NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Wednesday, March 21, 2012

#SaveKelantan : Air Bersih, PAS Kelantan dan SPRM - Buleh Doh Kalu Nak TUKAR!

"Hello... mung nok air ke mung nok syurgo...?"
Baru-baru ini saya sempat pulang ke kampung halaman di Kubang Kerian, Kelantan untuk meraikan saudara terdekat yang melangsungkan perkahwinan.

Bila balik ke Kelantan seperti biasalah, selain masalah kesesakan lalu-lintas yang agak teruk terutama di kawasan bandar maklumlah orang Kelantan semuanya maju dan kaya-kaya tetapi sayangnya kemajuan dan kesenangan yang diperolehi kebanyakkan hasil bekerja di luar dari Kelantan.

Rata-rata rakyat Kelantan masih tidak dapat menikmati bekalan air sempurna sebagaimana dinikmati penduduk negeri-negeri lain.

Kebanyakkan rumah di Kelantan termasuklah rumah saudara saya yang melangsungkan majlis perkahwinan masihbergantung kepada air perigi yang disedut menggunakan mesin (gambar bawah). Walaupun Kubang Kerian hanya beberapa kilometer dari bandar, tetapi masalah bekalan air di Kelantan memang tidak mengenal PAS atau UMNO.

Hahaha...
Mesin yang digunakan untuk menyedut air perigi bagi kegunaan dalam kehidupan seharian.
Pili ada tetapi air pula tiada - terpaksalahsaudara kawe jadi kreatif tebuk baldi untuk simpan air

Tetapi bila kita berbicara mengenai isu ini ada pula anak Kelantan yang tinggal di luar balik pun hanya untuk berhari raya dan mengundi PAS mengatakan kita sengaja mahu memburuk-burukkan PAS.

Walhal inilah hakikat yang dilalui oleh rakyat Kelantan, PAS yang lebih 21 tahun memerintah masih gagal menunaikan keperluan asas rakyat Kelantan yang memberikan mereka mandat untuk memerintah negeri tersebut.

Siapa perlu kita persalahkan...?

Difahamkan kerajaan pusat sejak tahun 2001 sudah memberi peruntukkan sebanyak RM600 juta untuk kerajaan negeri Kelantan menyelesaikan masalah air tetapi sehingga kini masalah tersebut masih berlarutan. Malah jika diperhatian tiada usaha yang dibuat oleh Syarikat Air Kelantan Sdn. Bhd mahu pun kerajaan negeri.

Peruntukkan sudah diberi namun masalah masih lagi berlarutan, satu persoalan yang timbul ke mana kerajaan negeri pimpinan PAS membelanjakan peruntukkan yang diberikan oleh kerajaan pusat...?

Tak salah kot kito pakat test TUKAR sepenggal...


PUTRAJAYA 20 Mac — Majlis Tindakan Rakyat Kelantan (MTRK) hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan berlaku penyelewengan dalam Syarikat Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) melibatkan peruntukan kerajaan pusat untuk program bekalan air bersih di negeri itu. 
Presiden MTRK, Che Azmi Mohd Ali berkata meskipun kerajaan pusat telah memberi peruntukan, masalah air dilihat masih membelenggu 40 peratus rakyat Kelantan terutamanya di kawasan pedalaman dan pinggir bandar yang terpaksa menggunakan sumber air bukit, air sungai dan air telaga tiub untuk kegunaan harian. 
"Kami rakyat Kelantan tidak mengharapkan menara berpusing atau lebuh raya bertingkat...kami hanya mahu air bersih,” katanya kepada pemberita selepas membuat laporan itu di ibu pejabat SPRM di sini. 
Che Azmi mendesak Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerja Raya, Utiliti dan Alam Sekitar Kelantan Datuk Md Ainizam Abdul Rahman supaya melepaskan jawatan itu kerana tidak mampu menyelesaikan masalah bekalan air bersih di negeri itu. — BERNAMA
YY : Padey doh...!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...