NOTIS & PENAFIAN

Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : yuseriyusoff@gmail.com

Friday, February 11, 2011

Ustazah Nur Bahyah Kena 'Urutan Cakar Harimau' di Hari Valentine Day?


Ustazah selebriti yang tersohor Ustazah Siti Norbahyah Mahamood yang popular dalam rancangan Semanis Kurma yang disiarkan di TV9 nampaknya teruk dihentam oleh penganut agama Kristian.

Ini semua gara-gara kenyataan beliau yang disiarkan di TV9 mengeluarkan kenyataan yang dikatakan telah mengguris hati orang Kristian. Saya tidak nafikan kenyataan yang dikeluarkan oleh Ustazah tersebut agak kurang tepat. Ini kerana beliau mengaitkan agama lain dalam kenyataan tersebut.

Kenyataan yang berbunyi :

"Maksiat, disko, couple-couple, bersunyi-sunyian adalah tradisi bagi masyarakat beragama Kristian" 

Apa yang salah dari ayat yang dikeluarkan oleh Ustazah Siti Nur Bahyah ini cuba perhatikan? Kesilapannya adalah beliau memetik agama Kristian. Sama ada Ustazah Siti Nur Bahyah tidak sengaja atau sebaliknya itu persoalan yang kedua.

Ustazah Siti Nur Bahyah sepatutnya mengeluarkan kenyataan begini :

"Maksiat, disko, couple-couple, bersunyi-sunyian adalah bukan budaya Islam. Titik"  

Ini kenyataan yang lebih selamat dan tidak mengguris hati penganut agama lain.  

Tetapi Ustazah Nur Bahyah mungkin tersasul, namun saya percaya beliau tiada niat sedikit pun untuk mengguris hati orang Kristian. Ok kita akui kesalahan Ustazah Siti Nur Bahyah, namun harus diingat, adakah di dalam Malaysia ini hanya Siti Nur Bahyah sahaja yang telah mengguris hati rakan agama lain, sehingga teruk dihentam oleh MCA dan Pemuda Majlis Gereja-Gereja?

Adakah rakan berlainan agama kita tidak pernah mengguris hati kita umat Islam? Adakah pemimpin-pemimpin MCA tidak pernah mengguris hati kita umat Islam? Bagaimana pula dengan pemimpin DAP adakah mereka tidak pernah mengguris hati kita umat Islam?

Jawapannya adalah pernah! Pemimpin-pemimpin berlainan agama ini pernah dan sedar bahawa kenyataan yang mereka keluarkan agak sensitif untuk orang Islam.

Contoh paling dekat, adalah ketika kempen di Tenang dimana Chua Soi Lek secara terang dan sedar telah menyentuh isu wanita bersalam calon PAS-Pakatan di Dun Tenang. Dan kenyataan ini telah dianggap menghina oleh Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria sendiri.

Saya tidak rasa Chua Soi Lek tidak tahu akan hukum dan budaya Islam, tetapi beliau sengaja melakukan serangan ke atas calon PAS ketika itu Normala Sudirman demi undi kaum cina.

Kenapa Persatuan Buddha, Kristian waima apa-apa agama sekali pun tidak mendesak Chua Soi Lek minta maaf dalam perkara ini kerana ia telah mengguris hati umat Islam?

Kenapa Pemuda Majlis Gereja-Gereja dan Pengerusi Biro Publisiti MCA Loh Seng Kok tidak mendesak Chua Soi Lek minta maaf jika benar faham kepentingan dan sensitiviti sesuatu agama?

Itu kisah pemimpin MCA, bagaimana dengan pemimpin DAP? Kita tahu rata-rata pemimpin dalam DAP beragama Kristian.  Adakah pemimpin DAP tidak pernah mengeluarkan kenyataan yang mengguris hati umat Islam?

Jawapannya DAP lagi teruk hina Islam. Antara kes yang saya masih ingat adalah Penubuhan Majlis Rundingan Agama oleh kerajaan Negeri Pulau Pinang. Majlis ini secara terang-terang menyamakan agama Islam setaraf dengan agama-agama lain.

Penubuhan Majlis ini lagi menakutkan kerana agama Islam akan dipandang seperti agama Buddha yang di asaskan oleh Gautama Buddha, dan agama Islam disamakan juga dengan agama Kristian, Taoism dan Bahai.

Adakah Penubuhan Majlis Rundingan Agama Pulau Pinang ini tidak mengguris hati umat Islam sedangkan matlamat penubuhan Majlis ini secara terang cuba menyamakan Islam dengan lain-lain agama?

Bandingkan semua kes-kes yang saya nyatakan, yang mana lebih menghina? Ustazah Nur Bahyah, Chua Soi Lek atau Majlis Rundingan Antara Agama?

Sampai bila umat Islam harus terlena?

Fikir-fikirkan.... 


p/s: Artikel pandangan peribadi penulis semata-mata, tiada niat untuk mempertikaikan agama-agam lain yang ada di Malaysia.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

HOT MINGGU INI

Mesti Baca All Time HOT Artikel

RECOMMENDED

MACAM-MACAM ADO - [U,18SX,18SG,18PL]

News & Portal

Arkib Artikel Kawe...