NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Tuesday, December 30, 2014

Banjir Berlaku Setiap Tahun, Tapi Mekanisme Pengurusan Tetap Sama - MKN Terbukti Lembab!


Hampir setiap tahun dalam bulan Disember, kita akan berhadapan dengan masalah banjir terutama negeri-negeri di Pantai Timur. Sejarah negara mengalami situasi banjir terburuk adalah pada tahun 1926, 1946 dan 1971.

Banjir pada tahun 1971 dianggap paling buruk dalam negara di mana pengisytiharan darurat bencana dibuat oleh Tun Abdul Razak berkuatkuasa pada 5 Januari 1971. Jumlah kerugian ketika itu adalah RM84.7 juta selain mengorbankan 38 nyawa.

Banjir tahun 1971
Peristiwa banjir yang berlaku pada tahun 2004 membabitkan 100,000 mangsa, tahun 2006 lebih 100,000 kemudian pada tahun 2010 pula mencatatkan lebih 200,000 mangsa terlibat dengan banjir dan ditempatkan di pusat pemindahan.

Banjir Kelantan 2004.
Berita banjir Johor 2006.
Persoalannya, kenapa  mekanisme dalam menguruskan mangsa banjir tetap sama walaupun kita berhadapan dengan bencana banjir hampir setiap tahun.

Tidak keterlaluan jika saya katakan agensi berkaitan iaitu MKN tidak siap siaga untuk berhadapan dengan bencana banjir yang berlaku menjelang Disember.

Tiada Peringatan Awal.

Banjir berlaku setiap bulan Disember, beza cuma banjir tersebut besar atau kecil sahaja. Namun agensi berkaitan tidak pernah mengeluarkan sebarang peringatan kepada penduduk di negeri, daerah dan kawasan yang sering dilanda banjir.

Peringatan awal penting untuk memastikan penduduk berada dalam keadaan berjaga-jaga serta membuat persiapan untuk menghadapi banjir sekaligus mampu menyelamatkan nyawa tetapi boleh mengurangkan kerugian dari segi harta benda.

Bahasa mudah faham, MKN patut keluarkan amaran awal, sekurangnya penduduk boleh simpan kelengkapan rumah, kereta dan sebagainya di tempat yang selamat. Sama ada banjir yang bakal melanda mereka besar atau kecil itu cerita lain.

Pusat Pemindahan Tidak Siap Sedia

Setiap kali banjir dewan sekolah sering dijadikan pusat pemindahan tetapi kelengkapan asas seperti bekalan makanan, selimut, tilam tidak disediakan dari awal. Pendek kata, tunggu mangsa datang baru semua agensi sibuk nak hantar tilam, selimut, beras dan sebagainya.

MKN, JKM patut persiapkan pusat pemindahan dengan keperluan asas untuk mangsa banjir. Contohnya, setiap kali bulan Disember semua pusat pemindahan telah dilengkapi dengan tilam, selimut, beras, sardin dan sebagainya untuk 500 mangsa banjir.

Sama ada banjir melanda atau tidak, itu adalah kuasa Allah SWT. Jika ditakdirkan tiada kejadian banjir berlaku dan tiada penduduk dipindahkan ke pusat pemindahan, sedekahkan saja barangan makanan tersebut kepada rumah kebajikan atau anak yatim, apa susah?

Melihat kelemahan MKN dalam menguruskan situasi banjir ketika ini, saya tidak merasakan mekanisme pengurusan banjir oleh MKN antara yang terbaik sebagaimana jawapan DS Shahidan Kassim dalam parlimen sebelum ini.


Kerana kelemahan pengurusan banjir oleh MKN, rakyat hilang kepercayaan, ada yang menyalahkan kerajaan dan lebih malang kelemahan dan kelembapan MKN dilambakkan atas bahu YAB Perdana Menteri, DS Najib Tun Razak. 

Kalau benda mudah macam ni pun MKN tak boleh nak fikir, elok Setiausaha Majlis Keselamatan Negara (MKN), Datuk Thajudeen Abdul Wahab terjun saja dalam Sungai Kelantan.

Arioss...!


16 comments:

Anonymous said...

Bahlol. Selagi paras air tak sampai leher selagi tul nate2 Kelantan ni xnak berpindah. Pests banjir wooo

Nurhaziq Abdul Hafiz said...

