NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Friday, June 13, 2014

Konklusi Slot Khas Pengguna @ Bernama Radio24 - Bila Penggiat Media Sosial Bertanggungjawab, Segala Persoalan Terjawab!


Kata orang dalam mencari kebenaran, ia memerlukan satu keberanian...

Bagi mencari kebenaran di sebalik dakwaan yang mengaitkan PPIM, bermula dengan meminta sogokan dari Cadbury, akhirnya PPIM dikaitkan dengan unsur gangsterism. 

Saya menerima undangan PPIM untuk tampil sebagai panel khas berdiskusi secara langsung bersama Ketua Aktivis PPIM, Dato Nadzim Johan melalui Bernama Radio24 semalam.

Bukan mudah untuk berdiskusi dalam slot harian PPIM yang diikuti lebih 500 ribu pendengar dari seluruh Malaysia, kerana wujud tiga halangan yang perlu dilepasi iaitu Deejay, Pemanggil dan Pendengar.

To'ki menerima pemanggil
Menjadi kebiasaan dalam mana-mana program harian jika tiga kelompok ini tidak berpihak kepada panel jemputan, kerana saya dilihat sebagai orang luar yang baru menyertai keluarga mereka. 

Perkara sama juga berlaku bila wakil PPIM bersama saya di media sosial yang dikelilingi oleh kelompok serta sahabat yang pastinya berpihak saya.

Perkara ini dari awal sudah saya jangkakan, justeru matlamat saya cukup membuatkan panel serta deejay mengakui dan bersetuju dengan apa yang saya sampaikan.


Hasil diskusi selama satu jam dalam suasana yang harmoni, masing-masing bertegas tapi bersopan, tujuh konklusi dapat dibuat :
1. To'ki akui ada pihak yang menggunakan nama PPIM untuk memeras pihak-pihak tertentu, dan PPIM sendiri menerima aduan berkaitan kes ini.
2. To'ki bersetuju ada kemungkinan Cadbury disebotaj dan kita umat Islam terpedaya dan terperangkap dalam permainan dan persaingan antara syarikat Coklat.   
3. PPIM bukan berniat mendahului JAKIM, tetapi bertindak sebagai 'check & balance' untuk pihak JAKIM demi kepentingan pengguna Islam. Contoh terbaru, PPIM menyeru agar semua pihak menunggu siasatan JAKIM.
4. Tiada unsur gangsterism dalam PPIM, cuma mereka bertegas bila berhadapan dengan ah long yang menganiayai pemimjan terdiri dari orang Melayu. 
5. Dalam isu Cadbury, hanya satu keuntungan diperolehi umat Islam, ia menyedarkan kita sebagai pengguna kita perlu bertindak lebih rasional sebelum menyalahkan mana-mana pihak.
6. Pihak bukan Islam dan pengeluar produk atau makanan perlu hormat Melayu Islam dan tidak memandang ringan atau memperlekehkan soal halal haram sesuatu makanan.
7. Penggiat media sosial perlu lebih bertanggungjawab dalam mendidik pengguna media sosial kerana unsur-unsur perkauman, penghinaan kepada agama Islam dilihat semakin membimbangkan.


Terima kasih kepada Dato Nadzim Johan di atas keterbukaan menjawab setiap persoalan yang diajukan.

"Sebab kamu berani dan bertanggungjawab. To'ki hadiahkan coklat berwarna merah (Kit Kat)" kata To'ki.

Yang tua dihormati, yang muda dikasihi - terima kasih To'ki...



Arios...!

Foto by : Amrayy


Tips - jika deejay potong cakap, jangan segan untuk anda potong cakap pemanggil. jangan bagi ruang mereka persoal dan pertikaikan tindakan kita...!

5 comments:

Waris Amp said...

Salam sejahtera, laman blog tuan telah saya pautkan ke laman baru saya di pautan www.paperwaris.com,
mohon jasa baik tuan untuk pautkan laman saya semula. Terima kasih tuan.

Anonymous said...

Aku pernah menjadi mangsa ahlong dan mujurlah PPIM menyelamatkan aku. Sebelum ke PPIM, aku diugut bunuh, rumah disimbah cat dan telah buat hampir 10 laporan polis.Namun tiada sebarang tindakan dari polis dan sebaliknya dimarahi oleh polis.Malah Ahlong2 bila membuat ugutan siap kata mereka tak takut dgn polis sbb mereka bayar polis untuk lindungi mereka dan aku percaya beradasarkan reaksi polis yang tak buat apa dan gejala ahlong yang makin berleluasa. Mujurlah ada PPIM.

Anonymous said...

Gua respek lu bro... Blogger patut contohi cara lu. Tulis bertujuan membangkitkan persoalan selepas itu lu menjadi wakil bagi menghurai segala persoalan mereka. Tabik buat Toki yang peka dengan perkara yang lu bangkitkan.

Anonymous said...

Konklusi yang memberikan kemenangan dan membuka mata semua pengguna terutama umat Islam. Syabas buat PPIM dan Dato Nadzim serta saudara Yuseri Yusoff di atas inisiatif yang dilihat kontroversi tetapi berjaya mendidik pembaca dan pengguna di media sosial supaya lebih rasional dan tidak terlalu bertindak mengikut emosi dalam menerima berita terutama yang disebar dalam Facebook.

Puan Nor, Cheras

Sahabar PPIM said...

As Salam tuanb blog,

tuan patut turut bersama PPIM bagi membantu menghebahkan setiap aktiviti PPIM. Saya meneliti tulisan tuan dan saya tertarik dengan gaya serta bahasa yang tuan gunakan tidak keterlaluan. Rasa pihak PPIM perlu jalinkan kerjasama dengan penulis blog seperti tuan dalam usaha mendidik para pengguna Islam di Malaysia.

Syabas kerana tuan dan Toki mampu bertindak rasional tempoh hari walaupun ramai tidak bersetuju dengan tuan.

Assalam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...