BLOG RASMI PPIM

NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Tuesday, March 26, 2013

Makin Terpesong, Ulamak Kelantan Jauhi PAS! #TukarKelantan


Jika 22 tahun dahulu, merekalah lebih Islamik dari semua umat Islam di Malaysia. Mereka juga mendakwa pihak yang menentang mereka sebagai kafir gara-gara bekerjasama kaum bukan Islam seperti parti kompenen seperti MCA dan MIC.

Tetapi kini semuanya berubah, bukan sahaja bekerjasama dengan kafir DAP lebih memalukan mereka menutup mata dan merelakan dengan segala penghinaan yang dibuat oleh rakan sekutu mereka chauvanist DAP.

Ia dapat dilihat menerusi Kalimah Allah, isu Pluralisme Agama serta kebebasan seks LGBT, PAS dilihat hilang taring untuk berhadapan dengan 'abang besar' mereka. Malah tidak keterlaluan jika kita mengatakan PAS lebih cina daripada cina DAP sendiri.

Gara-gara penyelewengan dan dilihat mula terpesong dari ajaran Islam sebenar, tidak hairanlah ulamak-ulamak di Kelantan dilihat bersepakat menolak mereka serta mengeluarkan fatwa bahawa jatuh HARAM undi PAS kerana mengundi PAS ibarat mengundi DAP yang memang dikenali sebagai sebuah parti yang bersikap anti Islam.

Jika ulamak sendiri menjauhi PAS, adakah PAS layak digelar sebuah parti Islam?
Dari Blog MPP : 
Sekian lama PAS berbangga kerana mendapat dukungan kuat dari golongan alim ulama sama ada dari kalangan tok guru pondok, para pendakwah, cendekiawan agama dan mereka yang mempunyai latar belakang pengajian agama, kali ini segalanya berubah.

Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) pastinya akan diingati ramai kerana buat pertama kalinya dalam sejarah PAS akan menyertai PRU tanpa mendapat sokongan kuat dan mantap dari golongan alim ulama.

Di mana-mana sahaja pusat pengajian pondok di Kelantan tika ini, tok guru dan anak muridnya yang pro PAS semakin berkurangan, sedangkan di masa yang sama mereka yang pro UMNO terus berkembang.

Jika dulu para ulama pondok, para ustaz ustazah dan lain-lain cendekiawan Islam sukar sekali untuk dilihat turut sama memeriahkan majlis dan program anjuran UMNO, kini sebahagian besar golongan alim ulama ini pula yang sering membantu UMNO demi menumbangkan PAS di Kelantan.

Kebangkitan golongan alim ulama dan pendakwah Kelantan yang sepakat untuk bangun memprotes PAS dan semakin menjauhi parti berlabel Islam itu benar-benar memeningkan kepala ramai pemimpin PAS kerana ia tak terjangka sama sekali akan terjadi sedemikian rupa.

Ini menyebabkan PAS hilang tonggak kekuatannya dan impak perubahan yang berlaku itu memang jelas kelihatan di mana-mana hatta di Pengkalan Chepa dan Kubang Kerian yang dulunya terkenal sebagai kubu kuat PAS juga ada tikanya kelihatan seperti kubur untuk PAS.

Golongan yang berpengaruh ini sepakat bersatu menggembleng tenaga masing-masing membantu UMNO melalui tiga NGO utama iaitu Gabungan Sekolah Pondok Kelantan (Minda Pondok), Ustaz Muda Membela Agama & Tanah Air (UMMATI) serta Ikatan cendekiawan Islam Kelantan (ICIK).

Tiga NGO utama ini pula di bantu oleh sekumpulan bekas pemimpin dan penyokong tegar PAS yang bernaung di bawah Selamat Tinggal PAS (STP). Keseluruhan keahlian dalam keempat-empat NGO ini mencecah angka 10,000 orang.

Pada PRU 11 dan PRU 12 yang lalu sebahagian besar daripada mereka ini pernah berkempen dan menggerakkan sokongan dan undi untuk PAS. Kini atas beberapa faktor demi kepentingan agama, bangsa, negeri dan negara, mereka nekad menjauhi PAS sebaliknya kian mesra dan rapat bersama UMNO dan BN.

