NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Sunday, March 31, 2013

Kritikal Terhadap Kerajaan, Siapa Prof. Emeritus Abdul Latiff Dari UKM?


Makin hampir dengan pilihan raya, kita dapat lihat ramai individu tampil 'berkempen' secara tidak langsung kepada pihak yang disokong oleh mereka. Selain golongan artis, para pensyarah juga dilihat tidak mahu ketinggalan untuk memanaskan lagi bahang PRU13.

Gerak kerja 'kempen halus' ini pula bukan melalui ceramah-ceramah di pentas parti politik tertentu. Sebaliknya golongan ini hanya menggunakan platform media sosial bagi mempengaruhi para pengikut atau pelajar di bawah jagaannya.

Inilah yang dilakukan oleh Prof. Emeritus Dato Dr. Abdul Latiff di laman facebook miliknya, berdasarkan kiriman emel yang dihantar oleh mahasiswa UKM sendiri menyatakan hampir setiap hari Prof. Dr. Abdul Latiff bersikap kritikal terhadap apa jua cadangan dan keputusan yang diambil oleh kerajaan malah ia juga sinis menyindir pemimpin kerajaan seperti PM.

Petikan email yang dihantar :
"bro YY,
Saya adalah mahasiswa yang menuntut di UKM, saya mohon bro meneliti beberapa komen yang ditulis oleh Prof. Emeritus Dato Dr. Abdul Latiff di laman facebooknya. Prof Abdul Latiff begitu kritikal terhadap kerajaan. Sikap begini tidak disenangi oleh mahasiswa malah kakitangan yang lain. Saya juga lihat tindakan Prof. Abdul Latiff mungkin boleh menimbulkan persepsi serta sentimen membenci kerajaan di kalangan mahasiswa. Saya harap bro teliti beberapa screen shot yang saya hantar.."
Lalu saya meneliti beberapa skrin shot yang dikirimkan kepada saya, berdasarkan pemerhatian saya jelas Prof. Abdul Latiff ini seorang kakitangan kerajaan yang bersikap kritikal, namun dia bijak menyusun ayat-ayat di facebooknya supaya ia tidak dilihat ketara menyebelahi parti politik tertentu.



Mungkin ini belum jelas untuk kita membuktikan sikap anti kerajaan oleh pegawai kerajaan yang dilantik secara kontrak ini, tetapi paparan di bawah mungkin jelas untuk menggambarkan pegangan politik beliau :




Dan status terbaru Prof. Dr. Abdul Latiff berhubung artikel pendedahan NST hari ini, di mana beliau kononnya terkejut keraja NST menyiarkan artikel negatif mengenai negeri Kelantan.


Hahaha...

Ini paling kelakar, apabila seorang yang bergelar Prof. Emeritus terkejut membaca artikel NST kononnya menyiarkan artikel negatif sesama muslim. Baginya isu yang didedahkan NST hari ini berlaku di mana-mana.

Mari kita bercakap dari skop yang lebih besar, soalan saya kenapa hanya NST yang difokuskan oleh Prof. Emeritus Abdul Latiff Mohamad?

Jika artikel NST yang disertakan bukti video itu 'mengejutkan' Prof. Abdul Latiff, saya sarankan agar Prof. Abdul Latiff tutup mata melihat artikel yang disiarkan akhbar keluaran parti Islam PAS di bawah kerana dibimbangi Prof. Abdul Latiff diserang sakit jantung!



Prof. Abdul Latif tidak terkejut melihat Harakah akhbar keluaran parti 'Islam' cap ayam PAS menjadi penyambung kepada kisah aib Anwar Ibrahim seperti di bawah?


Mungkin Dr. Abdul Latiff perlu tambah 'power' kaca mata yang dipakai olehnya...

Hak Prof. Emiritus Dato Dr. Latiff untuk meluahkan pandangan atau menyindir pemimpin kerajaan di laman facebooknya, dia juga berhak untuk menyokong mana-mana parti politik.

Tetapi jangan lupa hak saya juga untuk mendedahkan sikap buruk kakitangan kerajaan yang cuba mempengaruhi golongan mahasiswa untuk membenci kerajaan.

Adil bukan...?



26 comments:

Anonymous said...

Prof ni balaci Anwar ni, sebab tu UKM Aspirasi gagal tahun lepas. Hari-hari kritik kerajaan. Pegawai kenal sgt dgn dia hari2 balun kerajaan.

Unknown said...

