ANTI COMANGO

ANTI COMANGO
KLIK GAMBAR

NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Tuesday, November 6, 2012

Nurul Izzah, Hak Beragama & Penjelasan Yang Semakin Tidak Jelas!


Kata orang kalau kita jahil soal agama, usah berbicara mengenainya kerana mungkin apa yang kita ungkapkan diterima oleh orang lain lebih-lebih lagi jika seseorang itu bergelar wakil rakyat.

Sekarang ini ramai yang menjual agama untuk meraih sokongan politik, segala hukum-hakam, hadis, surah dilacurkan tanpa sedikit pun rasa malu mereka kepada Allah SWT.

Begitulah yang cuba dilakukan oleh Nurul Izzah Anwar apabila nekad membawa fahaman pluralisme ke dalam masyarakat kita. Pluralisme agama (religious pluralism) adalah di antara fahaman baru yang diusung oleh PKR. 

Trend pemikiran ini wujud di atas dasar kebebasan, golongan pluralisme ini yakin bahawa agama hanyalah persepsi manusia yang relatif terhadap tuhan yang mutlak, maka seluruh agama tidak boleh mengatakan bahawa agama yang dianuti mereka lebih diyakini benar dari agama-agama lain.

Kenyataan Nurul Izzah Anwar dalam satu forum yang telah mendapat kencaman ramai pihak jelas menggambarkan di negara kita percubaan membawa fahaman baru ini sedang giat dijalankan melalui parti-parti politik pembangkang.
"Sebarang peruntukan undang-undang berkaitan kebebasan beragama harus dilaksanakan secara adil tanpa mengira agama termasuk Islam.
"Seharusnya tidak wujud sebarang desakan beragama sehingga membezakan antara agama Islam dan agama lain"
 “Apabila anda bertanya saya, tiada paksaan dalam beragama… mengapa sesetengah pihak rasa bersalah, perkara ini (kebebasan agama) hanya terpakai kepada orang bukan Melayu, sepatutnya diguna pakai secara sama rata"
Apa yang anda faham melalui kenyataan ini...?

Dari pemahaman saya, Nurul Izzah menyamakan agama Islam dengan agama-agama lain dan hak kebebasan beragama tidak sepatutnya terpakai kepada bukan Melayu sahaja, ia sepatutnya dilaksanakan untuk semua termasuklah Melayu.

Itu jelas!

Tapi bila sudah mendapat kencaman pelbagai pihak, seperti biasa mereka mula pusing cerita kononnya kenyataannya telah diputar-belit oleh pihak tertentu.


Kepala konek abah kau Nurul!

Mana penjelasan mengenai tidak sepatutnya wujud desakan membezakan Islam dengan agama lain...?

Jika ada yang putar-belit kenyataan kamu, ianya datang daripada portal yang menjadi kebanggan penganut pembangkang iaitu Malaysiakini dan The Malaysian Insider :


Paling best dan buat kita pening, adalah hero-hero pembangkang yang cuba membela Naib Presiden PKR dengan mendakwa kenyataan Nurul Izzah hanya kepada bukan Melayu :


Teliti laporan portal pro pembangkang jelas bahawa, penjelasan yang dibuat oleh Nurul Izzah dan penjilat-penjilat Anwar Ibrahim seperti Khalid Samad, Azmin Ali kini semakin tidak jelas dan mengelirukan.

Usah ribut-ribut kasi penjelasannya dong!

Kerana sudah jelas jika 'PAKATAN PLURALISME RAKYAT' memegang tampuk pemerintahan. Umat Islam di negara ini bebas memeluk apa saja agama sebagaimana berlakunya ke atas umat Islam di Indonesia.



Selamatkan Malaysia daripada golongan pluralisme!

8 comments:

Anonymous said...

Nurul semakin bongkak dan sombonk ! maka nurul dan ayah nya buleh pilih agama apa yg mereka suka.!!

budak sri kinta said...

hebat blog ni... mohon paut kan blog sy budaksrikinta.blogspot.com terima kasih... :)

YY said...

Sudah dipautkan, terima kasih. :)

Anonymous said...

