NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Tuesday, March 15, 2011

Bible Bahasa Melayu OK di Malaysia - Kenyataan Media.

Kecoh isu bible berbahasa Melayu yang mendapat tentangan ramai pihak, walaupun DS Najib telah menyatakan ianya hanya untuk kegunaan di Sabah & Sarawak sahaja.

Akhirnya kerajaan memutuskan untuk melepaskan lebih kurang 30,000 unit kitab injil berbahasa Melayu yang ditahan di Pelabuhan Klang dan Kuching atas nasihat peguam negara (AG). Dengan syarat :

  • Kitab ini akan di cop (tag) hanya untuk orang Kristian sahaja. 
  • Perlaksanaan pelepasan ini tidak memberi kesan kepada kes mahkamah berkaitan isu kalimah 'ALLAH.

Berikut kenyataan media yang dikeluarkan. :

March 15, 2011

KENYATAAN MEDIA

Untuk Terbitan Segera

Kerajaan Malaysia telah bersetuju untuk mengeluarkan Kitab Injil yang diterjemahkan dalam Bahasa Malaysia di Kuching dan Pelabuhan Klang. Ini adalah selaras dengan warta 1982 di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang telah membenarkan pengeluaran serta penyebaran  Kitab Injil dalam Bahasa Malaysia secara terhad dan terkawal, di mana buku-buku tersebut mesti dicop dengan tag “Untuk Penganut Agama Kristian sahaja.” 

Sejak tahun 1982, dengan akta tersebut, laporan menunjukkan bahawa tiada sebarang isu atau masalah yang dihadapi dalam pelaksanaannya. Dengan merujuk kepada fakta tersebut, Kerajaan Malaysia telah bersetuju untuk menggunakan warta 1982 yang sama dalam pengeluaran Kitab Injil.

Setelah pemerhatian serta analisa yang teliti, Peguam Negara (AG) juga telah menetapkan bahawa pengeluaran Kitab Injil yang telah diterjemahkan dalam Bahasa Malaysia tidak akan memberi kesan dalam kes mahkamah yang berkaitan isu Kalimah Allah. Oleh itu, dalam konteks berikut Kerajaan telah dapat secara amnya mengeluarkan buku Kitab Injil tersebut.

Kerajaan sangat komited dan akan memberikan komitmen yang berterusan untuk menyelesaikan masalah atau isu-isu berkaitan agama dengan penuh adil dan saksama demi kebaikan negara Malaysia yang berbilang kaum dan agama. Oleh itu, Kerajaan akan terus mengadakan dialog khas untuk membincangkan jalan penyelesaian isu-isu tertentu dengan melibatkan semua penganut pelbagai agama.

Kerajaan Sarawak juga bersetuju dan berpendapat bahawa penahanan buku Kitab Injil yang telah sekian lama ditahan seharusnya dikeluarkan. Dato’ Sri Idris Jala, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, yang merupakan penganut agama Kristian yang berasal dari Sarawak telah berhubung dengan Persekutuan Kristian Malaysia (CFM) bagi pihak Kerajaan.
Menurut beliau, “Ini adalah satu kompromisi yang memanfaatkan kedua-dua belah pihak dalam menangani perbezaan pendapat antara penganut agama Kristian dan Islam di negara ini.

Bagi penganut agama Kristian, Kerajaan telah bersetuju untuk mengeluarkan Kitab Injil di Kuching mahupun di Pelabuhan Klang. Dari perspektif penganut agama Islam pula, seperti yang telah ditetapkan oleh Peguam Negara, pelaksaan ini tidak akan memberi kesan dalam kes mahkamah yang berkaitan isu Kalimah Allah. Kerajaan jelas sangat komited dalam menyelesaikan masalah berkaitan agama sejajar dengan konsep 1Malaysia.”

3 comments:

Anonymous said...

macam akhabr HARAKAH lah ye?
Ketua Pengarang Harakah Saudara Ahmad Lutfi Othman pernah memberitahu penerbitan Harakah tertakluk kepada syarat ia hanya boleh dijual kepada ahli PAS sahaja di markas parti sahaja.

Tapi skrg ini apa dah jadi? budak2 tadi pn senang2 boleh beli... haishhhh!

hafiz said...

Thanks Double Y,
Bahaya nama ada Y nih...

Yuseri Yusoff said...

Takpe bro.. asal bukan LelakI Y. Yang menghantui negara.. Hahahaha..

welcome bro..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...