TAK PERLU KOMEN BANYAK, TUKARKAN AJE KE UNISEL KALAU TAK NAK CARI PASAL AJE BIAR DIA LETAK JAWATAN, KELUARKAN DIA DAN SEMUA PENSYARAH YANG TERANG-TERANG SOKONG PARTI KENCING RAKYAT DAN PARTI AJARAN SESAT. INI UNIVERSITI KERAJAAN BN YANG BUAT....APA NAK TUNGGU LAMA LAGI..CAKAP PON TAK GUNA!

Anonymous said...

ANOTHER KANGKONG..

Anonymous said...

Prof ada hati nak ganti Tok Guru Nik Aziz ke? Cuba tengok komen salah satu print screen kt atas. Glamer la prof. Kan dah cakap. Lama-lama mesti kena bukan semua orang suka dengan u prof woi!

Anonymous said...

Apa yang pihak atasan UKM buat bila dapat kakitangan macam ini. Makan gaji kerajaan nak lepas tu kencing kat orang yang bagi makan.
Lebih baik letak jawatan jadi calon Pembangkang bolehlah kritik sampai berbuih mulut tu.

Anonymous said...

terlalu ramai staf gomen yg mcm ni dr dulu hingga kini.dlm opis sy leh kira dgn tangan org yg menyokong gomen banding tdk menyokong. sedih. tp ms thn 98 lagi teruk. skrg rsnya mcm tu gak.

Anonymous said...

What a waste such a very highly educated people is not thinking positively and level of maturity below uncivilisation par.Use your brain effectively and dont be FOOL.Tq

Dr. Mohamad Nizam MBBS,Msc
Pegawai Perubatan Sarjana
Urology Dept

Anonymous said...

Prof, your command of written english ......
anda dapat pendidikan SSS atau kat mana ,ya.

If you want be internationally acclaimed, wriiten english must at par with Australian or orang putih pandai.

Macam nak lawan dengan orang putih pandai kalau you punya BI banyak idiomatic grammar dan syntext.

Kata, ;ah PR menang PRU nanti, diarang nak lantik anda sebagai apa apa ,jawatan tak kesah , janji dapat jawatan.
Macam mana nak buat presentation power point dan excell kapada Karpal,Lim Family, AI Family, Perak Cousins, Kula,Tian Chua,Senator ariffin, Sakmongal Anak khir, dlll...dan juga international papers at UN,Singapor.kalau outsource ghost writers atau google cut and paste, mesti juga buka mulut atau ada PC Q & A.
UKM pun ramai juga yang hebat BI. Tapi, prof punyer eeerrrr.

arjuna waspada
changkat lobak

MDS TECH SOLUTIONS said...

Betullah Tun Mahathir kata.. UMNO bukan tempat untuk para profesional dan cendekiawan.. yg ada dalam umno ramai2 adalah para pengampu dan pembodek sahaja.. orang2 bodoh yg senang dicucuk hidung macam lembu kak ijat.. Semakin ramai profesor dan bekas jeneral bersama PR.. mmbuktikan BN dah tak relevan lagi.. Pengalaman aku masa kat UTM majoriti pensyarah dan profesor adalah penyokong PR dan mereka tanpa selindung mmbawa harakah ke bilik kuliah. fenomena ni amat menggemparkan dan tak pernah berlaku.

MDS TECH SOLUTIONS said...

Mengkritik kerajaan kerana sayangkan kerajaan daripada kepala2 penyamun dan pembunuh Altantuya

Anonymous said...

Prof kritik bukan sebab sayang UMNO. Kalau ahli parti UMNO sekali pun kritik di saluran yang betul, bukan dengan facebook. Prof kritik orang di laman facebook boleh. Bila blogger tulis pandangan dia ada yang marah?

Di mana demokrasi korang amal? Saya perhatikan setiap keputusan kerajaan akan disindir seolah-olah tidak bagus untuk alam sekitar lah, untuk rakyat lah. Macam dia seorang saja yang betul.

Anonymous said...

Biar buruk rupa tapi baik hati..
jangan jadi 'dah buruk rupa busuk hati'.....apa nak jadi dgn org yg konon bijaksana ni?????

Anonymous said...

golongan profesional sudah muak dgan agenda pembodohan UMNO, bukan shja kpd kakitangan akademik, bahkan terhadap minda mahasiswa terutamanya pelajar melayu.. kakitangan dan mahasiswa hanya boleh mengangguk sahaja.. tidak menghairankan fenomena listen!! listen!! listen!! memperlihatkan kpd kita kebobrokan sistem yg ada pada hari ini.. UMNO dan lembu berpisah tiada...

Anonymous said...

UMNO bodoh!!

