NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Saturday, August 31, 2013

#PemilihanUMNO : Tahun 2008 Nur Jazlan Tarik Diri Tanding Timbalan Presiden, Kenapa Kali Ini Tidak Bertanding?

Menjelang pemilihan UMNO yang ditunggu-tunggu lebih 150,000 ahli perwakilan, kita dapat melihat semakin ramai pemimpin yang tampil menawarkan diri untuk bertanding jawatan-jawatan tertinggi dalam parti.

Bukan sahaja pemimpin yang memenangi kerusi parlimen dalam PRU13 tempoh hari malah pemimpin yang tewas di kerusi parlimen semasa PRU13 iaitu Datuk Puad Zakarshi turut serta menawarkan diri bagi mempertahankan jawatan MT.

Namun sehingga ke hari ini, tiada sebarang khabar atau pengumuman dibuat oleh Ahli Parlimen yang juga Ketua UMNO Bahagian Pulai, Datuk Nur Jazlan. Ini menimbulkan sedikit persoalan kepada para pemerhati politik kerana ketika pemilihan UMNO 2008, pada awalnya Datuk Nur Jazlan menawarkan diri bertanding jawatan nombor dua parti iaitu Timbalan Presiden sebelum menarik diri.

Walaupun dipandang sinis keputusan untuk bertanding jawatan nombor dua adalah kerana beliau berhasrat membawa pembaharuan dan menjadi suara orang muda di peringkat tertinggi parti. Tetapi hasrat tersebut terpaksa dilupakan kerana tiada pencalonan daripada bahagian-bahagian.

Dalam pemilihan UMNO 2008 pemimpin yang berhasrat bertanding jawatan tertinggi parti perlu mendapatkan jumlah kouta tertentu untuk bertanding sesuatu jawatan. Sistem kouta telah mengagalkan hasrat Datuk Nur Jazlan untuk membawa pembaharuan sekaligus mewakili aspirasi orang muda di peringkat tertinggi parti.

Setelah perlembagaan parti dipinda, jika ditanya pemerhati politik nama Nur Jazlan antara pemimpin yang disebut bakal menawarkan diri bagi merebut jawatan tertinggi parti menjelang pemilihan 2013, tetapi sehingga hari ini tiada sebarang pengumuman dibuat beliau. Adakah Datuk Nur Jazlan masih 'trauma' dengan pengalaman tahun 2008?

Kejayaan mempertahankan parlimen yang diwakilinya adalah bukti beliau merupakan pemimpin yang masih diterima oleh rakyat, terutama rakyat di sekitar parlimen Pulai. Tindakan Datuk Nur Jazlan sedikit sebanyak menimbulkan tanda-tanya, kenapa pemimpin yang diterima rakyat di parlimen seperti Nur Jazlan tidak mahu merebut jawatan tertinggi parti...?

Jika Isa Samad yang pernah terlibat politik wang masih tidak segan silu menawarkan diri untuk jawatan Naib Presiden, Puad Zakarshi yang tewas PRU13 tempoh hari masih mahu mempertahankan MT.

Datuk Nur Jazlan sewajarnya menawarkan diri bagi merebut sekurang-kurangnya ahli MT UMNO ini kerana telah berjaya mempertahankan Parlimen Pulai dengan majoriti lebih 3,000 walaupun berdepan dengan calon 'heavyweight' dari PAS iaitu Salehuddin Ayub semasa kempen PRU13 tempoh hari.

Hello!

Datuk Nur Jazlan, mahu beri ruang kepada orang muda atau Datuk sudah tidak berminat lagi dengan jawatan tertinggi dalam parti...?

4 comments:

Anonymous said...

Bro...ulas la isu minyak...gua dah byk bc portal pembangkang...amenoworld..anak sungai derhaka
...apa....pembangkang dah bg view...blogger kjaan camna...politik satu isu...tp sbg rakyat..gua dah nampak keperitan nie...kalu minyak je naik 20 sen xpe...tp..impak rantaian tu yg x thn...harga minyak sok2 leh trn....tp harga brg lain...mmg x trn2..lu ingat masa minyak naik270 dulu..mana ada harga brg trn.....lebih2 lg...harga brg bukan kawalan...gua sedih bro...pm umum peruntukan tambahan 4.2b...ada pulak duit..brp kerat je yg untung. ..minyak..semua kena bro...bkn projek tu x leh buat..tp kalu duit kurang...tangguh la dulu..asal duit kurang...lu hentam rakyat...serupa bn asak rakyat smpi dinding......bg brim...bkn semua dpt rasa...gua rasa nak undi tun mahathir jd pm semula la....tun..tlg la....dr bjb

Social Media Volunteer (SMV) said...

Salam Saudara Blogger yg hebat,

Pohon link kan pautan ni untuk dikongsi dalam blog sahabat.

Marilah kita bersama sama berjuang untuk membantu rakyat Malaysia yg dalam kesusahan.

Bantu mereka yang ditindas dan cuba membawa masalah rakyat untuk kita selesaikan bersama.

Salam perkenalan

smv.malaysia@gmail.com

Anonymous said...

Jazlan patut pergi Naib, ganti KERISMUDDIN

Anonymous said...

Sebab si Jazlan tengah sibuk teguk red wine di Bangsar. Di kampung, senanglah bodoh2kan Melayu. Di bandar, semua orang boleh nampak ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...