Salam perjuangan tuan,

terima kasih kerana sudi pautkan link blog saya ke blog tuan. Saya telah pautkan link blog tuan ke blog saya juga.

Anonymous said...

Dok atas kerusi empuk, komputer atas meja, ketuk-ketuk keyboard pastu leh pggl orang yang bertungkus lumus lembab.

Ko memang hebat.

Anonymous said...

kiranya mereka lembap,harap dapat anda bawa tawol untuk lap sampai kering.

Yuseri Yusoff said...

Tak faham mesej ke, banjir setiap tahun jadi tapi pengurusan hadapi bencana sama seperti 10 tahun lepas.

Malu nak mengaku kelemahan?

Anonymous said...

memang betul dh nak hapus rumah..baru terhegeh2..masa air kat buku lali x mau pindah...lepas tu salahkan org lain lembab wat keja.admin pun satu...org tolong kena bahan org x tolong pu kena bahan..x reti nak bersyukur..

Anonymous said...

Tak faham mesej ke? ko pergi dulu ke kelantan, tolong mangsa banjir lepas tu balik rumah baru ketuk keyboard tu kondem org. Oh lupa..ini bukan pilihanraya kecil, buat apa ke sana, bkn dpt duit?


Malu nak mengaku kelemahan? Ko mmg hebat

antidotcomm said...

Salam tuan punya blog.

Saya m'lihat apa yang cuba disampaikan oleh tuan ada kebenarannya. Sebenarnya kelemahan ini sepatutnya menjadi post mortem pihak MKN setiap tahun dalam p'siapan menghadapi krisis banjir. Kelemahan saban tahun tidak boleh diterima kerana ini m'buktikan kegagalan MKN sebagai badan penyeleras bencana negara. Ada segelintir mereka bekerja bersungguh tapi nampaknya lebih ramai kerja main2. Kegagalan MKN menangani krisis bencana banjir saban tahun menjadi beban besar pada PM.

Yuseri Yusoff said...

Haha sah kakitangan MKN, tak payah cakap rumah aku antara yang tenggelam. Akui saja MKN mmg lembab. Nak malu apa?

Anonymous said...

Mungkin saudara Yuseri Yusoff ada ilmu pengurusan bencana yang lebih hebat dari SU MKN. Alahai bro Yuseri, apa jua rencana yang u tulis semuanya dah termaktub dalam projection MKN.
Pemutusan 100 peratus jalan darat oleh air bah telah menyebabkan Kelantan dan Terengganu dalam keadaan penyelamatan dan saluran bantuan kemanusiaan sangat sukar.
Tau..ke berapa jumlah trak atau kenderaan yang dikerah terperangkap,dihanyutkan, terjunam dan mengalami kegagalan akibat daripada sense of urgency pasukan petugas untuk pergi ke kawasan bahaya?
Dalam air bah ada bangunan, talian elektrik, pokok, sungai lombong, jalanraya yang telah tenggelam.So maknanya apabila hampir seluruh Kelantan duduk dibawah air bah yang bukan sahaja dalam malah deras alirannya, bererti semua centre yang diwartakan sebagai pusat pemindahan dan gerakan operasi telah musnah ditenggelami air. Dan kalau semua kawasan pendaratan heli juga musnah ditenggelami air maka pihak pengurusan udara juga berhadapan dengan pemilihan kawasan baru yang sesuai untuk dijadikan kawasan selamat untuk pendaratan.
Lihat bagaimana seluruh Texas ditenggelami air dan US mengambil masa 2 minggu untuk memobilasi penyelamatan dan bantuan kemanusiaan.

Anonymous said...

Bencana disebabkan oleh balak dan teroka tanah tinggi tanpa had.

mindabudaya said...

assalamualaikum kepada puak2 tadah kitab. semestinya geng2 pas alimuallah

prolog:
semenjak banjir ni [walaupun tiap2 tahun kelantan banjir ], saya ada kemusykilan.
di harap para jemaah yg cerdik dapat bagi jawapan:


1. banjir sebab Allah murka pada kerajaan PAS kah?
atau
2. banjir sebab kerajaan PAS ini memang tak berkebolehan nak tadbir negeri pun selama ini? [ seperti orang cacat shj ]

point no1,
saya tak mau sentuh sebab saya bukan geng tadah kitab yg ringan bibir utk doa kan org islam lain binasa. saya tak se-power tu.