Anonymous said...

salam..pada penulis blog yang poyo siot.......
untuk negara yang demokrasi adalah normal untuk memberi pandangan atau kritikan.dan setiap keputusan kerajaan ada pro dan kontra isu itu dinilai oleh setiap masyarakat.penulis blog yg poyo tak payah jadi kaki mengampu sangat.dan bukanlah hak hang untuk mempertikai prof tu aliran mana.itu hak prof sebagai rakyat malaysia dan seorang ahli akademik,adalah normal untuk berbeda pandangan sebagai rakyat negara demokrasi.dan bila najib jadi PM malaysia.tak semestinya dia maksum ... sampai tak ada dosa.untuk ditegur.

umarak yang baik adalah umarak yang mendekati ulama dan ulama yang baik akan sentiasa menjauhi umarak

Anonymous said...

Prof, jgn berkecil hati dgn apa yg di komen di atas. Pada pandangan saya kerajaan pimpinan DS Najib dan pegawai2nya sebenarnya sudah tahu segala kepincangan dlm pentadbiran utk semua jabatan kerajaan.Kabinet dan DS Najib sedang dlm proses utk memperbaiki dan menambahbaikan peraturan yg sedia ada cuma kita tidak sedar yang ianya mengambil masa utk dilaksanakan.Selepas PRU13 nanti ramai menteri dan pegawai yg dikeluarkan kerana tidak layak bekerja utk kerajaan.Apa yg penting keyakinan rakyat utk kabinet menjalankan kesinambungan program2 pemulihan yg sudah tercemar dlm pentadbiran terdahulu.Semoga kita amat faham tugasan berat kerajaan kita.Harap maklum.

Ir. Azli bin Ahmad
Jurutera Elektrikal

Anonymous said...

aku pensyarah universiti tapi bukan ahli UMNO mahupun mana-mana parti politik.

Insya'Allah PRU-13 aku undi BN. Demi Allah yang menganugerahkan aku OTAK dan KEBIJAKSANAAN, aku akan pertahankan Islam dan bangsaku daripada pengkhianat dan 'pelacur agama'.

Anonymous said...

Orang yang berilmu tidak semestinya berhemah, tetapi orang yang berhemah semestinya berilmu.

kuchinghutan said...

Takkanlah semua yang kerajaan buat tu semuanya salah 100%.....takkanlah semua yang mengkritik Kerajaan itu semuanya perfect...hebat dan tidak berlaku kesilapan....adakah yang bergelar professor itu sempurna ilmunya...tidak pernah berlaku kesilapan dalam menilai sesuatu perkara...adalah di pihak pembangkang maksum semuanya dan sempurna 100%....

Anonymous said...

Aku perhatikan ramai pensyarah setakat namanya sahaja dalam bidang akademik konon, mereka buat research untuk penyelidikan akademik mereka tapi dalam masa yang sama mereka juga memberi prioriti kepada budaya khabar angin dan gosip. Inilah budaya dalam kementeriuan pengajian tinggi dari peringkat atasan hinggalah ke peringkat bawahan. Ada pula yang condong ke arah Islam lantas menyokong membuta tuli parti Islam walaupun banyak sangat yang parti itu buat bertentangan dengan Islam. Tambah-tambah lagi setiap yang ada kaitan dengan Islam seperti jabatan, sekolah, pondok , masjid dll semuanya main sokong parti, bukan sangat menegakkan Islam sehinggalah baru-baru ini beberapa guru pondok di Kelantan yang menolak parti Islam ini.. Bagi aku, sejarah parti, tujuan dan perjuangannya itu kalau dah tersasar bermaksud mereka menyeleweng..apatah lagi bersekongkol dengan kaki penipu, pembelit, penoda dsbnya.. Tentang kroni dan persen aku tak nafikan, kalau mereka ada peluang dan dilakukan secara betul dan berhemah layakklah dengan pengorbanan mereka.. lihatlah neggeri PR tawan sekarang,, jadi tunggang langgang, CAt ke mnana. SELCAt ke mana... tu baru sepenggal.. habis nak dilelong negeri.. Berapa ramai usahawan, projek dan sumbangan untuk rakyat yang mereka usahakan.. Gasak untuk sendiri dasn kroni ada banyakla... Serupa jugaklah dengan nama Parti Islam..memalukan saja dokumen negara Islam yang nak digunakan terpaksa dibuang kerana menjaga hati sekutu..AgamA Allah tak jaga,,, sekutu nak pula dijaga...apa punya lawak...Parti Islam tapi tendang Ulamak yang nak menguatkuasakan Islammm..Eloklah pi ceramah di kampung2 bagi yang tak boleh fikir atau kakitangan kerajaan yang nak Islam cara mudah...

