BLOG RASMI PPIM

NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Wednesday, September 26, 2012

Hina Islam : Gopinath Sudah Mohon Maaf - Jadi @PDRMsia Tak Perlu Siasat, AG Tutup Mata?


"Sial...bro keling memang kurang ajar, rm20 pun sanggup tikam orang sampai kritikal!" - itulah ayat yang diluahkan oleh seorang mahasiswa kepada saya semalam ketika melawat seorang graduan UPSI yang ditikam sebanyak 3 kali oleh lelaki India dalam satu kejadian samun di Tg.Malim semalam.

Alhamdulillah, mangsa dilaporkan selamat selepas dirawat di Hospital Slim River. Namun bagi saya tidak semua rakan berbangsa India kita bersikap begitu, dan adalah tidak adil untuk kita menghukum kaum India sehingga mencetuskan satu ketegangan yang bersifat perkauman.

Kisah tersebut boleh dibaca melalui laman UPSIDaily [sini]

Itu kisah di Tg.Malim, pagi tadi pula antara sms yang saya terima,
"bro apa cerita budak hina Islam tu, nak kena libas ke?"
"bro... dah mintak maaf, takan dibiar macam tu jer, kdg2 kena ajar, dorang makin melampau!"
"sial keling ni der, dah banyak kali agama kita kena pijak-pijak, PDRM buat apa?"
Sms di atas adalah reaksi rakan-rakan saya berhubung isu seorang lelaki India yang dikatakan menghina Islam melalui laman facebook. Gopinath Jayaratnam menulis komen di laman facebooknya :


Benar, komen di atas cukup biadap lebih-lebih lagi ianya dibuat ketika hati umat Islam terhiris kerana filem 'Innocence Of Muslims'. Mungkin disebabkan itu dilaporkan kediaman Gopinath telah diserang oleh pihak yang tidak dikenali malam tadi.

Semalam juga Gopinath memohon maaf di atas komen yang disiarkan di laman facebooknya dengan mendakwa akaun beliau diakses oleh orang lain :


Seronok tinggal di Malaysia, rakyatnya pemaaf tidak seperti negara-nagara lain. Di Malaysia setiap perbuatan yang melibatkan perkauman atau sensitif terhadap agama dapat diselesaikan dengan satu permohonan maaf.

Hahaha...

Seingat saya di Seremban sebelum ini satu kejadian membaling botol arak ke dalam sebuah surau oleh tiga remaja cina juga dimaafkan selepas ibu bapa mereka memohon maaf. Tetapi ironiknya pemuda melayu yang membakar gereja beberapa tahun lalu dikenakan hukuman penjara.

Ulangi kes melibatkan Ngeh Koo Ham di mana beratus laporan polis juga selesai dengan hanya satu permohonan maaf. Tiada penahanan, tiada pendakwaan, tiada rakaman percakapan ianya selesai selepas mohon maaf.

Nak salahkan polis tak boleh juga, mereka hanya buka kertas siasatan selepas itu diserahkan kepada pendakwaraya (AG) untuk membuat pendakwaan.

Selepas ini bolehlah kita hina mana-mana agama, kita kencing atas tokong, kita berak atas kubur cina, kita baling air kencing ke dalam gereja, kita komen hina agama Hindu, Buddha, Kristian.

Selepas puas menghina kita kata akaun kita kena 'hacked' dan mohon maaf kepada semua rakyat Malaysia.

Kes tutup, AG pun tak perlu susah-susah ke mahkamah.

Tak begitu Ghani Patail?

Macam mana orang mahu takut dengan undang-undang jika penguatkuasa undang-undang sendiri pun takut gunakan kuasa yang mereka ada?

10 comments:

Anonymous said...

TUKAR AG! PIHAK PDRM BUKA KERTAS SIASATAN BANYAK DIA TAK BUAT PENDAKWAAN!

Anonymous said...

Dalam maksud tulisan saudara, undang-undang di Malaysia terbaik sebenarnya, cuma pelaksanaannya itu nampaknya lemah.

Anak Jebeng.

Anonymous said...

kalau nak tahu kat M'sia ni undang-undang keras hanya terpakai untuk org Melayu jer..org cina dan india buat lah apa saje..hina agama dan bangsa pun semuanya lepas dengan hanya meminta maaf...

aduhai kaum Melayu ku yang terus dan semakin layu...

Anonymous said...

Selain drp orang Melayu, semua boleh buat macam2...tapi kalau Melayu buat...mamposss...ingat kisah bapak cuba selamatkan anak dia dari dimurtadkan ke agama hindu; bapak dia kena caj...eiii

Korang perati betul2 logo PDRM tu ada tulis ALLAH & Muhamad - rasa2 tu untuk apa ye?

Anonymous said...

lepas minta maaf....sila mengucap 2 kalimat syahadah dan bertaubat itulah cara yang betul...berdakwah dan menasihati...bukanpergi serang budak ni...Faham!!!

Anonymous said...

kalu cina sama india keluar negara ini.. melayu mau makan apa
kerja pun tarak? semua hutang saja..

YY said...

Anon 27, 2012 4:09 PM,

Part mana pula saya tulis suruh Cina atau India keluar dari negara ini?

You faham isu atau tak?

zarina said...

undang2 Msia utk org melayu sj selain pada melayu buat apa pun tak pe....org melayu ni la terikat dgn segala bala...tu la pemimpin kita dah lama tido atas duit....tak sensitif dan asyik diulit mimpi indah....semoga Allah turunkan bala pd pemimpin dan peguatkuasa undang2 di Msia.ingat selepas kita mati doa2 dr agama apa pun tak laku kecuali agama Islam...bangang.... yg tu pun nak kena ajaq.

Anonymous said...

bangsa melayu kena berani pertahankan maruah.orang melayu terlalu bertolak ansur yg mana ada masa tak kena tempat dan keadaan.jgn jadi mangsa atas kebiadapan mereka yg tak bertamadun.

Anonymous said...

taknak melayu merempat di bumi sendiri.harap semua melayu pertahankan hak yg kian dikikis dan diperjudikan oleh suku sakat yang jahat.
frm : suka melayu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

University News Capital

University News Capital
Words Of The Young Minds

BNBBC

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors
Klik Untuk Ketahui Berita Terkini Pasukan The Red Warriors

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

Dari Kampus

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...