Hahahahahaha Azmin dah masuk kem Izzah ke?

Anonymous said...

Kalau Nurul Izzah rujuk fatwa Sheikhul-Azhar, Chua Soi Lek rujuk fatwa siapa?

Utusan Malaysia semalam melaporkan berita bertajuk "Melayu perlu bebas pilih agama?"

Antara lain, akhbar itu melaporkan, Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Nurul Izzah Anwar menegaskan, rakyat tidak seharusnya dipaksa mengamalkan agama tertentu dan perkara itu juga perlu terpakai kepada orang Melayu.

Beliau seperti dipetik menerusi laporan portal propembangkang, Malaysiakini berkata : ''Apabila anda bertanya saya, tiada paksaan dalam beragama... mengapa sesetengah pihak rasa bersalah, perkara ini (kebebasan beragama) hanya terpakai kepada orang bukan Melayu, sepatutnya diguna pakai secara sama rata."

Dalam berita FMT 3/11/12 bertajuk "Nurul Izzah backs religious freedom for all", antara lain dilaporkan:


Earlier in her speech, Nurul Izzah quoted a decree made by Egypt’s University Al-Azhar president Ahmad el Tayeb and said freedom of belief should be a fundamental right for all.

Izzah dilaporkan memetik fatwa Sheikhul-Azhar, Ahmad el Tayeb, yang menyatakan kebebasan dalam soal kepercayaan seharusnya menjadi hak asasi semua orang.

Saya tidak bercadang hendak membela Ahli Parlimen yang saya undi itu. Dia lagi pandai membela dirinya. Yang saya nak habaq satu ja - Izzah memetik fatwa Sheikhul-Azhar.

(Nota: Secara peribadi, saya lebih bersetuju dengan pandangan Prof Dr Abdul Aziz Bari yang disiarkan dalam laporan FMT bertajuk "Aziz Bari explains ‘No compulsion’ verse":
Aziz, an expert on constitutional law, said the verse in question (لاَ إِكْرَاهَ فِى الدِّينِ - Verse 256 of Surah al-Baqarah) did not mean that a Muslim could renounce his faith. “If this is the case, then what is the point of the ruling that says renouncing Islam is a big sin?” he said.)

Bagaimana pula dengan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek? Dengan berdalihkan istilah 'hudud versi PAS', sesuka hati dan dengan bebas musuh Islam itu menghina Islam serta menyebarkan ideologi Islamofobia. Tentulah dia bebas berbuat demikian kerana Umno merestui dan berhempas-pulas mewali keramatkan syaitan itu.

Kalau Izzah merujuk fatwa Sheikhul-Azhar, Chua merujuk fatwa siapa

Anonymous said...

Perkara ini perlu dibincang dan d terangkan dgn lebih lanjut oleh pakar2 agama shj....tkt kalau kita yg ulas...mmmberi kan pelbagai persepsi yg salah...biar pakar yg memberi ulasan..cuma satu yg ingin sy tanyakan...sudah byk usaha memurtad org islam...adakah dgn memberikan kebebasan memilih ini boleh menguatkan islam dlm masa kini atau kita perbetulkan dan menanam kesedaran sejati mengenai islam dlm masyarakat kita terlebih dahulu....yg mana satu perlu dibuat dahulu?...dr bjb

Anonymous said...

sepatutnya perkara ini tak jadi isu, udah ler aku malu dengan org PR yang kutuk CSL, korang membodohkan pula dengan isu ini.... baik cerita pasal agenda kita... bangang betul..

Anonymous said...

Terbaik ulasan dari amenoworld:
wakakakaka

http://amenoworld.blogspot.com/2012/11/video-ucapan-nurul-izzah-mengenai.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

University News Capital

University News Capital
Words Of The Young Minds

BNBBC

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors

Kelab Penyokong Siber The Red Warriors
Klik Untuk Ketahui Berita Terkini Pasukan The Red Warriors

BUTIK JUNIOR RED WARRIORS

BUTIK JUNIOR RED WARRIORS
Pembekal Barangan Original Pasukan Kelantan The Red Warriors

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

Dari Kampus

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...