point no2 ni,
saya amat berminat nak tunjal, hujah dan tujah
.
wei. sapa2 yg makan gaji2 bulan dgn kerajaan negeri kelantan,
ada ke korang bagitau kat menteri2 korang yg -

"BOSS, NEGERI KELANTAN NI TIAP2 TAHUN DILANDA BANJIR! BINALAH INFRASTRUKTUR YG BOLEH MENAHAN BANJIR! JGN HIRAUKAN KOS UTK KESEJAHTERAAN RAKYAT"

1. kalau selama ni korang pi atm amik duit gaji tapi tak pernah bagi kerajaan sedar yg kelantan perlukan infrastruktur menahan banjir, agak kurang molek disitu.

mana tanggungjawab seorg khalifah dunia?

2.di mana tanggungjawab rakyat kelantan dalam nak sedar kan kerajaan negeri yang saya rasa memang langsung tidak cerdik, tidak pandai, tidak reti utk mentadbir welfare sesebuah negeri.

bukan sahaja semua diatas, malas tambah pulak dgn sifat bodoh sombong alim bercahaya.

newsflash : pas tu tak betui sgt pun. merepek je byk. tambah pulak dgn takder ability nak jadi menteri..karut kuasa dua.

3.wei. ini bencana alam, kalau tiap2 tahun dia jadi, makna-nya kerajaan kena amik langkah drastik kasi stop the bencana lah, dogol!

jgn kata tak boleh nak bina. Panama Canal, orang boleh buat. Yellow RIver Dam, orang boleh bina.
takkan nak buat tempat takung air banjir, buat longkang betul betul dan buat tempat divert air pun tak boleh.

jangan la nak menipu. dalam internet pun banyak. dalam koran pun dah ajar macam mana nak buat.

yang pasti, dgn hanya menadah doa dan mulut kumat kamit [ tambah maki2 hamun kpd opponent sebaris dua sket ] - segala infrastruktur tak akan terbina.

apa lu org ingat bila lu doa aje, either 1 or 2 things will happen ke?
1. terbuka hati pemimpin BN utk binakan infrasturutur for Kelantan dgn percuma.
2. turun malaikat pada malam hari dan bina infrastruktur utk rakyat ke?

which one it is, gua rasa ianya tidak berjaya.
tiap2 tahun banjir yeop. tukar strategi doa lah...

4. larat ke tiap2 tahun nak hulur bantuan lepas banjir.
lebih baik takder banjir dan takde bantuan
dari
tiap2 tahun banjir dan beri bantuan.

rugi la perbelanjaan modal kalu tiap2 tahun benda yg sama berlaku tapi tiada langkah mencegah di ambil.

ha?

epilog:
lu orang ni iman dah tebal sangat smapai dah jadi kerak ke yang bebal tak makan saman sampai begitu sekali?
kalau begitu, susah la masa hadapan islam kalau macam ini.

gua malas nak tulis taip panjang2 sbb gua pasti tahun depan dan tahun depan nyer lagi, still akan banjir.

gua tulis ni sebab, gua tak nak di tahan masa kat silaturahim kelak sebab tak beritahu berkenaan benda benda yg tak betul dan berkongsi penyelesaian.
apa yg kamu lakukan, itu adalah hal kamu selepas ini, wahai ustaz2 merangkap politicians semua.
wasalam

mindabudaya
biar nipis, tapi bertapis
jgn tebal, tapi bebal

Anonymous said...

cakap mmg senang....modal air liur je..silap2 air mani pun terpancut sekali.....cuba buat tgk. bangang punya penulis....

Yuseri Yusoff said...

Ini lagi bangang, semua plan tindakan bermula dengan bercakap dulu. Bercakap itu bermakna bagi cadangan. Dalam apa-apa pengurusan nak buat mesti ada cadangan baru kita dapat buat rancangan dan tindakan apa yang kita nak amik. Kalau kau nak suruh aku buat, kau lantik aku jadi SU MKN macam Thajudeen tu la. Bongok!

Anonymous said...

ko ingat ko ckp orang nak dengar sgt ke? klu ko layak sure org dh lantik...dh ko tak layak mcm mana org nak lantik

Anonymous said...

Ada tahun banjir tak jadi, habis dah siap sedia tapi tak banjir macam mana pulak tu? Tidak ke rugi namanya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...