi Ismail iaitu Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Kampung Serian mendakwa perkara ini diketahui oleh penduduk setempat melalui beberapa orang pekerja di sebuah syarikat pembangunan ladang rakyat.

Berikutan maklumat itu, penduduk lebih 100 orang mengadakan bantahan terhadap kerajaan PAS Kelantan. Ada diantara mereka melaungkan "Kerajaan PAS Kelantan zalim!!"

Isu ladang rakyat dan penyelewengan kerajaan PAS Kelantan dalam projek ini mula diketahui oleh rakyat ketika PRK Galas.  Malah sebelum ini juga ada didedahkan bukti berdokumen kerajaan PAS Kelantan memajakkan tanah-tanah untuk kroni cina mereka.

Berikutan bantahan ini penduduk sepakat untuk mempertahankan tanah mereka daripada terus dirampas oleh kerajaan PAS Kelantan demi kroni mereka.


Baca juga di Kelatekito.net


Double Y : Tanah yang diusahakan oleh rakyat lebih 50 tahun dirampas untuk kroni mereka. Tindakan PAS macam Israel rampas tanah Palestin...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...