NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Friday, October 31, 2014

Peguam @PPIM4U Jemput Client Wanita Melancong - Dakwaan Blogger Sangkakalajari9 Jauh Melencong!


Semalam kebetulan saya bertemu dengan Ketua Aktivis PPIM, Dato Nadzim Johan ketika menyertai operasi 'Ops BAH' yang digerakkan oleh DBKL bagi membanteras premis perjudian haram, rumah urut, penagihan dadah serta aktiviti maksiat sekitar KL.

Dalam pertemuan itu, Dato Nadzim mengambil kesempatan bertanyakan mengenai artikel yang disiarkan di blog Sangkakalajari9 berhubung dakwaan peguam PPIM mempelawa golongan ibu tunggal melancong serta pakej membeli belah bertujuan memuaskan nafsu peribadi.

Menurut Dato Nadzim, dakwaan penulis tersebut tidak tepat kerana Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) tidak pernah melantik peguam yang dimaksudkan sebagai penasihat perundangan untuk persatuan mereka.

Peguam bernama 'Z' merupakan peguam bertangungjawab mengendalikan kes yang dihadapi Dato Nadzim Johan selain kes tuduhan culik yang dikenakan oleh AG ke atas empat pemuda.

Selaku Ketua Aktivis PPIM, beliau menyatakan rasa terkilan dengan tuduhan tersebut, selain tidak berasas tindakan mengaitkan nama PPIM dengan sikap seseorang boleh menjejaskan imej PPIM di kalangan pengguna-pengguna Islam.


Bila membaca keseluruhan artikel yang ditulis, saya berpendapat blogger Sangkakalajari9 terlalu ghairah untuk menulis hingga gagal menyelidik maklumat yang diberikan sama ada betul atau sebaliknya. 

Bagi saya jika blogger Sangkakalajari9 berniat untuk memburukkan imej peguam berkenaan, tindakan mengaitkan seorang individu dengan sebuah persatuan adalah satu langkah yang kurang cerdik. 

Saya tidak mahu mengesahkan atau menafikan perbualan Sangkakalajari9 dengan wanita yang dimaksudkan sebagai pemberi maklumat.

Tetapi menurut rakan mengenali peguam bernama 'Z', beliau dikenali sebagai orang yang baik serta suka membantu orang dalam kesusahan. 

Malah beliau tidak mengenakan bayaran tinggi atas khidmat guaman yang diberikan selain memberikan khidmat guaman percuma terhadap pihak yang memerlukan.

Niat blogger Sangkakalajari9 dilihat baik kerana mahu membantu selesaikan masalah wanita tersebut, tetapi sebagai penulis blog kita harus bertanggungjawab dalam setiap tulisan kita kerana ia memberi kesan kepada orang lain.

Justeru sebelum menulis, adalah lebih baik setiap maklumat yang disampaikan diteliti, lebih baik jika dapatkan penjelasan kedua-dua pihak sebelum membuat sebarang konklusi tidaklah kita dilihat seperti membuat tuduhan membabi-buta sekaligus memalukan diri sendiri.

Akhir sekali, kalau dakwaan membabitkan peguam tersebut benar sekalipun, ia adalah isu melibatkan peribadi yang langsung tiada kena mengena dengan sebuah persatuan.

Arioss..!

YY : Hello! Dato Nadzim taknak jemput ambo membebel di radio kor? hahaha...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal