NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Wednesday, April 23, 2014

Tian Chua Jangan Biadap, Lebih Baik Tutup Mulut & Jangan Bercakap Pasal Hukum Islam!



Menurut Majlis Fatwa hukum asal bersumpah adalah makruh tetapi ia boleh menjadi sunnah, harus, wajib dan haram, bergantung kepada keadaan;
  • Haram : apabila bersumpah untuk melakukan perkara yang haram, atau meninggalkan yang wajib atau bersumpah dusta ke atas sesuatu.
  • Wajib : apabila tiada jalan selain bersumpah untuk memberi pengajaran kepada orang yang zalim dan untuk menegakkan kebenaran.
  • Sunat : sekiranya bersumpah itu menjadi wasilah ke atas orang-orang yang mendengar, dan menjadi penyebab mereka membenarkan sesuatu peringatan dan sebagai nasihat ke atas mereka.
  • Harus : sekiranya bersumpah untuk melakukan perkara ketaatan, serta menjauhi perkara maksiat, atau untuk mendorong melakukan ke arah kebenaran atau untuk memberi peringatan.
Tetapi status sumpah ini tidak diwartakan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan. Dalam kes sumpah Dato Eskay, beliau melakukan sumpah adalah bagi membuktikan lelaki dalam video yang didedahkan oleh beliau adalah Anwar Ibrahim.

Maksudnya, Eskay bersumpah demi menegakkan kebenaran kerana merasakan tiada jalan lain untuk beliau membuktikan di pihak yang benar. Justeru, sumpah Dato Eskay dilakukan dalam keadaan wajib.

Seperti diisyaratkan dalam al-Quran: 
“..kamu menahan kedua orang saksi sesudah solat (untuk bersumpah) dengan nama Allah jika kamu ragu (terhadap mereka),  
“(Demi Allah) kami tidak akan membeli dengan sumpah ini harga yang sedikit (untuk kepentingan seseorang), walaupun ia kaum kerabat,..” (Surah al-Maa’idah 5:106)
Dalam sumpah Eskay tujuan menggunakan al-Quran adalah bagi menguatkan kandungan sumpah. Sebabnya, bagi seorang Muslim, al-Quran adalah firman Allah dan setiap daripada kita wajib mempercayai firman Allah.

Dengan al-Quran di atas kepala orang yang bersumpah atau memegangnya, dia dapat lebih berasakan kebesaran Allah sehingga apa yang diucapkannya benar-benar sesuai dengan isi hatinya.

Jadi siapa Tian Chua mahu mempertikai sumpah yang dilakukan oleh umat Islam?

Tian Chua seorang ekstremis, seorang yang menggalakkan keganasan, siapa beri dia kelayakkan untuk berbicara mengenai hal ehwal berkaitan hukum orang Islam?

Jika Tian Chua seorang cina yang baik, dia akan berfikiran seperti uncle dalam video ini ;



Pihak polis sudah selesai ke belum kertas siasatan kes Tian Chua mahu gulingkan kerajaan, jika sudah siapkan kertas siasatan tolong cepat-cepat serah kepada peguam negara untuk pendakwaan.

Kali ini kita mahu tengok Tian Chua didakwa, itu pun kalau Ghani Patail ada telur...!

Arios...!

1 comment:

Anonymous said...

ada telo ker..xder kot

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...