Selain empat NGO tersebut, terdapat beberapa NGO lain yang mewakili golongan muda mudi Kelantan seperti Gerakan Tukar Kerajaan PAS Kelantan Demi Rakyat (TUKAR) dan Orang Muda Berpadu Anti Korupsi (OMBAK) serta PERKASA yang turut memainkan peranannya. 

Hasil dukungan dan sokongan mereka kepada UMNO menyebabkan PAS semakin tempang, dek kerana itu bukan lagi sesuatu yang pelik bila mana banyak aktiviti politik PAS tidak lagi meriah seperti dulu, memaksa PAS mengeluarkan surat arahan kerahan kepada ahli parti demi meramaikan sesuatu majlis yang disertai pemimpin utamanya.

Manakala di pihak UMNO, saban waktu di mana sahaja kempen penerangan dan aktiviti parti di adakan pasti sahaja mendapat sambutan hangat rakyat Kelantan. Hadirin yang datang tidak lagi terhad dari kalangan ahli dan penyokong UMNO, sebaliknya turut melibatkan ramai ahli dan penyokong PAS serta golongan non-partisan.

Senario yang berlaku ini berkait rapat dengan kegagalan PAS dalam menangani isu-isu agama dan permasalahan tempatan serta kekecewaan khalayak terhadap kelemahan urus tadbir pemimpin PAS, selain taring parti itu sendiri yang dilihat kian tumpul bila berdepan dengan terjahan DAP & PKR.

Malah keaktifan UMNO menggerakkan jentera penerangan mendekati rakyat di samping pelbagai transformasi dan kesungguhan Kerajaan Pusat berterusan membantu rakyat Kelantan turut menyumbang mempercepatkan lagi perubahan positif ini.

Kombinasi semua penggerak utama di atas berjaya membuka lembaran baru dalam sejarah kebangkitan rakyat Kelantan dan ia menjadi titik tolak ke penting arah merealisasikan Gelombang Merah Kelantan Berubah. 

Suka atau tidak, PAS terpaksa menerima hakikat, zaman untuknya terus bergoyang kaki di singgah sana pemerintahan negeri kini hanya menghitung hari-hari terakhir. Kelantan bukan lagi kubu PAS tetapi kini adalah lubang kubur yang besar untuk pemimpin-pemimpin PAS.

3 comments:

Anonymous said...

Kalau macam ni cepat-cepat la buat pilihanraya kalau yakin betul rakyat dan ulamak menyokong BN.

Anonymous said...

Anon kat atas,

Pilihan Raya ni bkn keje kerajaan, tu SPR selepas bubar pun SPR ada 60 hari utk set up semua. Bkn kata bubar hari ni esk ko boleh pangkah undi. Rilek der tak sabar nk bg undi kt kafir DAP ke?

Anonymous said...

Org yg ikhlas amal agama Allah bukalah hijabnya..nampak dgn mata hati.. Dlm BN Umno yg lead dan pemimpinnya lebih terbuka kpd semua termasuklah kpd org Alim jadi ada ruang yg lebih selesa untuk mengukuhkan Islam. Manakala dlm PR mmg jelas parti yg mbuat keputusan Dap dan Anuwar..keduanya mmg nampak mesra pd Pas ttp kecenderungan mrk sgt jelas bertentangan dgn Islam.
Tahniah kpd guru2 agama yg pragmatik demi memajukan Islam.
Kerajaan tak perlu diislamkan..hati2 pemimpin yg perlu dibentuk dgn akhlak Islam nescaya kerajaan akan mjadi penaung kpd perkembbngan Islam..dasar2nakan berubah dgn sendirinya. Tak percaya? Buat dlm rumah sendiri dulu..caranya camni..pilih 1 waktu tetap utk majlis bacaan hadis ttg kepentingan solat buat selama 40 hari. Tengoklah apa yg jadi pd semua ahli rumah..pasti semuanya suka utk solat dan takde lg masalah fahsyak dan mungkar. Ceramah2 ostadbpolitik tu membuatkan otak jd dungu dgn doktrin fitnah..hanya dia sorang je yg betul.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

University News Capital

University News Capital
Words Of The Young Minds

BNBBC

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors
Klik Untuk Ketahui Berita Terkini Pasukan The Red Warriors

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

Dari Kampus

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...