NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Wednesday, March 8, 2017

#DINARDIRHAM : ANAK MALAYSIA BERKONGSI KEPAKARAN TEKNOLOGI BLOCKCHAIN DENGAN KERAJAAN DUBAI



Dubai antara hab perdagangan terbesar dunia yang merekodkan jumlah dagangan bukan minyak berjumlah USD176 bilion untuk separuh pertama tahun 2016. 

Sebelum ini saya terbaca satu laporan Reuters mengenai kerajaan Dubai melancarkan satu skim menggunakan teknologi blockchain untuk memproses transaksi dan menjejaki barangan yang dihantar. 

Menurut laporan tersebut, kerajaan Dubai bekerjasama dengan IBM dan dua bank di negara itu telah pun menggunakan teknologi blockchain bagi traksaksi pembiayaan perdagangan. Rujuk keratan akhbar di  bawah :


Malah Dubai menyasarkan untuk menjadi negara pertama menerokai sepenuhnya teknologi blockchain menjelang tahun 2020 berbanding Malaysia yang meletakkan sasaran untuk menggunakan teknologi blockchain menjelang tahun 2025. 

Boleh rujuk dari laporan The Cointelegraph.

Apa yang membanggakan adalah, rakyat Malaysia yang juga Co Founder DinarDirham, Arai Ezzra dijemput oleh kerajaan Dubai untuk berkongsi kepakaran beliau dalam bidang teknologi blockchain melalui Keynote 2017, World Blockchain Forum yang berlangsung di Burj, Al Arab, Dubai pada 6 Mac lalu yang turut dihadiri Mohammed Shael Al Saadi, CEO of Strategic Affairs at Department of Economic Development dan Wesam Lootah, CEO at Smart Dubai Government.

Mohammed Shael Al Saadi,
CEO of Strategic Affairs at Department of Economic Development 
Berikut sedikit gambar dari Keynote 2017, World Blockchain Forum yang berlangsung 6 Mac tempoh hari di mana DinarDirham merupakan Supporting Partners bersama dengan Bitcoin.


Arai Ezzra ketika pembentangan mengenai The Blockchain & Gold.



Ironinya, di sebalik kejayaan Arai Ezzra dalam bidang teknologi Fintech di luar negara, melalui DinarDirham yang dibangunkan beliau yang turut menjadi contoh kepada beberapa syarikat antarabangsa seperti Digix Global, Code Tract and UK Royal Mint seperti dilaporkan Jim Manning ETHnews - masih ada tanggapan negatif terhadap beliau di Malaysia gara-gara tuduhan liar yang dibuat ke atasnya melalui laman-laman Facebook.

Bagi saya kerajaan patut mengambil inisiatif dengan mengiktiraf peranan Arai Ezzra yang telah meletakkan Malaysia sebaris dengan negara-negara luar dalam bidang teknologi blockchain kerana kepakaran beliau diiktiraf di peringkat global.

Adios..!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal