NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Saturday, September 22, 2012

Analisa KLOUT : Twitter DS @NajibRazak & Pemimpin BN Lebih Berpengaruh Dari PR


Analisis yang dilakukan melalui aplikasi KLOUT menunjukkan akaun twitter milik DS Najib Tun Razak paling berpengaruh dengan mencatat skor klout 79 mengatasi Anwar Ibrahim hanya mencatat skor klout sebanyak 61.

Turut mencatat bacaan skor KLOUT tertinggi berbanding akaun pemimpin pembangkang adalah akaun twitter milik YB Khairy Jamaluddin, DS Hishamuddin Tun Hussein dan Tun Faisal Ismail.




KLOUT merupakan satu aplikasi yang dibina pada tahun 2008 untuk menunjukkan bagaimana seseorang individu itu mampu mempengaruhi dunia, ia dibina untuk membantu orang ramai memahami pengaruh suara mereka dalam platform media sosial.

Skor KLOUT diukur dari skala 1-100 yang mana bacaan skor 100 dikategorikan sebagai paling berpengaruh. Skor ini dikira berdasarkan kandungan (tweet/status) yang mana ia berjaya menarik rakyat untuk berkongsi atau bertindak balas (respon) terhadap kandungan tersebut.

Skor ini ditentukan dalam satu tempoh yang panjang dan ia tidak diukur berdasarkan jumlah pengikut (followers), jumlah skor juga tidak ditentukan daripada aktiviti pemilik akaun tersebut.

Berdasarkan analisa ringkas KLOUT yang dipaparkan di bawah, jelas menunjukkan pemimpin BN lebih berpengaruh di laman twitter berbanding dengan pemimpin PR.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...