Anonymous said...

Sebagai sebuah negara yg berparliament dab menegakkan demokrasi.. adalah menjadi hak individu untuk memilih fahaman politik masing2. Ini adalah dimanakan KEBEBASAN..

Tidak semestinya bila Prof bekerja dgn universiti, beliau harus menyokong kerajaan BN.. ini adalah pencabulan HAK ASASI MANUSIA..

Jika anda menyikong BN atau UMNO.. itu adalah hak anda dan sesiapa yg menyokong Pakatan Rakyat.. iru adalah HAK dia...

Tiada paksaan di sini. Dan HAK kita sbg RAKYAT MALAYSIA harus ada untuk menkritik kerajaan.. HARUS INGAT.. Kerajaan adalah menjadi pekerja kita kerana kita yg memilih mereka.. we have all the equal rights to criticize the govt in order to trigger them for the betterment...

Orang yg mahu maju harus berani terima kritikal.. kerajaan yg betul harus bersedia menerima teguran...

Its all simple as A..B..C

Fikir secara waras.....

melayuinsaf said...

kritikan cendikiawan mcm ni lah diperlukanoleh negara ini...bukan pengampu yg menjahanamkan negara demi RM...aku pun kerja gomen, gaji rm10k sebln...aku benci pemerintah yg zalim,menggalakan maksiat,perasuah,penfitnah,perompak harta negara....salah ker????gaji aku bukan UMNO byr..ha3...en blogger & macai tetap menyokong kERAjaan yg tdk amanah demi RM....berbaloikan menjadi pengkhianat rakyat demi RM????

akucikgu said...

kesian kat anon 9.06...ayat dah cerdik, tp fakta lagsung tak leh diterima akal...sekarang rakyat bukan duk bising pasal kroni dpt persen je oiii...pemimpin umno/BN & kroni dah bolot billion2 harta negara Malaysia yg juga harta kita semua & utk anak cucu kita...tanah rezab melayu pun dah ciput, nak tunggu tinggal 2,3 kaki baru anon nak sedar ke...aku tahu lah sebab aku org terengganu, mertua aku org penang...kami dah rasa hidup bwh PAS & BN/gerakan...cuba terokai lg sbb apa para cendikiawan & gol profesional benci UMNO/BN...

Anonymous said...

Untuk makluman semua, tahukah anda bahawa secara tak siapa sedari, hanya disedari oleh tuan empunya badan.... Seorang prof madya, seorang no2 dlm jabatan, seorang timbalan pengarah, seorang timb naib cancellor dan segala org yang mempunyai kuasa yang pada mata kita hanya biasa, tapi sebenarnya luar biasa dimata org2 pas?
Sebab itu baik yang telah pencen atau masih nak rebut jwt no 1, mereka akan perasan bhw golongan manusia pas sangat2 menghargai dan menyanjung mereka secara terangan. Sebab itu mereka amat selesa dgn sanjungan ini dan akhirnya membawa kpd perasaan amat popular bila menentang kjaan. Org umno jarang pandai bermuka2 dan menyanjung secara palsu, mereka lebih praktikal dan ikhlas dlm soal ini. Sebab itu para cendikiawan kurang selesa bersama umno. Org umno telah biasa dgn kecemerlangan, tak mcm org pas.

Anonymous said...

Cendiakawan dan bukan cendiakawan masuk pas sebab mudah dapat laluan untuk naik atau mendapat tempat secara mendadak. Manakala orang lama pas, tegar, tungkus lumus, berbakat tak dipedulikan.

Anonymous said...

Kdg2 kita hanya melihat pada satu sudut sahaja iaitu kerajaan dan tumpuan tidak diletakkan bersama kepada sudut pembangkang.bila mana kita terlalu taksub terhadap kerajaan kita langsung tidak memandang kepada pembangkang.kepada mereka yang suka membuat penyelidikan mereka tidak harus mempunyai hanya 1 pandangan sahaja.perlu ada keseimbangan dan rasional apabila melakukan observation kepada pelbagai perspektif melibatkan kerajaan dan pembangkang bukannya atas desakan atau pengaruh ideological parti. Jafi tak slh kerajaan dikritik supaya kita tahu dimana aspek harus
dipertingkatkan dan diperbaiki.kdg2 harapan saja yang ditaburkan, namun adakah cara yang digunapakai bersesuaian..kepada academician mereka memiliki kekebalan dlm memberi pandangan dari sudut mereka
Bukan hanya membuta tuli.itu harus diteliti sama sekali.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...